Fot. IRU
IRU zwróciła się do Komisji Europejskiej o oficjalne wyjaśnienie praktycznych skutków niedawnego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie kilku spornych przepisów Pakietu Mobilności 1. 4 października 2024 r . TSUE opublikował orzeczenie w sprawie kilku przepisów pakietu mobilności 1 – dotyczących delegowania kierowców, przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku oraz dostępu do rynku – które zostały zakwestionowane przez państwa członkowskie. Trybunał uchylił przepis dotyczący powrotów pojazdu do bazy, ale potwierdził ważność wszystkich pozostałych zakwestionowanych przepisów.
Teraz sektor transportu drogowego UE oczekuje wyjaśnienia praktycznych implikacji wyroku. W szczególności nadal istnieje niepewność co do natychmiastowych skutków decyzji Trybunału. Ponadto operatorzy transportu chcieliby uzyskać oficjalne stanowisko w sprawie wpływu wyroku na grzywny nałożone przed wydaniem wyroku.
IRU wysłała 24 października pismo do Komisji Europejskiej, w którym zwróciło się o udzielenie formalnych odpowiedzi na temat praktycznych skutków wyroku Trybunału.
Dyrektor ds. rzecznictwa prawnego IRU w UE Raluca Marian powiedziała:
– Chociaż Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jasno stwierdził, że przepis nakazujący przewoźnikom powrót pojazdów do bazy co osiem tygodni jest nieważny, często otrzymujemy proste pytanie: „Czy nadal mogę zostać ukarany grzywną za to, że nie odstawię pojazdu do bazy?” Dla nas może być jasne, że decyzja Trybunału ma natychmiastowy skutek, jednak nie wszystkie z tysięcy mikroprzedsiębiorstw, które zajmują się transportem w UE, są zaznajomione ze skomplikowanym systemem orzecznictwa Trybunału UE.
Wszyscy teraz patrzą w stronę Komisji i czekają na oficjalne potwierdzenie. W tej chwili strona internetowa Komisji dotycząca zasad dostępu do rynku nie zawiera nawet decyzji Trybunału i nadal wyjaśnia, w jaki sposób pojazd powinien wrócić do bazy. (red)