Fot. FUSO
Na tegorocznych targach IAA Transportation w Hanowerze, marka FUSO, należąca do Daimler Truck, zaprezentowała akumulatorowo-elektrycznego Next Generation eCantera z różnymi wariantami zabudowy oraz najnowszym wyposażeniem w zakresie komfortu i bezpieczeństwa.
„The Next Generation eCanter. Makes e Work” – pod tym hasłem osoby odwiedzające stoisko targowe mogły zapoznać się z akumulatorowo-elektrycznym eCanterem w dwóch różnych wariantach zabudowy. eCanter z zabudową śmieciarki marki KAOUSSIS, do zbiórki odpadów komunalnych, to pojazd do zastosowań w gęsto zaludnionych miastach Europy, oferujący sprawdzone zalety Cantera – zwrotność, ładowność i dobrą widoczność na wszystkie strony.
FUSO wystawiło także eCantera o masie 8,55 t z zabudową kufrową oraz najnowszym wyposażeniem w zakresie bezpieczeństwa i komfortu.
Oprócz samych pojazdów, marka FUSO przedstawiła informacje na temat FUSO EcoSystem oraz elastycznych opcji ładowania dla eCantera. Goście stoiska mieli też możliwość odbycia jazdy testowej tą w pełni elektryczną lekką ciężarówką.
Florian Schulz, head of sales, marketing and customer services w firmie FUSO Europe:
– Prezentując na targach IAA pierwszego eCantera śmieciarkę, marka FUSO przedstawia kolejny doskonały obszar zastosowań swej ciężarówki. Dzięki temu pojazdowi, we wszystkich jego wariantach, pokazujemy na wielu europejskich rynkach, że mobilność elektryczna się sprawdza. Zarówno w przypadku klientów flotowych, jak i firm jednoosobowych eCanter niezwykle ułatwia przejście na ciężarówki z napędem w pełni elektrycznym. Jest dostępny w ponad 46 wariantach i pokrywa 85% dotychczasowych europejskich pól zastosowań pojazdów z napędem konwencjonalnym. To czyni go doskonałym pojazdem do szerokiego zakresu rodzajów eksploatacji u naszych klientów.
Zbiera odpady jak duża ciężarówka
Śmieciarka Next Generation eCanter o masie całkowitej 8,55 t jest wyposażona w zabudowę marki KAOUSSIS z mechanizmem automatycznego podnoszenia i przechylania pojemników, zintegrowanym systemem mycia pojemników i bębnem o pojemności 4 m3. Obrotowy bęben zabudowy zmniejsza pierwotną objętość odpadów nawet o trzy czwarte. Zrealizowana zabudowa jest pierwszą tego rodzaju dla eCantera i spełnia wszelkie przepisy techniczne w zakresie eksploatacji pojazdów do zbiórki odpadów ze stojącą obsługą. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu jedynie 3.400 mm i krótkiemu zwisowi zabudowy, ta lekka ciężarówka o neutralnym bilansie emisji CO2 jest nadzwyczaj zwrotna i łatwa w manewrowaniu – a więc pożądana do eksploatacji śródmiejskiej. Średni pakiet akumulatorowy o pojemności 82,6 kWh zapewnia pojazdowi zasięg 140 kilometrów.
Greckie miasta Ateny i Saloniki zamówiły 89 pojazdów FUSO eCanter do zbiórki odpadów komunalnych. Łącznie 40 pojazdów wejdzie do eksploatacji już w listopadzie.
eCanter 8,55 t z zabudową kufrową pomieści 15 europalet
FUSO przedstawiło na IAA także innego Next Generation eCantera o masie 8,55 t i rozstawie osi 4.450 mm, wyposażonego w zabudowę kufrową o długości 6,2 m. Posiada on również najnowsze wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, które standardowo obejmuje m.in. systemy Active Brake Assist 6, BSIS (Blind Spot Information System), Intelligent Speed Assistant i Attention Assist. Duży pakiet akumulatorowy o pojemności 123,9 kWh zapewnia pojazdowi zasięg nawet 200 km. Lekką ciężarówkę z zabudową firmy Spier wyposażono w funkcję szybkiego ładowania, umożliwiającą pełne naładowanie akumulatora z poziomu 20 do 80 procent z mocą 104 kW w ciągu około 40 minut. Alternatywnie można naładować pojazd prądem przemiennym o mocy 22 kW – od 0 do 100 procent w ciągu sześciu godzin. Dzięki swej standardowej elastyczności w ładowaniu, Next Generation eCanter jest polecany przedsiębiorstwom logistycznym i klientom flotowym, przechodzącym na elektromobilność. Przyjaznego w zabudowie eCantera łatwo dostosować do specyficznych potrzeb różnych użytkowników. Ponadto pojazd ten wyróżnia się obciążeniem użytkowym podwozia wynoszącym 4,6 tony oraz dużą pojemnością ładunkową, umożliwiającą przewiezienie nawet 15 europalet przy długości zabudowy kufrowej 6,2 m.
Specjalnie zaprojektowany elektryczny układ napędowy pojazdu składa się z mocnego synchronicznego silnika elektrycznego o mocy maksymalnej 129 kW i ciągłej 110 kW oraz osi elektrycznej. Ze względu na wrażenia z jazdy zbliżone do specyfiki samochodów osobowych, eCanter jest odpowiedni nie tylko dla doświadczonych profesjonalistów, ale także dla mniej doświadczonych kierowców.
Cztery tryby rekuperacji umożliwiają również ekonomiczną jazdę w miejskim transporcie dystrybucyjnym. Opcjonalnie dostępny jest pakiet ekonomiczny zwiększający zasięg, zawierający podgrzewany komfortowy fotel kierowcy, podgrzewaną szybę przednią i kierownicę, a także ulepszoną izolację kabiny, który pozwala na dodatkową optymalizację zasięgu także podczas eksploatacji w warunkach zimowych.
Nowe elementy bezpieczeństwa i komfortu
Jedną z wizytówek marki FUSO na targach IAA był nowoczesny design kabiny lekkiej ciężarówki. Kierowcy doceniają w eCanterze przede wszystkim zintegrowaną tablicę wskaźników LCD i kierownicę wielofunkcyjną. Teraz wygodę kierowcy zwiększa nowe radio z ekranem dotykowym, obsługujące Apple Car Play i Android Auto. Sprawdzona izolacja dźwiękowa zapewnia zaskakująco niski poziom hałasu we wnętrzu. Codzienną pracę ułatwiają kierowcy dobra widoczność na wszystkie strony, nisko położone wejście i możliwość swobodnego przechodzenia przez kabinę.
Design wnętrza połączono z unowocześnieniem wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa. Najnowszy model ciężarówki Next Generation eCanter wyposażono w systemy zapewniające bardzo wysokie bezpieczeństwo: Active Brake Assist 6, inteligentnego asystenta prędkości i asystenta wspomagania koncentracji. Auto posiada także kamerę cofania, mechanizm ochrony przedniej i układ kontroli ciśnienia w ogumieniu. Dostępne są też zmodyfikowane wersje świateł awaryjnych oraz systemu informującego o martwym polu.
FUSO EcoSystem – kluczowym czynnikiem jest infrastruktura
W Hanowerze przedstawiono także FUSO EcoSystem. Nazwa ta obejmuje m.in. takie elementy, jak dostępne rozwiązania w zakresie ładowania, umowy serwisowe, informacje na temat szkoleń dla kierowców, a także zintegrowane usługi FUSO, takie jak eService leasing. Kluczowym obszarem oferty EcoSystem jest w szczególności doradztwo dotyczące ładowania, konfiguracji i wyposażenia.
Jazdy próbne w ramach Driving Experience
Osoby odwiedzające targi IAA mogły osobiście zapoznać się z samochodem ciężarowym Next Generation eCanter podczas jazd testowych organizowanych wspólnie przez marki ciężarowe Daimler – Mercedes-Benz i FUSO – w ramach pokazów Driving Experience. Chętnym na jazdy samodzielne lub na fotelu pasażera udostępniono FUSO eCantera 4,25 t ze skrzynią ładunkową i FUSO eCantera 7,5 t z zabudową kufrową. (red)
Fot. FUSO