Samochody dostawcze Mercedes Sprinter należą do najbardziej cenionych w Polsce. Szczególnie lubiane przez kierowców są wersje wyprodukowane po 1999 r., kiedy to przeprowadzono gruntowną modernizację modelu. Powodzeniem cieszą się zarówno modele wyposażone w automatyczne jak i manualne skrzynie biegów. Dostawczaki cenione są za bezawaryjność, choć czasem zdarzają się specyficzne problemy z silnikami.
Zmodernizowany Sprinter zewnętrznie niewiele różni się od poprzednika. Najbardziej widoczne zmiany to inne przednie lampy, wydłużona maska silnika, nowa krata wlotu powietrza oraz zmodernizowany przedni zderzak wyposażony w stopnie ułatwiające mycie przedniej szyby. Zmodyfikowano miejsce pracy kierowcy: deska rozdzielcza zyskała bardziej opływowy kształt, lewarek zmiany biegów skrócono i umieszczono w desce rozdzielczej, a całą kabinę lepiej wyciszono.
Mercedes Sprinter dostępny jest w wielu wariantach nadwoziowych (np. furgon, kombi, skrzyniowy, czy podwozie pod zabudowę z pojedynczą lub brygadową kabiną), w trzech rozstawach osi oraz w czterech seriach, różniących się DMC (od 2,59 t do 6 t). Ładowność (nośność ramy) Sprinterów zamyka się w przedziale od 705 do 3.715 kg.
Oferowane w Sprinterze pierwszej generacji chimeryczne diesle 2.3 i 2.9 zastąpiono nowoczesnymi silnikami CDI z systemem common rail: czterocylindrowym o poj. 2,1 l (82, 109 lub 129 KM) lub pięciocylindrowym o poj. 2,7 l (156 KM). Poza najsłabszą wersją motoru 2.2 zapewniają one wysoką dynamikę przy korzystnym zużyciu paliwa, jednak są wrażliwe na paliwo niskiej jakości, którego zatankowanie może skończyć się uszkodzeniem układu paliwowego. Relatywnie często zdarzają się usterki elektroniki sterującej pracą silników, co jednak nie dotyczy jedynej wersji benzynowej - silnika o poj. 2,3 l i mocy 143 KM.
Skrzynie biegów (ręczne lub automatyczne) są trwałe, podobnie jak zawieszenie, w którym zbyt szybko zużywają się tylko tulejki przedniego i tylnego stabilizatora. Starsze samochody mogą występować w wersjach bez stabilizatorów zawieszenia. Nie polecamy ich jednak ze względu na dużą podatność na boczny wiatr oraz niepewne prowadzenie na zakrętach. Nadwozia, podwozia i układy wydechowe Sprinterów są dobrze zabezpieczone przed korozją.
Plusy
Szeroki wybór wersji, trwałe skrzynie biegów i zawieszenie, mocny diesel 2.7/156 KM, komfort jazdy, opcjonalny system ESP.
Minusy
Drogie używane egzemplarze i oryginalne części zamienne, nieprzystosowane do paliw niższej jakości turbodiesle, słabe wyposażenie.
Ekspert: Andrzej Gruchała, szef Warsztatu Mechaniki w Siemianowicach Śląskich:
- Sprinter w wersji po 1999 roku należy do najlepszych samochodów dostawczych na rynku. Największą wadą tych pojazdów jest duża wrażliwość silników CDI na kiepskiej jakości paliwo. Nawet jednokrotne zatankowanie słabej ropy może skończyć się uszkodzeniem wtrysku, zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa (objawami są nierówna praca, brak mocy, trudności z uruchomieniem silnika). Problemy stwarza również elektronika Boscha sterująca pracą silnika, której naprawą zajmują się wyposażone w odpowiedni sprzęt diagnostyczny, ale drogie ASO.
Użytkownik: Piotr Cabański, właściciel serwisu meblowego z Bydgoszczy:
- Od dwóch lat jeżdżę Sprinterem 313 CDI w wersji z największym nadwoziem typu furgon. Wybrałem to auto, ponieważ wcześniej miałem mniejszego Sprintera, który okazał się świetnym pojazdem. Z nowym Mercedesem nie mam problemów, jego użytkowanie ogranicza się do przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych. Turbodoładowany diesel jest wystarczająco dynamiczny i ma świetny moment obrotowy. Mercedes bardzo dobrze się prowadzi, nawet przy większych prędkościach.
Wersja |
Mercedes Sprinter 313 CDI średni furgon z wysokim dachem |
Volkswagen LT35 2.5 TDI średni furgon z wysokim dachem |
Długość |
5.640 mm |
5.585 mm |
Szerokość |
1.933 mm |
1.933 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.670 mm |
2.570 mm |
Rozstaw osi |
3.550 mm |
3.550 mm |
Obj. przestrzeni ładunkowej |
10,4 m sześc. |
10,4 m sześc. |
Poj. skokowa silnika (ccm) |
2.148 ccm |
2.461 ccm |
Moc maksymalna |
129 KM |
109 KM |
przy obr./min |
3.800 ob./min. |
3.500 obr./min |
Maks. moment obrotowy |
300 Nm |
280 Nm |
przy obr./min |
1.600 - 2.400 obr./min |
1.900 - 2.500 obr./min |
Ładowność |
1.495 - 1.530 kg |
1.598 kg |
Chłodnica |
1.519 zł |
1.388 zł |
Sprzęgło kompletne |
1.776 zł |
1.789 zł |
Wał pędny |
6.075 zł (wał długi) |
3.549 zł |
Reflektor przedni |
914 zł |
670 zł |
Lampa tylna |
197 zł |
202 zł |
Lusterko wsteczne |
386 zł |
390 zł |
Tłumik końcowy |
787 zł |
1.023 zł |
Filtr oleju |
46 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
106 zł |
121 zł |
Reflektor (przód) |
200 zł |
145 zł |
Atrapa chłodnicy |
100 zł |
60 zł |
Lampa tylna |
50 zł |
50 zł |
2000 |
74 tys. km |
64 tys. zł |
144 tys. km |
51 tys. zł |
2000 |
170 tys. km |
67 tys. zł |
137 tys. km |
59,9 tys. zł |
2001 |
160 tys. km |
70 tys. zł |
185 tys. km |
68,2 tys. zł |
2001 |
190 tys. km |
73,2 tys. zł |
84 tys. km |
79,2 tys. zł |
2002 |
90 tys. km |
76,3 tys. zł |
120 tys. km |
77 tys. zł |
2003 |
33 tys. km |
77,5 tys. zł |
45 tys. km |
78,4 tys. zł |
2004 |
15 tys. km |
95 tys. zł |
- |
- |