Samochody ciężarowe. Scania Serii 4 z kabiną T (1996-2005)
Odmiana T Scanii 4 ma silnik przed kabiną i jest zwana Scanią z nosem z racji dwubryłowej kabiny. W Polsce pojazd ten najczęściej eksploatują firmy paliwowe. W Scaniach najbardziej spodobały nam się: elitarny charakter, płaska podłoga kabiny, wyższy komfort niż w wersjach P i R, trwałe zawieszenie oraz ponadczasowy wygląd. Minusy ciężarówek to z kolei: awaryjne skrzynie biegów, problemy z wałkami rozrządu, korozja ramy, mało pojazdów na rynku i mniej miejsca na zabudowę.
Opisywana Scania ma techniczne DMC od 18 do nawet 150 t. Są trzy klasy: L - pojazdy długodystansowe, C - budowlane i G - specjalne. W C i G występują ciągniki siodłowe (oznaczenie producenta A) i podwozia pod zabudowę (B), w L tylko ciągniki. "Czwórka" z kabiną T ma najczęściej napędy: 4x2, 6x2 i 6x4; inne konfiguracje (takie jak np. 8x2/4) zdarzają się rzadko. Na rynku dostępne są następujące rozstawy osi: dla dwuosiowych ciągników 4.300 i 4.700 mm; dla trzyosiowych 3.900 i 4.300 mm; dla dwuosiowych podwozi od 3.300 do 6.300 mm i dla trzyosiowych (zazwyczaj z osią wleczoną) od 3.100 do 6.300 mm.
Kabina T ma trzy wersje: krótką, wydłużoną z dwoma leżankami i podwyższoną z dwoma miejscami do spania Topline (2.000 mm wysokości wnętrza). W kabinie nie ma tunelu silnika, a jej wykonanie stoi na wysokim poziomie. Komfort w Scanii T jest wyższy niż np. w odmianie R, bo kierowca nie siedzi tak jak tam nad przednią osią.
Dostęp do silnika jest bardzo dobry, trudniej serwisuje się jednak skrzynię biegów. W "czwórkach" spotkamy turbodoładowane silniki R6 i V8. Rzędówki mają pojemności 11 i 11,7 l (320, 340, 360, 380, 400, 420, 440 i 470 KM). Do 2001 roku topowe V8 miało pojemność 14,2 l (460 i 530 KM), później wprowadzono motor 15,6 l (480 i 580 KM). Silniki występują w wersjach z Euro 2 i Euro 3 (ta ostatnia od 1999 roku), rzadko Euro 1 (oferowany do 1998 r. silnik o mocy 320 KM i niektóre 360-konne). W motorach psują się wałki rozrządu.
Scania korzystała tylko z własnych skrzyń biegów: 12-przełożeniowych GRS890 i GRS900, i ośmiostopniowej GR900. Miały one opcjonalny retarder i sterowanie elektropneumatyczne (Opticruise od 400 KM). Skrzynie to newralgiczny punkt opisywanej Scanii - psuje się w nich łożysko zespolone i synchronizatory.
Lepiej spisuje się zawieszenie, z którym zazwyczaj nie ma problemów. Wydatków nie przysparzają także sterowane elektronicznie hamulce. Gorzej z łożyskami piast i tylnym dyfrem. Części są jednak łatwo dostępne i dość tanie.
To auto o ponadczasowym wyglądzie oferuje wyższy komfort niż w "czwórkach" P i R. Jest jednak u nas mało popularne z racji tego, że oferuje mniej miejsca na zabudowę.
Plusy
Elitarny charakter. Płaska podłoga kabiny. Wyższy komfort niż w wersjach P i R. Trwałe zawieszenie. Ponadczasowy wygląd.
Minusy
Awaryjne skrzynie biegów. Problemy z wałkami rozrządu. Korozja ramy. Mało pojazdów na rynku. Mniej miejsca na zabudowę.
Ekspert
Piotr Wieczorek, współwłaściciel VS Car Service z Krakowa:
- Olej w silniku należy wymieniać co 30 tys. km. W skrzyni i tylnym moście okres wymiany to 100 tys. km. Przed zakupem Scanii radzę skontrolować stan ramy. Wszelkiego rodzaju bąble widoczne w miejscach łączeń mogą świadczyć o korozji i niebezpieczeństwie złamania. Problem ten wynika z niewłaściwej galwanizacji ramy i może pojawić się nawet w kilkuletnich pojazdach.
DMC zestawu techniczna / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.200 kg |
6.645 kg |
Rozstaw osi |
4.300 mm |
3.815 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
11,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
360 KM |
381 KM |
przy obr./min |
1.600-1.900 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.665 Nm |
1.750 Nm |
przy obr./min |
1.300-1.500 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12+1 |
ręczna 18+1 |
Chłodnica |
3.005 zł |
3.490 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
2.800 zł |
3.350 zł |
Reflektor |
730 zł |
630 zł |
Klocki hamulcowe |
490 zł / oś |
520 zł / oś |
Filtr oleju |
145 zł |
159 zł |
Filtr powietrza |
188 zł |
195 zł |
Reflektor |
400 zł |
420 zł |
Zderzak przedni |
1.000 zł |
1.200 zł |
Chłodnica |
1.600 zł |
1.700 zł |
Przednia szyba |
900 zł |
750 zł |
1997 |
1.000 - 87,8 tys. zł |
780 - 67,8 tys. zł |
1998 |
1.107 - 100,4 tys. zł |
980 - 73,2 tys. zł |
1999 |
560 - 114,4 tys. zł |
580 - 91,5 tys. zł |
2000 |
779 - 150,0 tys. zł |
660 - 97,6 tys. zł |
2001 |
450 - 158,6 tys. zł |
555 - 120,0 tys. zł |
2002 |
430 - 170,8 tys. zł |
470 - 134,5 tys. zł |
2003 |
200 - 210,0 tys. zł |
350 - 195,0 tys. zł |