Opisywana towarowa Toyota to solidny "japończyk". Jest trwała, niedroga w eksploatacji i w przeciwieństwie do wielu innych aut z Kraju Kwitnącej Wiśni nie zrujnuje kieszeni właściciela podczas ewentualnej wizyty w serwisie. W tych modelach Toyoty niewielki jest wybór wersji silnikowych. Trzon oferty na krajowym rynku wtórnym stanowią Hiace napędzane 2,4-litrowym wolnossącym dieslem. Sporadycznie trafiają się auta ze 100-konnym silnikiem benzynowym 2.0. Obie jednostki są elastyczne, a ich apetyt na paliwo jest umiarkowany. Średnie spalanie ropniaków zazwyczaj nie przekracza 10 l ON na 100 km podczas jazdy z pełnym obciążeniem, a u benzyniaków jest o litr większe.
Toyota Hiace trzeciej generacji, która zadebiutowała jesienią 1989 r., ma kilka wariantów nadwoziowych. W Europie oferowano wyłącznie furgony, kombi i 9-osobowe busy, na Bliskim Wschodzie i w Azji dostępne były również skrzyniówki i podwozia pod zabudowę. Zamknięte wersje nadwoziowe występują w dwóch wariantach rozstawu osi: 2.330 i 2.590 mm. Wóz ma DMC 2,7 t.
Dostęp do ładowni zapewniają standardowo montowane pojedyncze, przesuwane drzwi boczne i unoszona ku górze klapa tylna. W furgonach szoferkę i przedział ładunkowy oddziela stalowa ściana. Tapicerka i materiały wykończeniowe kabiny są wysokiej jakości, a dokładność ich montażu oraz spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń. Podobnie jak rozplanowanie kanciastej deski rozdzielczej - większość przycisków i przełączników znajduje się pod ręką, a ich obsługa jest prosta. Nie ma jednak co liczyć na bogate wyposażenie. Elektrycznie sterowane szyby czy klima to w spotykanych na rynku wtórnym Hiace prawdziwy rarytas.
Niewielki jest wybór wersji silnikowych. Trzon oferty na krajowym rynku wtórnym stanowią Hiace napędzane 2,4-litrowym wolnossącym dieslem. Sporadycznie trafiają się auta ze 100-konnym silnikiem benzynowym 2.0. Obie jednostki są elastyczne, a ich apetyt na paliwo jest umiarkowany. Średnie spalanie ropniaków zazwyczaj nie przekracza 10 l ON na 100 km podczas jazdy z pełnym obciążeniem, a u benzyniaków jest o litr większe. Motory dostawczej Toyoty rzadko też odmawiają posłuszeństwa. Ich wadą jest natomiast bardzo głośna praca. Silniki wolnossące są również powszechnie krytykowane za słabe osiągi.
Przeciętne opinie zbiera zawieszenie. Wprawdzie wóz dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach, ale trwałość niektórych elementów jest mała. Szybko zużywają się amortyzatory, łożyska kół przednich i sworznie wahaczy. Problemem jest korozja nadwozia. Rdza atakuje w okolicach maski silnika, reflektorów, błotników, progów oraz dolnej krawędzi drzwi.
Kilka lat temu trudno było znaleźć zamienniki części do Hiace. Ostatnio sytuacja znacznie się poprawiła.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.700 kg |
2.805 kg |
Ładowność |
1.060 kg |
1.185 kg |
Długość |
4.570 mm |
4.915 mm |
Szerokość |
1.690 mm |
1.690 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.930 mm |
1.980 mm |
Pojemność silnika |
2.446 ccm |
2.184 ccm |
Moc maksymalna |
75 KM |
64 KM |
przy obr./min |
3.900 |
4.250 |
Maksymalny mom. obr. |
164 Nm |
145 Nm |
przy obr./min |
2.400 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
141 km/h |
128 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
2.755 mm |
3.075 mm |
Szerokość |
1.550 mm |
1.540 mm |
Wysokość |
1.225 mm |
1.420 mm |
Chłodnica |
960 zł |
1.320 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.050 zł |
1.820 zł |
Reflektor |
380 zł |
220 zł |
Tarcza hamulcowa |
120 zł |
260 zł |
Filtr oleju |
22 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
55 zł |
90 zł |
Reflektor |
130 zł |
160 zł |
Zderzak przedni |
160 zł |
220 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
140 zł |
Chłodnica |
300 zł |
180 zł |
1989 |
2.4 D / 410 - 8,0 tys. zł |
2.2 D / 460 - 7,5 tys. zł |
1991 |
2.4 D / 387 - 11,5 tys. zł |
2.2 D / 400 - 10,5 tys. zł |
1993 |
2.4 D / 370 - 13,0 tys. zł |
2.2 D / 365 - 11,9 tys. zł |
1995 |
2.4 D / 330 - 14,2 tys. zł |
2.2 D / 350 - 13,5 tys. zł |