Samochody ciężarowe. Scania 93 z lat 1989-1994
Toporna, ale solidna - to najczęściej powtarzane opinie na temat Scanii 93. Wprowadzone na rynek w 1989 r. najmniejsze "trójki" okazały się być równie trwałe, jak większe bratnie modele 113 i 143, jednak większość oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy jest dziś już mocno wyeksploatowana. Scania ma jednak kilka zalet. Należy zaliczyć do nich: trwałe silniki, mało awaryjne skrzynie biegów, skuteczne hamulce i szeroki wybór konfiguracji. Minusy ciężarówek to z kolei: awaryjne zawieszenie przedniej osi, defekty tulei osi wywrotu kabiny i duża podaż mocno wyeksploatowanych egzemplarzy na rynku wtórnym.
Scanie 93 na rynku pierwotnym oferowano jako dwu- i trzyosiowe podwozia pod zabudowę oraz dwuosiowe ciągniki siodłowe. Do wyboru były układy napędowe 4x2, 6x2 i 6x4. Na rynku wtórnym najpopularniejsze są podwozia z zabudowami kontenerowymi i komunalnymi (Scanie często wykorzystywane są jako pojazdy asenizacyjne) o ładowności od 9.895 do 17.510 kg i rozstawie osi od 3.699 do 5.800 mm.
Wszystkie odmiany 93 napędzane są sześciocylindrowym turbodieslem o poj. 8,5 litra. Motor dostępny jest w czterech wariantach mocy: 210, 228, 252 i 282 KM. Wszystkie wersje są niezawodne, dobrze znoszą eksploatację na zanieczyszczonym paliwie. Scanie 93 bez remontu motoru potrafią przejechać nawet 1,5 mln kilometrów.
W zależności od wersji motory współpracują z pięcio- (G770) lub dziesięciostopniowymi (GS771 i GR8711) skrzyniami biegów Scanii. Przekładnie są dość trwałe, choć czasami stawiają opory przy zmianie przełożeń. Najczęściej awariom ulegają w nich łożyska i synchronizatory. Słabym punktem pojazdu jest zawieszenie szoferki, które wymaga co pewien czas inwestycji. Większość pojazdów na naszym rynku ma niskie dzienne kabiny (oznaczone symbolem P), na specjalne zamówienie montowano szoferki sypialne typu R (identyczne występowały w większych Scaniach). Kabiny mają mechaniczne zawieszenie, w którym zdarzają się awarie łożyskowania, pękają łapy mocujące, często dochodzi do zatarcia tulei osi wywrotu kabiny.
Scanie 93 mają mechaniczne lub mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie osi, w którym zazwyczaj szwankują drobiazgi. Jedną z pojawiających się częściej awarii jest zatarcie tulei przednich resorów, uszkodzeniom ulegają sworznie i drążki przedniego stabilizatora. Większych problemów nie sprawiają skuteczne bębnowe hamulce.
Podaż Scanii 93 jest na naszym rynku spora, jednak wiele egzemplarzy jest już mocno wyeksploatowanych.
Ekspert
inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- Scania 93 to jeden z najatrakcyjniejszych starszych pojazdów na rynku wtórnym. Jego największą zaletą jest wysoka ogólna niezawodność. Eksploatowane z zachowaniem reżimów serwisowych egzemplarze z przebiegami nawet 1,5 mln kilometrów często są w pełni sprawne. Prosta konstrukcja pozwala na wykonywanie napraw w tańszych, nieautoryzowanych serwisach. Z dostępem do używanych części zamiennych nie ma kłopotów.
Plusy
Trwałe silniki. Mało awaryjne skrzynie biegów. Skuteczne hamulce. Szeroki wybór konfiguracji.
Minusy
Awaryjne zawieszenie przedniej osi. Defekty tulei osi wywrotu kabiny. Duża podaż mocno wyeksploatowanych egzemplarzy na rynku wtórnym.
Dopuszczalna masa całkowita |
17.000 kg |
19.000 kg |
Ładowność |
9.895 kg |
12.600 kg |
Rozstaw osi |
4.200 mm |
5.700 mm |
Poj. silnika / cylindry |
8,5 l / R6 |
7,8 l / R6 |
Moc maksymalna |
211 KM |
245 KM |
przy obr./min |
2.200 |
1.930-2.400 |
Maksymalny moment obrotowy |
765 Nm |
950 Nm |
przy obr./min |
1.300 |
1.000-1.810 |
Skrzynia biegów |
ręczna 5+1 |
ręczna 9+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni - kontener: |
długość |
6.150 mm |
7.200 mm |
szerokość |
2.440 mm |
2.450 mm |
wysokość |
2.250 mm |
2.200 mm |
Chłodnica |
2.990 zł |
3.200 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.050 zł |
3.170 zł |
Reflektor |
430 zł |
690 zł |
Okładzina hamulcowa |
290 zł |
335 zł |
Filtr oleju |
70 zł |
165 zł |
Filtr powietrza |
190 zł |
190 zł |
Reflektor |
150 zł |
320 zł |
Zderzak przedni |
450 zł |
700 zł |
Szyba czołowa |
400 zł |
900 zł |
Chłodnica |
900 zł |
800 zł |
1989 |
837 - 26,5 tys. zł |
- |
1990 |
790 - 24,9 tys. zł |
- |
1993 |
660 - 27,6 tys. zł |
700 - 28,9 tys. zł |
1994 |
620 - 31,0 tys. zł |
590 - 32,5 tys. zł |
1995 |
550 - 34,0 tys. zł |
570 - 36,9 tys. zł |