Samochody ciężarowe. Steyr MK (1986-2000)
Średni Steyr jest tani w zakupie, wygodny w użytkowaniu i bardzo wytrzymały. Pozytywny obraz tego pojazdu psują jednak wyjątkowo wysokie ceny oryginalnych części i brak zamienników. Pod kabiną Steyra MK pracuje zazwyczaj austriacki sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 6,6 litra (wersje z silnikiem 6.9 MAN-a są rzadko spotykane). Turbodoładowana jednostka produkcji Steyra występuje w wersjach o mocach: 143, 184, 215, 233 i 260 KM. Silnik ma opinię trwałego, czasem jednak wypalają się zawory ssące i wydechowe.
Opisywany Steyr klasy średniej występuje tylko jako pojazd dwuosiowy, którego DMC wynosi od 7,49 do 18 ton. Producent oferował podwozia pod zabudowę, wśród których najpopularniejsze były wersje drogowe (zabudowywane skrzyniami) i odmiany budowlane. Dużo rzadziej spotkać można ciągniki siodłowe. Oprócz napędu na tylną oś, Steyr ma także wersję 4x4, występującą najczęściej w odmianach budowlanych. Ładowność Steyra wynosi od 5,25 do 11,5 tony. Rozstawy osi wersji dystrybucyjnych mają od 3,3 do 5,9 m, budowlanych od 2,9 do 3,6 m.
Szoferka ma dwie wersje - krótką dzienną i dłuższą z jedną leżanką (ta ostatnia od 1991 roku). Użytkownicy pojazdu chwalą wytrzymałość kabiny, jej dobre resorowanie i wystarczające wygłuszenie. Zimą wnętrze pojazdu szybko się nagrzewa. Na plus zaliczyć trzeba także dobre zabezpieczenie antykorozyjne, na minus często urywające się klamki drzwi.
Pod kabiną Steyra MK pracuje zazwyczaj austriacki sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 6,6 litra (wersje z silnikiem 6.9 MAN-a są rzadko spotykane). Turbodoładowana jednostka produkcji Steyra występuje w wersjach o mocach: 143, 184, 215, 233 i 260 KM. Silnik ma opinię trwałego, czasem jednak wypalają się zawory ssące i wydechowe. Awaryjne bywa także łożysko rozrządu. Jednostka Steyra może współpracować z austriacką skrzynią biegów o sześciu przełożeniach lub ze skrzyniami ZF (6-, 9- i 16-biegową). Do przeniesienia napędu nie ma większych zastrzeżeń.
Steyr ma zazwyczaj mechaniczne zawieszenie obu osi, poduszki powietrzne pojawiają się czasem w wersjach szosowych z tyłu. Z przodu psują się relatywnie często zwrotnice, które są bardzo drogie w naprawie. Drogi podczas serwisowania jest także układ hamulcowy, który ma co prawda wysoką wytrzymałość. Wśród typowych awarii wymienia się także urywanie się korbowodu w kompresorze.
Największym minusem Steyra MK są bardzo wysokie ceny części oraz brak ich zamienników (dostępne pozycje można policzyć na palcach).
Plusy
Niewielka awaryjność. Prosta budowa. Dobre właściwości terenowe wersji 4x4. Niska cena zakupu.
Minusy
Brak zamienników i części używanych. Bardzo wysokie ceny oryginalnych części. Niewielka podaż używanych aut na rynku wtórnym.
Ekspert
Jan Kasznik, współwłaściciel serwisu Dajan z Krakowa:
- Radzę kontrolować ilość oleju w mostach. Zazwyczaj w pojazdach budowlanych olej wymienia się co 60 tys. km. Kupując Steyra MK radzę skontrolować jak najwięcej elementów, ponieważ zakup części do tego pojazdu stanowi bardzo duży wydatek. Do tego pojazdu brak zamienników, mało jest części używanych, więc trzeba korzystać z oryginalnych, które są wyjątkowo drogie.
Dopuszczalna masa całkowita |
11.000 kg |
11.000 kg |
Ładowność |
7.800 kg |
7.600 kg |
Rozstaw osi |
2.900 mm |
3.150 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
6,6 l / R6 |
6,0 l / R6 |
Moc maksymalna |
143 KM |
136 KM |
przy obr./min |
2.400 |
2.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
525 Nm |
402 Nm |
przy obr./min |
1.100-1.400 |
1.400 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6 + 1 |
ręczna 5 + 1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper): |
|
|
długość |
3.700 mm |
3.800 mm |
szerokość |
2.500 mm |
2.330 mm |
wysokość |
700 mm |
500 mm |
Chłodnica |
4.950 zł |
1.880 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
10.115 zł |
2.100 zł |
Reflektor |
735 zł |
616 zł |
Okładzina hamulcowa |
170 zł |
72 zł |
Filtr oleju |
35 zł |
45 zł |
Filtr powietrza |
240 zł |
321 zł |
Reflektor |
350 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
950 zł |
250 zł |
Chłodnica |
1.400 zł |
480 zł |
Czołowa szyba |
450 zł |
450 zł |
1987 |
340 - 30,0 tys. zł |
280 - 32,5 tys. zł |
1988 |
401 - 33,5 tys. zł |
350 - 35,0 tys. zł |
1990 |
326 - 40,0 tys. zł |
190 - 46,6 tys. zł |
1991 |
400 - 43,6 tys. zł |
220 - 65,0 tys. zł |
1993 |
520 - 56,7 tys. zł |
480 - 75,2 tys. zł |