Samochody ciężarowe. DAF 45 i 55 z lat 1991-2000
DAF-y serii 45 i 55 są pod względem komfortu, ekonomii i osiągów typowymi przeciętniakami. Cieszą się jednak u nas popularnością, bo są ogólnie trwałe. Podsumowując wrażenia z jazdy trzeba przyznać, że największymi atutami DAF-a są: trwałe silniki, mało awaryjne skrzynie biegów, skuteczne hamulce i dostępne części. Na niekorzyść ciężarówki przemawiają - mały wybór konfiguracji, ciasna szoferka, wysokie spalanie oraz słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Opisywane dystrybucyjne DAF-y weszły na rynek w 1991 r. Produkowane były jako dwu- i trzyosiowe podwozia o DMC 7,5-14 t, w konfiguracjach napędowych 4x2 i 6x2 (rozstawy osi 3.250-5.500 mm), z mechanicznym zawieszeniem kół i kabin. Pod maską są ropniaki o poj. 5,9 litra w czterdziestcepiątce lub 6,2 l w pięćdziesiątcepiątce. Mniejszy z silników w wersji wolnossącej ma moc 115 lub 130 KM, a w wersji turbodoładowanej 146, 152 i 163 KM, większy (tylko z turbo) dysponuje mocą 212 KM. Motory są trwałe, ale w wielu eksploatowanych u nas na porządku dziennym są wycieki. Mankamentem bazowego silnika jest też niewielka moc i mizerne osiągi. Najsłabszy z motorów kiepsko radzi sobie przy pełnym obciążeniu wozu. Minusem mocniejszych wersji jest spore spalanie. Dla przykładu, DAF 45 o DMC 11 t z 5,9--litrowym (163 KM) motorem w cyklu mieszanym (z czterotonowym obciążeniem) spala według użytkowników 22-23 l ON na setkę, podczas gdy MAN 8.153 mieści się, zdaniem szoferów, w 20 l.
W zależności od wersji, silniki współpracują z pięcio- (T5-290/5) lub sześciostopniowymi (S6-36/6, S6-36+GV 36/6 i S6-36+GV 80/6) skrzyniami biegów. Przekładnie są trwałe. Sporadycznie uszkodzeniom ulegają w nich m.in. synchronizatory i łożyska. Sprzęgła i hamulce nie sprawiają użytkownikom kłopotów. Gorzej z zawieszeniem. W DAF-ie najczęściej padają silentblocki resorów, łączniki stabilizatorów, nietrwałe są także końcówki drążków.
Do wyboru są dwie szoferki: krótka dzienna i przedłużona sypialna. W obu kabina jest ciasna, brakuje schowków, deska rozdzielcza jest niewygodna w obsłudze. Mankamentem są też trzaskające i trzeszczące elementy z tworzyw sztucznych. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest trwałe. Wszelkie niedoskonałości nawierzchni są jednak wyraźnie odczuwalne w kabinie. Sporo do życzenia pozostawia też zabezpieczenie antykorozyjne aut.
Opinia użytkowników daje opisywanym DAF-om miano przeciętniaków wśród aut dystrybucyjnych.
Plusy
Trwałe silniki. Mało awaryjne skrzynie biegów. Skuteczne hamulce. Dostępne części.
Minusy
Mały wybór konfiguracji. Ciasna szoferka. Wysokie spalanie. Słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Ekspert - inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- DAF-y 45 i 55 po poprzednikach przejęły niestaranne wykonanie, hałaśliwość i duże spalanie, ale również dość wysoką ogólną niezawodność. Koszty obsługi serwisowej nie są wygórowane, a prostota konstrukcji sprawia, że wszystkie naprawy można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest na naszym rynku bardzo dobra, a ich ceny rozsądne.
Dopuszczalna masa całkowita |
11.000 kg |
8.000 kg |
Ładowność |
6.050 kg |
4.800 kg |
Rozstaw osi |
5.500 mm |
4.250 mm |
Poj. silnika / cylindry |
5,9 l / R6 |
4,6 l / R4 |
Moc maksymalna |
163 KM |
153 KM |
przy obr./min |
2.600 |
2.400 |
Maksymalny moment obrotowy |
585 Nm |
580 Nm |
przy obr./min |
1.700 |
1.600 |
Skrzynia biegów |
ręczna 5+1 |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener): |
Długość |
5.700 mm |
6.200 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
2.450 mm |
Wysokość |
2.400 mm |
2.350 mm |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.050 zł |
1.950 zł |
Reflektor |
500 zł |
770 zł |
Klocki hamulcowe |
290 zł |
270 zł |
Filtr oleju |
70 zł |
95 zł |
Filtr powietrza |
150 zł |
165 zł |
Reflektor |
220 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
490 zł |
Szyba czołowa |
670 zł |
800 zł |
Chłodnica |
800 zł |
750 zł |
1993 |
640 - 22,0 tys. zł |
- |
1994 |
570 - 23,5 tys. zł |
- |
1995 |
540 - 24,9 tys. zł |
- |
1996 |
510 - 29,5 tys. zł |
467 - 32,9 tys. zł |
1997 |
430 - 30,0 tys. zł |
425 - 37,5 tys. zł |
1998 |
420 - 36,0 tys. zł |
370 - 40,9 tys. zł |
1999 |
433 - 41,0 tys. zł |
355 - 45,0 tys. zł |
2000 |
400 - 45,0 tys. zł |
362 - 48,7 tys. zł |