Samochody ciężarowe. Kamaz 65201 wywrotka 8x4
Na placu budowy, który odwiedziliśmy, testowany Kamaz wzbudził zainteresowanie. Co niektórzy nawet przerwali pracę, by dokładniej obejrzeć największą wywrotkę produkowaną w rosyjskim Tatarstanie. Najważniejszym atutem Kamaza 65201, poza ładownością, jest jego cena. W wersji standardowej ta wywrotka kosztuje 290 tys. zł netto. Zaletą Kamaza jest też jego prosta budowa oraz dostępność i niskie ceny części. Atutem Kamaza jest również to, że dostarczany jest już z zabudową. Minusem są krótkie okresy między przeglądami, słabe wyciszenie kabiny, niska jakość plastików deski rozdzielczej i krótkie okresy między przeglądami.
Mogący jednorazowo przewieźć blisko 26 ton kruszywa poza publicznymi drogami Kamaz 65201, bo o nim mowa, jest sprzedawany u nas od przeszło dwóch lat (produkowany od listopada 2004 r.). Czteroosiowa tylnozsypowa wywrotka uzupełnia ofertę rosyjskiego producenta w segmencie pojazdów z napędem 8x4: w sprzedaży jest też mniejszy model 6540. Do testu dostaliśmy jedyną dostępną na rynku wersję Kamaza 65201 o technicznej DMC 41 t i ładowności 25.650 kg, napędzaną 12-litrowym silnikiem V8 o mocy 360 KM. Testowy Kamaz ustępuje nieco parametrami technicznymi konkurencyjnej Scanii P380 CB 8x4 z zabudową wywrotki tylnozsypowej KH-kipper, której techniczna ładowność wynosi 33 tony.
Zewnętrznie czteroosiowa wywrotka przypomina inne pojazdy z rodziny Kamaza. Znakiem rozpoznawczym jest wysunięty do przodu i odcinający się od szoferki duży przedni zderzak z wbudowanymi reflektorami. Wejście do środka ułatwiają dwa duże uchwyty w słupkach kabiny. Kierujący obsługuje najważniejsze przyciski konsoli środkowej bez odrywania pleców od oparcia, gdyż konsola jest ergonomicznie nachylona w stronę kierowcy.
Takie ustawienie ma jednak również minus: pasażerowi na środkowym fotelu brakuje miejsca na nogi. Lepsze niż w starszych modelach jest spasowanie plastików deski rozdzielczej, nadal jednak są one niskiej jakości. Kamaz dostępny jest tylko z jedną dzienną kabiną, w której przydałoby się nieco więcej miejsca za fotelami, tak by można tam położyć np. gumiaki i kask. Na pochwałę zasługuje praktyczne okno dachowe. Dobrym rozwiązaniem są dwie tylne szybki, przez które można obserwować skrzynię podczas kiprowania.
Podczas jazdy na drodze czuje się przejeżdżane nierówności. Poza tym przy wyższych obrotach silnika w kabinie jest głośno - konkurencyjne pojazdy zachodnie są lepiej wyciszone.
Mało koni plus duży kiper
Przeciętna moc i moment obrotowy przekładają się na możliwości drogowe testowego Kamaza. O ile bez ładunku słabawa jednostka daje sobie radę z ciężkim pojazdem, o tyle po załadowaniu zdarza jej się męczyć. Na osłodę pozostaje dobrze zestopniowana ośmiobiegowa przekładnia ZF-a wyposażona w połówki. Pozytywnie odebraliśmy możliwości terenowe wywrotki. Mimo testowania pojazdu na sypkim podłożu nie zdarzyło nam się ani razu zakopać. Nie jest to oczywiście niemożliwe, z tego powodu w Kamazie znajdziemy blokady: międzyosiową i kołową. Zaskakująco duża jest objętość kipra testowanego pojazdu. 20 m sześc. predestynuje go do przewożenia lekkich materiałów. Jak się dowiedzieliśmy, klienci zamawiają testowy pojazd częściej w wersji z mniejszym, 16-metrowym kiprem.
Atuty i minusy
Najważniejszym atutem Kamaza 65201, poza ładownością, jest jego cena. W wersji standardowej ta wywrotka kosztuje 290 tys. zł netto. To mniej od konkurencyjnych pojazdów 8x4, np. czteroosiowa wywrotka Scania P380 jest droższa o ponad 100 tys. zł. Zaletą Kamaza jest też jego prosta budowa oraz dostępność i niskie ceny części. Atutem Kamaza jest również to, że dostarczany jest już z zabudową. Minusem są krótkie okresy między przeglądami: Scania każe serwisować swój pojazd co 30 tys. km, Kamaz dwa razy częściej (przegląd z wymianą oleju co 16,5 tys. km).
Duży, fabrycznie montowany kiper. Niska cena zakupu. Prosta budowa.
Minusy
Słabe wyciszenie kabiny. Niska jakość plastików deski rozdzielczej. Krótkie okresy między przeglądami.
DMC tech. / adm. |
41.000 / 32.000 kg |
Ładowność tech. / adm. |
25.650 / 16.650 kg |
Rozkład DMC na osie przednie / tylna zespolona |
16.000 kg / 25.000 kg |
Objętość skrzyni ładunkowej |
20 m sześc. |
Wymiary wew. skrzyni ładunkowej |
Długość |
5.800 mm |
Długość |
5.800 mm |
Długość |
5.800 mm |
Kąt wychylenia skrzyni |
60 stopni |
Pojemność silnika |
11,8 l |
Moc maksymalna |
360 KM przy 1.800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.470 Nm przy 1.300-1.500 obr./min |
Zużycie paliwa |
producent nie podaje |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia |
38 l / 100 km (testowe) |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem 10.000 kg |
45 l / 100 km (testowe) |
Napęd |
8x4 |
Zawieszenie przód |
zależne, resory, amortyzatory, tabilizator |
Zawieszenie tył |
zależne, resory, stabilizator |
Układ hamulcowy |
bębnowy, pneumatyczny, dwuobwodowy |
Wyposażenie pojazdu testowego |
ABS, osuszacz powietrza WABCO, opony pneumatyczne dętkowe, elektryczne podgrzewane lusterka i el. regulacja wysokości przednich świateł, przednie i tylne światła przeciwmgielne, hamulec silnikowy, skrzynia ładunkowa podgrzewana spalinami, stabilizator przechyłu skrzyni, tylna belka przeciwnajazdowa, szyberdach otwierany ręcznie, cyfrowy tachograf, ogranicznik prędkości, ogrzewanie postojowe webasto |
Cena netto |
290 tys. zł |
Gwarancja mech. i perforacyjna |
rok bez limitu kilometrów |
Przeglądy techniczne z wymianą oleju |
co 16,5 tys. km |