Samochody ciężarowe. Renault Kerax (od 1997 roku)
Konstrukcyjne pojazdy Renault nie są popularne w naszym kraju. Może to się jednak zmienić za sprawą produkowanego od dziesięciu lat Keraksa. Ma on dużą ładowność i nie jest szczególnie awaryjny. Do zalet Renault zaliczylibyśmy jeszcze dużą ładowność, niską cenę zakupu, dobre wytłumienie kabiny i dostępność części. Minusy Renault to: zbyt ciasna kabina, szybko zużywająca się tapicerka siedzeń oraz wrażliwy na jakość ON silnik z common rail.
Opisywaną "renówkę" spotkać można jako ciągniki siodłowe i podwozia. Te pierwsze mają konfiguracje napędu 4x2, 4x4 i 6x2. Podwozia mają napęd 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 i 8x4. Ciągniki mają dwa rozstawy osi: 3.150 i 3.500 mm. Podwozia zaś 12 (od 3.150 do 6.065 mm). DMC podwozi wynosi: 19, 26, 32, 34 i 40 ton.
W Keraksach najczęściej jest krótka dzienna kabina, która jest zdecydowanie za ciasna. Nieco lepiej użytkownicy oceniają szoferkę wydłużoną, ale i ta nie imponuje wielkością. Rzadko zaś w spotykanych u nas Keraksach jest najdłuższa kabina, czyli Global (tylko ta może mieć pojedynczą leżankę). Wykończenie szoferki pozostawia nieco do życzenia, szybko zużywa się tapicerka siedzeń. Dobre jest za to wyciszenie wnętrza. Opinię trwałego ma mechaniczne zawieszenie kabiny.
Do 2000 roku montowano dwa turbodiesle R6. Podstawowa jednostka ma pojemność 9,8 l i moc 256, 298 i 338 KM, mocniejsza o pojemności 11,1 l dysponuje mocą 381 lub 392 KM. W nowszych pojazdach jest tylko większy silnik, w którym dodano common rail (oznaczenie dCi) i zmieniono moc: 265, 313, 362 i 412 KM. Ta jednostka nie lubi ON słabej jakości i jest droga w ewentualnych naprawach.
W Keraksie są do wyboru trzy skrzynie biegów: 9-biegowa Eatona oraz 9- lub 16-biegowe ZF-a. Niemieckie skrzynie biegów mają nieco gorszą opinię od amerykańskiej i zdarzają się im awarie synchronizatorów. Ramy Keraksa są wytrzymałe. Zdarza się jednak, że przy większym obciążeniu nie wytrzymują resory, w których wybijają się tuleje (naprawa nie jest prosta z uwagi na utrudniony dostęp).
Obok wysokiej ładowności atutem opisywanego "francuza" jest duży wybór części zamiennych, które w większości są identyczne ze stosowanymi w spokrewnionym Renault Premium.
Plusy.
Wytrzymała konstrukcja. Duża ładowność. Niska cena zakupu. Dobre wytłumienie kabiny. Dostępność części.
Minusy
Zbyt ciasna kabina. Szybko zużywająca się tapicerka siedzeń. Wrażliwy na jakość ON silnik z common rail.
Ekspert - Mariusz Kacprzak z Zawrat Tir Serwis w Lublinie:
- W Keraksach tak jak w spokrewnionym Premium Route awariom najczęściej ulegają elementy mechanicznego zawieszenia opartego na resorach parabolicznych i stabilizatorze. Bolączką są zwłaszcza wyrabiające się tuleje resorów przednich. Przy przebiegu ok. 300 tys. km hałasować zaczyna skrzynia biegów. Powodem są luzy na wałkach wybieraka, które wymagają okresowej regulacji. Filtry paliwa zmieniać radzę co 15 tys. km, czyli dwa razy częściej, niż sugeruje producent, olej silnikowy zgodnie z jego zaleceniami, tj. co 30 tys. km.
Dopuszczalna masa całkowita tech. / adm. |
40.000 / 32.000 kg |
41.000 / 33.000 kg |
Ładowność tech. / adm. |
28.000 / 20.000 kg |
26.000 / 18.000 kg |
Rozstaw osi |
4.200 mm |
4.500 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
11,1 l / R6 |
12 l / V6 |
Moc maksymalna |
412 KM |
394 KM |
przy obr. /min |
1.900 |
1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.870 Nm |
2.000 Nm |
przy obr. /min |
1.050-1.350 |
1.080 |
Skrzynia biegów |
manualna 16+2 |
manualna, 16+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
Długość |
6.000 mm |
5.890 mm |
Szerokość |
2.550 mm |
2.350 mm |
Wysokość |
1.360 mm |
1.300 mm |
Chłodnica |
5.240 zł |
7.100 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.270 zł |
6.800 zł |
Reflektor |
850 zł |
1.300 zł |
Okładzina hamulcowa |
490 zł |
350 zł |
Filtr oleju |
160 zł |
110 zł |
Filtr powietrza |
220 zł |
390 zł |
Reflektor |
450 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
1.000 zł |
800 zł |
Chłodnica |
2.900 zł |
2.500 zł |
Szyba czołowa |
1.300 zł |
1.000 zł |
1998 |
530 - 150 tys. zł |
390 - 200 tys. zł |
1999 |
490 - 168 tys. zł |
300 - 225 tys. zł |
2000 |
250 - 180 tys. zł |
269 - 265 tys. zł |
2001 |
92 - 193 tys. zł |
290 - 275 tys. zł |
2002 |
176 - 200 tys. zł |
250 - 290 tys. zł |