Pikapy. SsangYong Actyon Sports 2.0 Xdi Comfort 4WD
Testowany pikap został zrobiony zgodnie z klasycznymi regułami - weź solidną ramę i osadź na niej efektowne nadwozie z paką, z tyłu zastosuj sztywną oś, napęd daj na tył, w razie potrzeby dołącz przód w najprostszy sposób, bez środkowego dyferencjału. I nie zapomnij o reduktorze, wszak pikap to terenówka. Rzeczywiście, poza utwardzonymi drogami Actyon Sports spisuje się całkiem dobrze. W porównaniu z konkurentami wiele jednak nie udźwignie. Podsumowując. Ssang Young ma sporo zalewt. Zaliczyłbym do nich: cichy silnik o dużej kulturze pracy, nakładki na pakę bez dopłaty, komfortowe resorowanie, dobre osiągi, szeroka kabina oraz fotele i kanapa gwarantujące wygodną jazdę. Minusy pikapa to natomiast: niewielka ładowność, krótka ładownia, fakt, że tylny dyfer nie ma żadnej formy blokady, uchwyty do mocowania ładunku znajdują się nieco za wysoko. Mankamentem jest też brak wyboru wersji nadwozia i silnika.
Terenowy SsangYong A-tyon i powstały na jego ramie pikap Actyon Sports są oferowane w Polsce od marca br. Z jedną, pięcioosobową kabiną i jednym silnikiem, turbodieslem common rail 2.0 141 KM. Wyboru nie ma.
Maksymalna prędkość 70 km/h z 4x4 w zupełności wystarczy. Silnik ma dobry "dół", czyli nie trzeba go żyłować, żeby dostać się na wzniesienie. Spięty na sztywno układ napędowy sprawdza się na błotnistych odcinkach. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby koreańscy konstruktorzy zastosowali tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Toyota Hilux, Ford Ranger) albo jego blokadę (niektóre wersje Mitsubishi L 200 i Nissana Navary).
Wiele nie włożysz
Pod względem możliwości ładunkowych ustępuje rywalom. Tu małe wyjaśnienie. Na stronie internetowej importera i w ulotkach jest podawana dopuszczalna masa całkowita czteronapędowego (są też tylnonapędowe) Actyona Sports 2.740 kg, zaś masa własna 1.912-1.963 kg. Ładowność wychodzi więc 777-828 kg. Tymczasem w dowodzie rejestracyjnym testowego egzemplarza, który posiadał standardowe wyposażenie dla wersji Comfort, masa własna była inna, 2.101 kg. A więc ładowność to 639 kg. Rywale z podwójnymi kabinami są znacznie lepsi: Ford Ranger XLT - 1.095 kg, Mitsubishi L 200 Invite - 990 kg, Toyota Hilux SRS - 830 kg, Nissan Navara - 746-786 kg. Również pod względem długości ładowni "koreańczyk" przegrywa.
Klapa w SsangYongu jest zintegrowana z centralnym zamkiem. Do mocowania ładunku służą cztery uchwyty na burtach. Powinny być nieco bliżej podłogi. W cenie samochodu importer oferuje dwie zabudowy przestrzeni ładunkowej, albo płaską, albo pełną upodabniającą Actyona Sports do kombi. Testowe auto nie posiadało akurat żadnej z nich.
Uszy odpoczywają
Mocną stronę stanowi silnik. Wprawdzie o niewielkiej pojemności 2 litrów (rywale preferują 2.5), ale w codziennej eksploatacji każdy doceni jego cichą, kulturalną pracę i dobre osiągi. Zapewnia maksymalną prędkość 170 km/h (dane producenta), a przyspieszenie do setki w 13,5 s, co wyszło z moich pomiarów, bo importer tego nie podaje. Żaden inny pikap z polskiego salonu nie pojedzie szybciej i tylko Navara okazuje się lepszym sprinterem (11,6-11,8 s, dane fabryczne). Średnie spalanie 8,0 l na 100 km deklarowane przez SsangYonga jest nie do osiągnięcia. W praktyce wychodzi więcej minimum o litr.
Całkiem wygodny
Tylna oś jest sztywna, ale ponieważ została zawieszona na wahaczach a nie resorach piórowych (jak u konkurentów), zapewnia dobry komfort resorowania. Co równie ważne, "zawias" nie dobija na szybko przejeżdżanych asfaltowych nierównościach. Komfort to także wygodne miejsca siedzące z przodu i z tyłu oraz szerokie wnętrze.
Actyona Sports można polecić osobom szukającym wygodnego i oryginalnego środka lokomocji z pełnym odliczeniem podatku VAT. Jeżeli jednak ktoś pragnie transportować cięższe ładunki, powinien spojrzeć na ofertę innych marek.
Plusy.
Cichy silnik o dużej kulturze pracy. Nakładki na pakę bez dopłaty. Komfortowe resorowanie. Dobre osiągi. Szeroka kabina. Fotele i kanapa gwarantujące wygodną jazdę.
Minusy
Niewielka ładowność. Krótka ładownia. Tylny dyfer nie ma żadnej formy blokady. Uchwyty do mocowania ładunku nieco za wysoko. Brak wyboru wersji nadwozia i silnika.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.740 kg |
Ładowność |
639 kg |
Wymiary przestrzeni ładunkowej - długość/szerokość/wysokość |
1.294 / 1.587 / 547 mm |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość |
4.965 / 1.900 / 1.755 mm |
Rozstaw osi |
3.060 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
1.998 ccm |
Moc maksymalna |
141 KM przy 4.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
310 Nm przy 1.800-2.700 obr./min |
Prędkość maks. (wg producenta) |
170 km/h |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) |
8,0 l/100 km |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia (testowe) |
9,0 l/100 km |
Śr. zuż. paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem 300 kg (testowe) |
9,5 l/100 km |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, pięciostopniowa |
Napęd |
4x4, stały na oś tylną, dołączany na przednią, reduktor |
Układ hamulcowy |
przód tarczowe wentylowane, tył tarczowe |
Wyposażenie pojazdu testowego standardowe |
ABS z EBD, poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, wspomaganie kierownicy, klimatyzacja automatyczna, centralny zamek z pilotem, elektr. regulacja szyb i lusterek (podgrzewanych), 4 zaczepy do mocowania ładunku, obrotomierz, radio CD, odmrażacz przednich wycieraczek |
Cena netto |
85.164 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna |
3 lata lub 100.000 km/6 lat |
Przeglądy techniczne |
co 15.000 km lub co 1 rok |