Samochody ciężarowe. Scania 94 (1995-2004)
Najmniejsza Scania serii 4 dzieli z większymi modelami koncernu ze szwedzkiego Södertälje przestronne kabiny, oparta jest na tych samych, sprawdzonych rozwiązaniach, budowana była w takich samych, wielu klasach przeznaczenia. Niestety, ich użytkownicy borykają się też z dobrze znanymi szoferom dużych "czwórek" awariami. Na plus ciężarówkom marki Scania trzeba zaliczyć: szeroki wybór konfiguracji, duży zakres mocy silników, trwałe skrzynie biegów oraz skuteczne hamulce.
Minusy to z kolei: awaryjne zawieszenie, defekty tulei osi wywrotu kabiny, korozja ramy i układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Model 94 na rynku pojawił się w rok po premierze 114, 124 i topowych 144. Podobnie jak większe "czwórki", mała Scania dostępna była w wielu konfiguracjach podwozi i układów napędowych. Producent podzielił samochody na klasy - ze względu na ich zastosowanie. Podwozia dystrybucyjne oznaczono symbolem D, przeznaczone pod zabudowy - G, wozy budowlane - C, a ciągniki siodłowe - L. W Polsce najpopularniejsze są podwozia 4x2 i 6x4 z zabudową kontenerową, budowlaną lub komunalną i najmniejszą, dzienną kabiną P. Szoferki są przestronne (przeszkadza jedynie wysoki tunel silnika), materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a deska ergonomiczna i przejrzysta.
Zarówno przednie, jak i tylne osie "czwórki" mogą być zawieszone na resorach parabolicznych lub na poduszkach powietrznych. Mechaniczne zawieszenie, zwłaszcza w wersjach budowlanych jest przeciętnie trwałe; w przeciążanych pojazdach dochodzi do pękania piór, zawodzą sworznie resorów i tulejki stabilizatorów. W drogowych wersjach z pneumatyką uszkodzeniom ulegają natomiast regulatory i czujniki ciśnienia w poduszkach tylnej osi. Awaryjne bywa pneumatyczne resorowanie szoferki. Defektom ulegają zawory poziomujące, pęka stabilizator. Problemy stwarzają tuleje wywrotu kabiny, które wymagają wymiany co kilkadziesiąt tysięcy km.
Silniki - wyłącznie sześciocylindrowe, rzędowe motory wysokoprężne o pojemności 9 litrów. Turbodoładowane jednostki występują w wersjach o mocy: 220, 230, 260, 300 i 310 KM. Silniki mają opinię trwałych, źle jednak znoszą paliwo niskiej jakości, które podobnie jak w motorach większych "124-rek" i "144-rek" powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. Bolączką modeli z pierwszych lat produkcji jest korozja ramy. W trakcie zimowej eksploatacji często pęka przewód osuszacza. Problemów nie sprawia układ hamulcowy, który jest skuteczny, mało awaryjne są mechaniczne skrzynie biegów. Sporadycznie zdarzają się defekty sprzęgła; padają głównie łożyska oporowe. Zastrzeżeń nie budzi elektryka.
Plusy
Szeroki wybór konfiguracji. Duży zakres mocy silników. Trwałe skrzynie biegów. Skuteczne hamulce.
Minusy
Awaryjne zawieszenie. Defekty tulei osi wywrotu kabiny. Korozja ramy. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert
Inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- Wszystkie wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów należy wykonywać terminowo, zgodnie z zaleceniami producenta. W polskich warunkach eksploatacyjnych co 250-300 tys. km regulacji wymagają pompowtryskiwacze. Co 30-40 tys. km radzę natomiast wymienić wkład filtra osuszacza. Szczególnie w pojazdach z dwóch pierwszych lat produkcji okresowej konserwacji wymaga podatna na korozję rama.
Dopuszczalna masa całkowita |
18.000 kg |
15.800 kg |
Ładowność |
9.240 kg |
8.360 kg |
Rozstaw osi |
4.800 mm |
4.815 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
9,0 l / R6 |
6,2 l / R6 |
Moc maksymalna |
220 KM |
215 KM |
przy obr./min |
2.100-2.400 |
2.400 |
Maksymalny moment obrotowy |
780 Nm |
700 Nm |
przy obr./min |
1.600-1.800 |
1.200-1.500 |
Skrzynia biegów |
ręczna 8+1 |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener): |
|
|
długość |
7.800 mm |
6.200 mm |
szerokość |
2.540 mm |
2.450 mm |
wysokość |
2.560 mm |
2.300 mm |
Chłodnica |
2.400 zł |
2.900 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
2.350 zł |
2.650 zł |
Reflektor |
1.150 zł |
1.100 zł |
Klocki hamulcowe |
240 zł |
260 zł |
Filtr oleju |
100 zł |
110 zł |
Filtr powietrza |
190 zł |
250 zł |
Reflektor |
500 zł |
550 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
600 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
900 zł |
Chłodnica |
1.000 zł |
1.300 zł |
1997 |
870 - 64,5 tys. zł |
- |
1998 |
840 - 73,9 tys. zł |
- |
1999 |
780 - 84,0 tys. zł |
590 - 55,0 tys. zł |
2000 |
630 - 108,0 tys. zł |
540 - 69,5 tys. zł |
2001 |
550 - 115,0 tys. zł |
480 - 81,0 tys. zł |