Wśród podwozi konstrukcyjnych w Polsce najpopularniejsze są czteroosiówki. Podobnie rzecz ma się z używanym EuroTrakkerem pierwszej generacji, którego najczęściej spotkać można właśnie w takiej odmianie. Do największych zalet Iveco należą: wytrzymała mechanika, niska cena zakupu oraz duża dostępność części zamiennych. Minusy ciężarówki to natomiast: korozja kabiny i czasem również ramy, kiepskiej jakości materiały wnętrza, słabe tylne resory i parametry silnika.
Produkowany od 1993 roku EuroTrakker miał 1.508 wersji, jednak najpopularniejsza nad Wisłą jest odmiana czteroosiowa, którą wprowadzono do produkcji w 1995 roku. Czteroosiowy EuroTrakker ma tylko jedną odmianę napędu - 8x4 i dwie wersje rozstawu osi - 4.200 i 5.020 mm. Opisywany pojazd produkowany był do 1999 roku, kiedy to zmieniono w nim jednostki napędowe na nowocześniejsze Cursory z wtryskiem bezpośrednim.
Kabina Trakkera jest identyczna z tą, którą montowano w EuroTechu. Przestarzała stylistyka to jej najmniejszy problem. Największym jest korozja. Wszystkie pojazdy 8x4 mają najkrótszą kabinę. Szoferka należy do ciasnych. Zastrzeżenia budzą słabej jakości materiały wykończeniowe. Niezbyt odporne jest także jej zawieszenie, w którym psuje się łożyskowanie, pękają mocowania i defektują drążki reakcyjne. Na plus można zapisać jedynie dobrą widoczność z wnętrza i dość wydajne ogrzewanie. Opisywana najpopularniejsza wersja pojazdu miała pod kabiną turbodoładowany motor R6 z intercoolerem o pojemności 9,5 litra. Silnik ten w wersji czteroosiowej miał tylko jedną, zbyt niską jak na wagę pojazdu moc 345 KM. Podobnie niezadowalający jest maksymalny moment obrotowy. Dość wysokie jest spalanie - dla wywrotki około 40 litrów na 100 km, dla betoniarki 60-70 l. Silnik jest żywotny i niezbyt często się psuje. Tego samego nie można powiedzieć o skrzyniach biegów. Standardowy 16-biegowy ZF nie jest rekordowo trwały, ale wystrzegać trzeba się pojazdów ze skrzyniami Eatona i Fullera, do których części zamienne mają bardzo wysokie ceny. Problemów nie stwarza przeniesienie napędu.
Przednie i tylne zawieszenie zbudowane jest z resorów parabolicznych. Tylnym zdarzają się pęknięcia piór. Z przodu wymieniać trzeba drążki, gałki i zwrotnice. Ramy są trwałe, jednak warto sprawdzić, czy nie rdzewieją.
Części zamienne, w sporej części identyczne z tymi pasującymi do EuroTecha, są łatwo dostępne i w miarę tanie.
Plusy
Wytrzymała mechanika. Niska cena zakupu. Duża dostępność części zamiennych.
Minusy
Korozja kabiny i czasem również ramy. Kiepskiej jakości materiały wnętrza. Słabe tylne resory. Parametry silnika.
DMC adm. |
32.000 kg |
33.000 kg |
Ładowność adm. |
17.680 kg |
18.000 kg |
Rozstaw osi |
4.200 mm |
4.500 mm |
Poj. silnika / cylindry |
9,5 l / R6 |
12 l / V6 |
Moc maksymalna |
345 KM |
354 KM |
przy obr./min |
2.200 |
1.800 |
Maks. moment obrotowy |
1.450 Nm |
1.730 Nm |
przy obr./min |
1.200-1.600 |
1.080 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Pojemność gruszki |
9 m sześc. |
9 m sześc. |
Chłodnica |
2.900 zł |
7.100 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.570 zł |
6.800 zł |
Reflektor |
1.026 zł |
1.300 zł |
Okładzina hamulcowa |
253 zł |
350 zł |
Filtr oleju |
68 zł |
110 zł |
Filtr powietrza |
554 zł |
390 zł |
Reflektor |
300 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
800 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
2.500 zł |
Czołowa szyba |
800 zł |
1.000 zł |
1995 |
440 - 110 tys. zł |
- |
1996 |
289 - 130 tys. zł |
- |
1997 |
330 - 142 tys. zł |
480 - 180 tys. zł |
1998 |
250 - 150 tys. zł |
390 - 200 tys. zł |
1999 |
330 - 180 tys. zł |
300 - 225 tys. zł |