Samochody dostawcze. Peugeot J5 1.9 D furgon (1981-1994)
W końcu lat 80. należał do dostawczej czołówki w krajach południowoeuropejskich. W Polsce, jako auto nowe był wówczas nie do kupienia. Teraz sporo egzemplarzy trafiło na nasz rynek. Na plus francuskiego dostawczaka należy zaliczyć więc niską cenę na rynku wtórnym, mało kłopotliwą, ekonomiczną jednostkę napędową i sporą dostępność części na rynku pierwotnym i wtórnym. Minusy Peugoetów to z kolei: skorodowana blacha w wielu giełdowych i komisowych egzemplarzach, wycieki ze skrzyni biegów i miski olejowej, tandetne wnętrze oraz marny komfort jazdy.
Tam wywoławcza cena aut pochodzących z początku lat 90. często jest mniejsza niż tysiąc euro. Możliwości wyboru jednostki napędowej są bardzo ograniczone. Najpopularniejszym motorem pozostaje 1,9-litrowy diesel (oprócz niego jest silnik o poj. 2,5 l).
Jednostka nie należy do siłaczy. - Coś za coś, przynajmniej mało pali - usłyszeliśmy od Pawła Nowickiego, który we wrześniu na giełdzie w Przeźmierowie wystawił na sprzedaż eksploatowanego przez siebie od czterech lat J5 wyprodukowanego w 1992 r. To jeden z najbardziej ekonomicznych silników stosowanych w autach dostawczych na przełomie lat 80. i 90. Średnio pali 8 litrów oleju napędowego na 100 km przy samochodzie załadowanym mniej więcej w połowie. Jak wynika z opinii posiadaczy samochodów z tą jednostką, spisuje się ona dobrze. Spotkaliśmy użytkowników J5, którzy nie kryli, że jeżdżą "na opale", ich zdaniem motor radzi sobie z tym paliwem.
Ładownia J5 nie jest duża, a użytkownicy często korzystają z przyczep. Auto z tym motorem bez kłopotu radzi sobie z holowaniem przyczepy o masie do 1.400 kg.
Furgon jest zdecydowanie najpopularniejszą wersją J5. W zależności od długości i wysokości nadwozia ładownia ma kubaturę od nieco ponad 6 m sześc. do prawie 10 m sześc. Kabina jest dwuosobowa. W załadunku i rozładunku furgonu pomagają suwane, stosunkowo szerokie drzwi boczne, a także symetryczne, skrzydłowe drzwi tylne. Dostęp do ładowni jest prosty, próg znajduje się nisko (650 mm). Na giełdach i w komisach sporadycznie spotyka się J5 w wersji przeszklonej z pięcioma miejscami bądź ze skrzynią.
Komfort podróżowania nie jest wysoki, użytkownicy narzekają na toporne wnętrze, marnej jakości materiały wykończeniowe i duży hałas. W wielu oglądanych egzemplarzach raził fatalny stan blachy (rdza w okolicach reflektorów, zawiasów drzwi i progów do szoferki oraz ładowni).
Plusy
Niska cena na rynku wtórnym. Mało kłopotliwa, ekonomiczna jednostka napędowa. Spora dostępność części na rynku pierwotnym i wtórnym.
Minusy
Skorodowana blacha w wielu giełdowych i komisowych egzemplarzach. Wycieki ze skrzyni biegów i miski olejowej. Tandetne wnętrze. Marny komfort jazdy.
Ekspert: Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Silnik ma opinię "wiecznego", zdarzają się egzemplarze z przebiegami ponad 400 tys. km. Nie znaczy to, że zachęcam do bezkrytycznego zainteresowania J5. Zachęceni niską ceną możemy kupić auto, w którym niemal natychmiast będzie konieczny gruntowny remont układu jezdnego i hamulcowego (szybko zużywają się głównie elementy przedniego zawieszenia). Warto też dokładnie przyjrzeć się blachom zarówno na zewnątrz, jak i w ładowni, a także zamkom.
|
Pojazd prezentowany |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
2.600 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.000 kg |
1.200 kg |
Długość |
4.550 mm |
4.542 mm |
Szerokość |
2.000 mm |
1.905 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.050 mm |
2.096 mm |
Pojemność silnika |
1.905 ccm |
2.499 ccm |
Moc maksymalna |
69 KM |
75 KM |
przy obr./min |
4.000 |
4.200 |
Maksymalny mom. obr. |
120 Nm |
162 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
2.200 |
Prędkość maksymalna |
115 km/h |
120 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
Długość |
2.500 mm |
2.355 mm |
Szerokość |
1.750 mm |
1.650 mm |
Wysokość |
1.500 mm |
1.380 mm |
Chłodnica |
1.120 zł |
1.150 zł |
Sprzęgło |
1.260 zł |
1.300 zł |
Amortyzator przedni |
210 zł |
270 zł |
Reflektor |
280 zł |
260 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
40 zł |
50 zł |
Reflektor |
100 zł |
120 zł |
Zderzak (przód) |
90 zł |
110 zł |
Lampa tylna |
75 zł |
90 zł |
Chłodnica |
120 zł |
140 zł |
|
silnik/ przebieg tys. km - cena brutto |
silnik/ przebieg tys. km - cena brutto |
1988 |
1.9 D / 365 - 6,2 tys. zł |
2.5 D / 275 - 5,1 tys. zł |
1989 |
2.5 D / 155 - 8,2 tys. zł |
2.5 D / 312 - 6,7 tys. zł |
1990 |
1.9 D / 314 - 9,0 tys. zł |
2.5 D / 243 - 7,9 tys. zł |
1991 |
1.9 D / 278 - 9,2 tys. zł |
2.5 D / 258 - 9,7 tys. zł |
1992 |
2.5 D / 382 - 11,2 tys. zł |
2.5 D / 190 - 10,0 tys. zł |
1993 |
2.5 D / 195 - 12,0 tys. zł |
2.5 D / 295 - 11,7 tys. zł |