Samochody dostawcze. Ford Transit 2.4 TD, kontener (2001-2006)
Przed siedmioma laty Ford Transit otrzymał prestiżowy tytuł dostawczaka roku. Następne lata potwierdziły, że nie był to tytuł "na wyrost". Dostawczy Ford ma bowiem wiele zalet i większość użytkowników ceni sobie ten samochód. Na plus Forda można zaliczyć: funkcjonalność i wielkość ładowni, ekonomiczną jednostkę napędową, znikomą usterkowość silnika oraz łatwość w odsprzedaży na rynku wtórnym. Minusy to z kolei: marny stan niektórych zabudów, kiepskie wyciszenie wnętrza i niski komfort podróżowania (twarde zawieszenie).
Kupno u nas np. kontenerowego Transita nie jest sprawą prostą. Interesujące egzemplarze szybko znajdują nowych właścicieli. Bazę dla nich stanowi kilka rodzajów podwozi z kabinami, z rozstawem osi od 2,8 do 4,0 m. W kraju dominują kontenerowe Transity o ładowności 1.500-1.900 kg, z pojedynczymi kabinami. Kontenerowe Transity mają zazwyczaj singlowe ogumienie tylne, trafiają się też jednak "bliźniaki". W maksymalnym wariancie gabarytowym długość ładowni wynosi niemal 5 m, a kubatura 20 m sześc. (tylko z podwójnymi kołami tylnymi). Nierzadko nadwozia są izotermiczne, czasem zaopatrzone w agregaty chłodnicze. Same "pudła" wykonane są z reguły z warstwowych płyt klejonych, a poszycia z laminatów (rzadziej z blachy aluminiowej). Wiele aut ma jednak sfatygowane paki. Podłoga znajduje się na wysokości 950 mm, załadunek nie stanowi kłopotu. Zawieszenie Transita zbiera pozytywne opinie, choć jest dość sztywne i zdaniem większości użytkowników nie zapewnia odpowiedniego komfortu podróżowania. - Transit to nie limuzyna, za to zawieszenie jest bardzo trwałe - mówi pan Piotr Gwizdała z Zielonej Góry, który w ciągu trzech ostatnich lat przejechał Transitem blisko 90 tys. km. Użytkownicy chwalą bardzo dobrą widoczność z kabiny, krytykują natomiast niewystarczającą wydajność systemu wentylacyjnego i grzewczego.
Do napędu Transita z tego okresu wykorzystywano diesle o poj. 2,0 i 2,4 l. W przypadku aut z zabudowami kontenerowymi spotykamy jednak praktycznie tylko drugi z tych motorów. Jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna z turbosprężarką oferowana nominalnie w trzech wariantach mocy: 75, 90 i 125 KM. W autach kontenerowych stosowano jedynie dwie ostatnie z wymienionych, najczęściej 90-konną. Użytkownicy nie mają zastrzeżeń do kultury pracy i chwalą niskie spalanie (7,4-8,5 l na 100 km). Mankamentem jest kiepskie wyciszenie wnętrza. Użytkownicy sygnalizują też problemy z układem elektrycznym aut, jak również z przeniesieniem napędu (ciężko "wchodzące" biegi).
Plusy
Funkcjonalność i wielkość ładowni. Ekonomiczna jednostka napędowa. Znikoma usterkowość silnika. Łatwość w odsprzedaży na rynku wtórnym.
Minusy
Marny stan niektórych zabudów. Kiepskie wyciszenie wnętrza. Niski komfort podróżowania (twarde zawieszenie).
Ekspert - Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- To udany samochód, użytkownicy rzadko mają do czynienia z usterkami uniemożliwiającymi jazdę. Radzę dokładnie kontrolować stan elementów zawieszenia. Bywa, że zaczyna szwankować skrzynia biegów, najczęściej ma to związek ze zużyciem łożysk. Bywają kłopoty z układem chłodzenia silnika, zazwyczaj jednak wynikają z braku jego konserwacji.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.715 kg |
1.650 kg |
Długość |
6.075 mm |
5.880 mm |
Szerokość |
2.198 mm |
2.100 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
3.080 mm |
3.100 mm |
Pojemność silnika |
2.402 ccm |
2.198 ccm |
Moc maksymalna |
90 KM |
100 KM |
przy obr./min |
4.000 |
4.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
200 Nm |
240 Nm |
przy obr./min |
1.800 |
1.900 |
Prędkość maksymalna |
140 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
3.520 mm |
3.495 mm |
Szerokość |
2.060 mm |
2.000 mm |
Wysokość |
2.200 mm |
2.230 mm |
Chłodnica |
1.380 zł |
1.420 zł |
Sprzęgło |
1.400 zł |
1.280 zł |
Amortyzator |
290 zł |
275 zł |
Reflektor |
330 zł |
310 zł |
Filtr oleju |
40 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
70 zł |
Reflektor |
120 zł |
100 zł |
Zderzak (przód) |
140 zł |
165 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
70 zł |
Chłodnica |
180 zł |
180 zł |
2001 |
2.4 TD / 185 - 38,5 tys. zł |
2.5 TD / 210 - 35,5 tys. zł |
2002 |
2.4 TD / 114 - 40,0 tys. zł |
2.2 HDI / 147 - 38,8 tys. zł |
2003 |
2.4 TD / 147 - 48,5 tys. zł |
2.2 HDI / 104 - 47,5 tys. zł |
2003 |
2.4 TD / 66 - 56,0 tys. zł |
2.2 HDI / 140 - 53,5 tys. zł |
2004 |
2.4 TD / 120 - 62,8 tys. zł |
2.8 HDI / 92 - 60,0 tys. zł |
2005 |
2.4 TD / 73 - 73,5 tys. zł |
2.8 HDI / 68 - 71,0 tys. zł |