Maszyny rolnicze. Ciągniki Deutz-Fahr Agrofarm 100
W Polsce największym powodzeniem cieszą się ciągniki uniwersalne. Wśród tegorocznych nowości w tej grupie maszyn jest Agrofarm 100 firmy Deutz-Fahr. Na sprawność ciągnika w pracach polowych ma wpływ m.in. rodzaj zastosowanej skrzyni biegów. Nabywcy nowego ciągnika Deutz-Fahr mają do wyboru kilka wariantów. Standardowa przekładnia Synchroshift z dwudziestoma przełożeniami do przodu i do tyłu umożliwia jazdę z minimalną prędkością 0,5 km/h, a maksymalną 37,7 km/h. Drugi rodzaj przekładni, Douspeed 40/40, jest za dopłatą.
Ten traktor można wykorzystywać zarówno w pracach polowych, jak i w obejściu (np. montując łyżkę ładowaczową) czy też do transportu.
Agrofarm pod maską ma fabryczną jednostkę napędową Deutz (Euro II) o pojemności 4 l, uzyskującą moc 96 KM. Zaopatrzono ją w specjalny system pomp (Unit Pump System). Połączono je krótkimi przewodami z sześciootworowymi wtryskiwaczami, w efekcie ciśnienie osiąga wartość do 1.400 barów. Silnik ma też sprężarkę z inter-coolerem.
W porównaniu do wcześniejszych ciągników tego producenta uproszczono dostęp do głównych elementów silnika. To ułatwia konserwację podzespołów. Wszystko jest zamknięte pod maską otwieraną przyciskiem.
Konstruktorzy podkreślają, że bez problemu spala on zarówno olej napędowy, jak i biodiesel.
Sprawność i... komfort
Na sprawność ciągnika w pracach polowych ma wpływ m.in. rodzaj zastosowanej skrzyni biegów. Nabywcy nowego ciągnika Deutz-Fahr mają do wyboru kilka wariantów. Standardowa przekładnia Synchroshift z dwudziestoma przełożeniami do przodu i do tyłu umożliwia jazdę z minimalną prędkością 0,5 km/h, a maksymalną 37,7 km/h. Drugi rodzaj przekładni, Douspeed 40/40, jest za dopłatą. Na każdym biegu ma dwa półbiegi typu Powershift włączane pod obciążeniem. Współpracuje z wielotarczowym mokrym sprzęgłem i pozwala na jazdę z prędkością od 0,5 do 40,7 km/h. Dostępna jest również przekładnia Duospeed z rewersem hydraulicznym, a nie mechanicznym, zapewniającym szybką zmianę kierunku jazdy także pod obciążeniem.
Zwraca uwagę zwrotność ciągnika. Agrofarm 100 ma koła skręcane pod kątem 55 stopni (razem z błotnikami), a średnica zawracania nieznacznie przekracza 7 m. Hydrostatyczny układ kierowniczy (kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach) zaopatrzono w niezależną pompę. Fotel operatora w zależności od wyboru nabywcy może być zawieszony pneumatycznie lub mechanicznie.
Wałek odbioru mocy ma dwie prędkości: 540 obr./min oraz 1.000 obr./min. Dostępna jest też wersja ekonomiczna, przy której silnik nie musi pracować na maksymalnych obrotach, zatem mniej spala i pracuje ciszej. Z tyłu ciągnik ma 4 lub 6 szybkozłączy hydraulicznych. Sterowany mechanicznie tylny podnośnik ma możliwość regulacji siłowej, pozycyjnej i mieszanej. Ten zamontowany w Agrofarmie 100 dźwiga standardowo 4.800 kg. Można zastosować dodatkowy siłownik, zwiększając udźwig o 1.400 kg.
Silnik |
wysokoprężny, czterocylindrowy, turbosprężarka i intercooler |
Pojemność skokowa |
3.950 ccm |
Moc maksymalna |
96 KM przy 2.300 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
352 Nm przy 1.300-1.700 obr./min |
Liczba biegów przód/tył |
20/20 (5 biegów, cztery zakresy prędkości), superreduktor |
Hamulce |
tarczowe zintegrowane, w kąpieli olejowej |
Maksymalny udźwig podnośnika przód/tył |
1.800 / 3.450 kg |
Maks. kąt skrętu przednich kół |
55 stopni |
Masa własna |
3.800 kg |
Długość / szerokość / wysokość |
3.950 / 2.050 / 2.635 mm |
Zbiornik paliwa |
160 l |