Maszyny rolnicze. Ciągnik Zetor Proxima Plus
Najnowszą propozycją czeskiego Zetora jest Proxima Plus, czyli rozwinięcie popularnej serii Proxima. Zmian jest kilka, dodano mocy, zmieniono skrzynię biegów, zwiększono nośność i zmodernizowano wnętrze ciągnika. Nowe jest mechaniczne zawieszenie szoferki, które, jak zapewnia producent, dzięki nowym elementom metalowo-gumowym pracuje teraz ciszej niż w zwykłych Proximach. Wyciszono też wnętrze kabiny Zetora. Kuracji odmładzającej poddano deskę rozdzielczą, na której znalazło się miejsce na pojemny schowek, zapalniczkę i gniazdo komputerowe.
Podobnie jak wciąż oferowana Proxima, Proxima Plus ma trzy wersje mocy tego samego czterocylindrowego silnika z turbodoładowaniem. Ciągnik oznaczony 8541 ma moc 82 KM, 9541 ma 90 KM, a wersja 10541 jeszcze o 11 KM więcej. Zwykłe Proximy, bez Plusa w nazwie, mają odpowiednio: 61, 72 i 82 KM. W stosunku do nich zwiększono także o 35 proc. maksymalne momenty obrotowe. Producent zapewnia, że we wzmocnionym silniku szybciej działa pompa wtryskowa, co skutkuje natychmiastowymi reakcjami na naciśnięcie pedału gazu. W Plusach zastosowano jednostopniowe sprzęgło zamiast dwustopniowego.
Nowa jest skrzynia biegów (16 przełożeń do przodu i 16 do tyłu) z chłodnicą oleju, w dotychczasowych ciągnikach Proxima seryjnie montuje się skrzynię 10/2 (jako opcja występują przekładnie 12/12 i 20/4). W Plusach jest ona zsynchronizowana z rewersem. Nowa skrzynia nie wymaga używania sprzęgła podczas włączania półbiegów. Przekładnia ma jednostopniowy wzmacniacz momentu, którego nie ma w zwykłych Proximach. WOM wyposażono w mokre czterotarczowe sprzęgło zamiast suchego jednotarczowego. Wszystkie Plusy mają napęd na obie osie, dotychczas był on za dopłatą.
Zwolnice w piastach tylnych kół mają większą nośność. Przy 40 km/h, czyli przy prędkości maksymalnej, potrafią wytrzymać nacisk 5.000 kg, zwykła Proxima na starych zwolnicach wytrzymuje tylko 3.400 kg. Przy 8 km/h Plus może dźwigać 5.500 kg, zwykły Zetor zaś 4.000 kg. Mocniejsza jest także przednia oś, której nośność przy prędkości 8 km/h zwiększono z 3.400 do 4.000 kg. Przy 40 km/h przednia oś może udźwignąć 2.500 kg zamiast 2.000 kg w zwykłej odmianie. Większą (o 3 kN) siłą udźwigu charakteryzuje się także przedni TUZ, występujący jako wyposażenie dodatkowe. TUZ zwykłej Proximy dysponuje siłą 20 kN.
Nowe jest mechaniczne zawieszenie szoferki, które, jak zapewnia producent, dzięki nowym elementom metalowo-gumowym pracuje teraz ciszej niż w zwykłych Proximach. Wyciszono też wnętrze kabiny. Kuracji odmładzającej poddano deskę rozdzielczą, na której znalazło się miejsce na pojemny schowek, zapalniczkę i gniazdo komputerowe.
Na zewnątrz pojawiły się nowe antypoślizgowe stopnie. Pod nimi zamontowano pojemnik na akumulator, który dzięki temu jest teraz łatwiej dostępny. Zetor Proxima Plus występuje tylko w wersji zamkniętej; zwykłe Proximy mają także odmianę bez dachu.
Silnik |
wysokoprężny, turbodoładowany, 4 cylindry, intercooler |
Pojemność skokowa |
4.156 ccm |
Moc maksymalna |
101 KM przy 2.200 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
459 Nm przy 1.500 obr./min |
Liczba biegów przód/tył |
16 / 16 |
Hamulce |
hydrauliczne, wielotarczowe, olejowe z samoregulacją |
Maksymalny udźwig podnośnika przód |
4.150 kg |
Ogumienie przód/tył |
13-6R24/18-4R34 |
Masa własna |
4.154 kg |
Długość/szerokość/wysokość |
4.827 / 1.920 / 2.738 mm |
Poj. zbiornika paliwa |
150 l |