Pojazdy użytkowe, które trafią na rynek w 2008 r.
Mimo dużej liczby debiutów w tym roku, 2008 wcale nie zapowiada się gorzej. W pogoni za zwiększaniem sprzedaży producenci pojazdów użytkowych znowu wprowadzą do sprzedaży sporo nowości. W połowie roku na rynku zadebiutuje Mercedes Actros trzeciej generacji. Niestety Daimler AG, producent Mercedesów, nie chce puścić pary z ust i o nowym Actrosie wiadomo na razie tylko, że. będzie. Oszczędnie informacje dawkuje również Volvo Trucks, które jesienią wypuści na rynek kolejne wcielenie pojazdów rodzin FH i FH16. W otwarte karty grają natomiast inni. Renault na drugą połowę 2008 r. zapowiedziało Magnum ze zmodernizowaną szoferką, Keraksa z 500-konnym motorem i Premium Landera z nową konfiguracją napędu. MAN zapowiada TGL i TGM po liftingu. Scania zaś wprowadzi nową serię - G.
Na liście premier są skrajnie różne pojazdy. Z jednej strony kilkudziesięciotonowe giganty, z drugiej "maluszki" o ładowności kilkuset kilogramów.
Klasa ciężka
Ciekawie będzie w klasie ciężkiej. W połowie roku na rynku zadebiutuje Mercedes Actros trzeciej generacji. Niestety Daimler AG, producent Mercedesów, nie chce puścić pary z ust i o nowym Actrosie wiadomo na razie tylko, że. będzie. Oszczędnie informacje dawkuje również Volvo Trucks, które jesienią wypuści na rynek kolejne wcielenie pojazdów rodzin FH i FH16. W otwarte karty grają natomiast inni. Renault na drugą połowę 2008 r. zapowiedziało Magnum ze zmodernizowaną szoferką, Keraksa z 500-konnym motorem i Premium Landera z nową konfiguracją napędu. MAN zapowiada TGL i TGM po liftingu. Scania zaś wprowadzi nową serię - G. Sporo wiadomo też o nowym podwoziu 4x2 Kamaz 5308.
Maluchy mniejsze i większe
Wśród maluchów będzie duży ruch. Zadebiutują trojaczki: Fiat Fiorino, Citroen Nemo i Peugeot Bipper oraz Renault Kangoo Express drugiej generacji w dwóch wersjach nadwoziowych: dłuższej i krótszej.
Zadebiutuje też mały autobus Autosan Wetlina zbudowany na bazie Mercedesa Vario 818D.
Autosan
Na początku 2008 roku Grupa Polskie Autobusy, dystrybutor Jelcza i Autosanu, wprowadza do sprzedaży mały autobus turystyczny Autosan Wetlina, pokazany po raz pierwszy podczas targów Transexpo w Kielcach. Autobus został zbudowany na podwoziu Mercedesa Vario 818D o DMC 8,2 t. Szkielet nadwozia wykonany jest ze stali nierdzewnej, jego poszycie z blachy chromoniklowej i tworzywa, a klapy boczne z aluminium (pojemność bagażników wynosi 3,1 m sześciennego). Wetlina dysponuje silnikiem wysokoprężnym o pojemności 4,2 litra i mocy 177 KM. Napęd jest przekazywany za pomocą sześciostopniowej, ręcznej skrzyni biegów. W wyposażeniu mogą znaleźć się m.in. klimatyzacja, zestaw audio-video, lodówka i automat do napojów. W sprzedaży będą dostępne dwie wersje Wetliny: z 23 lub 26 miejscami siedzącymi.
Citroen, Fiat i Peugeot
Mały dostawczak powstaje w kooperacji Fiata (Fiorino) z Peugeotem (Bipper) i Citroenem Ładowność (Nemo), w turecko-włoskich zakładach Tofas, w mieście Bursa. wynosi sześciennego; w ładowni 610 kg, maksymalna objętość ładunku to 2,5 metra mieszczprzedziału ładunkowego są ą się przedmioty o długości do 2,5 metra. Z tyłu asymetryczne drzwi dwuskrzydz obu (zależnie od wersji) łowe, z prawej strony lub drzwi przesuwnepoczątku roku Citroen, . Rozpoczęcie sprzedaży w Polsce, na wiosną Fiat, a latem Peugeot, zaplanowano na wiosnę 2008.
Kamaz
Na początku 2008 roku Kamaz wprowadzi do sprzedaży kolejne dwuosiowe podwozie oznaczone symbolem 5308, z napędem 4x2 (od 2005 roku na rynku jest lżejszy model 4308 4x2, o DMC 11 t i ładowności 7.050 kg). Nowe podwozie, o DMC 15 t i nośności 9.800 kg, jest przeznaczone pod różne rodzaje zabudów o maksymalnej długości 7.200 mm, m.in. typu chłodnia, skrzynia z HDS, lora na pięć samochodów. Zawieszenie: z przodu resor paraboliczny, stabilizator skrętu i amortyzator; z tyłu cztery miechy powietrzne i stabilizator. Nowy Kamaz będzie dostępny w standardzie z kabiną sypialną dla dwóch osób i 6-cylindrowym rzędowym turbodieslem Cumminsa, o pojemności 4,3 litra i mocy 296 KM, spełniającym normę Euro 4. Napęd jest przekazywany przez 8-stopniową skrzynię mechaniczną ZF 16 S109 z połówkami.
MAN
Koncern MAN najbardziej spektakularne premiery pojazdów użytkowych ma na razie za sobą (w tym roku zaprezentowano flagowe TGX/TGS). Na rok 2008 zaplanowano wprowadzenie do oferty silników spełniających normę Euro 5 bez płynu na bazie mocznika AdBlue, dzięki systemowi recyrkulacji spalin EGR. Silniki Euro 5 EGR powstaną na bazie rodzin D20 i D26 (nie wiadomo, czy zmienią się ich nazwy). Motory Euro 5 EGR będą oferowane w najpopularniejszym zakresie mocy 400-480 KM.
Modernizację przejdą też pojazdy klasy lekkiej TGL i średniej TGM. Obejmie ona przede wszystkim kabiny. Z zewnątrz upodobnią się do zaprezentowanych w tym roku topowych TGX/TGS, w więc otrzymają m.in. pokrywę przednią w kształcie litery V, nowe reflektory i zderzaki. We wnętrzach szoferek pojawią się nowe materiały wykończeniowe, wyższej niż dotychczas jakości (obecne są często krytykowane przez kierowców). Prawdopodobnie w przyszłym roku MAN zaprezentuje też pojazdy z napędem hybrydowym oraz na paliwa alternatywne.
Mercedes
W połowie roku zadebiutuje nowy Mercedes Actros. Będzie to trzecia generacja tego modelu, który produkowany jest od 1996 roku. Pojazd dwukrotnie - w 1997 i 2004 roku - zdobył tytuł Truck of the Year. Jaki będzie nowy Actros, na razie nie wiadomo. Koncern Daimler AG, producent pojazdów marki Mercedes, informacje o nowym modelu trzyma w tajemnicy.
Renault
Wprowadzi w maju drugą generację vana Kangoo Express, w dwóch wersjach nadwoziowych: dłuższej 4.210 mm i krótszej Compact 3.830 mm, która stanie się rywalem dla trojaczków - Citroena Nemo, Fiata Fiorino, Peugeota Bippera. Maksymalna ładowność Expressa waha się od 650 kg do 800 kg, zaś Expressa Compact - 500 kg. Silniki w Expressie mają dwie pojemności, ale zróżnicowane moce. Są to ośmiozaworowe turbodiesle 1.5 dCi 70 KM, 85 KM, 105 KM (również z filtrem sadzy FAP) oraz benzyniaki 1.6 90 KM (8V) i 105 KM (16V). W wersji Compact znajdą się trzy motory: słabszy 1.6 90 KM oraz dwa słabsze 1.5 dCi 70 KM i 85 KM.
Renault Trucks
W drugiej połowie 2008 r. wprowadzi do sprzedaży nową wersję swojego bestsellera Magnum z podwyższoną o 20 cm kabiną. Nowa, większa szoferka ma wnętrze o wysokości 2.070 mm (dotychczasowa 1.870 mm). To nadal mniej niż u liderów w tej klasie dzięki (wnętrze rekordzistki, Scanii R Topline, ma wysokość 2.220 mm), jednak niemal prostoktunel) ątnemu kształtowi i całkowicie płaskiej podłodze (Scania ma kabina Magnum sprawia wraszoferce żenie niezwykle przestronnej. W podwyższonej schowki sprzednią ą sporo większe niż w standardowej, np. pojemność skrytki nad szybpoprawiono ą wzrosła trzykrotnie. Jak zapewnia Renault Trucks, po raz kolejny jakonowe ść materiałów wykończeniowych, materac leżanki jest grubszy, a radioodtwarzacze wyposaUSB. Na żono w CD+Bluetooth, MP3 i gniazda wejściowe zewnmycie ątrz szoferki uwagę zwraca grill z poszerzonym stopniem ułatwiającym szyby, chromowana listwa na podszybiu oraz daszek przeciwsłoneczny z wbudowanymi obrysówkami.
Oprócz podwyższonego Magnum, w 2008 r. francuski producent wprowadzi do oferty Keraksa z silnikiem o mocy 500 KM oraz Premium Lander w konfiguracji napędowej 8x4.
Scania
W ofercie szwedzkiego producenta pojawi się nowa seria G. Pojazdy z tej rodziny (ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę) są pozycjonowane pomiędzy seriami P i R, i są adresowane do klientów zajmujących się transportem krajowym lub budowlanym. Do wyboru będzie siedem silników Euro 4 (230, 270, 310, 340, 380, 420, 480 KM) i dwa Euro 5 (380 i 420 KM).
Wśród autobusów nowością będzie Scania Irizar i4. Autobus jest przeznaczony do przewozów międzymiastowych i tzw. okazjonalnych. Ma dwa warianty podłogowe oraz dwie odmiany wykończenia. Do wyboru dwie lub trzy osie oraz długość od 11 do 15 metrów. Autobusy na krótkie linie mają silniki o mocy od 270 do 340 KM. Pojazdy na dłuższe trasy mają silniki o mocy od 310 do 380 KM.
Volvo
Jesienią 2008 r. ruszy produkcja długodystansowych Volvo FH i FH16 po modernizacji. Oficjalną premierę "efhaczy" zaplanowano na lato 2008 r. Co ciekawe, od grudnia br. pojazdy można już zamawiać. Wprawdzie producent określa oba samochody jako "nowe FH i FH16", wiadomo jednak, że wiele łączy je z dotychczasowymi. Rama jest identyczna, kabina ma ten sam szkielet, nieco inna jest jednak jej stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna. Jak zapewnia producent, poprawiono jakość materiałów wykończeniowych. Nowa jest deska rozdzielcza i schowki. Są bardziej ustawne, a jednocześnie zajmują mniej miejsca w kabinie. Dźwignie I-Shift i Powertronic odsunięto nieco od fotela kierowcy. Fotel pasażera ma możliwość obracania o 90 stopni. Fabryczny zestaw audio zyskał wejścia na USB, AUX i MP3. Na ścianie szoferki jest wnęka na montaż płaskiego telewizora LCD. Zmodernizowane pojazdy otrzymały też reflektory z systemem doświetlania zakrętów. Producent nie ujawnił dotychczas żadnych informacji dotyczących silników i konfiguracji napędowych odnowionych FH i FH16.