Ciągniki siodłowe. Volvo FH12 (1998-2002)
Volvo FH12 drugiej generacji to jeden z najpopularniejszych ciągników siodłowych w Polsce. Nie zdarzają mu się poważne awarie i dobre opinie od użytkowników zbiera największa z kabin - Globetrotter XL. Jazda FH12 to prawdziwa przyjemność. Ciągniki siodłowe rodem z Volvo mają kilka podstawowych zalet. Należą do nich: niska awaryjność, wytrzymały silnik i skrzynia biegów, wygodna kabina, dobre zabezpieczenie antykorozyjne i łatwa odsprzedaż. Minusy to z kolei fakt, że na rynku mało jest pojazdów z silnikiem o mocy 460 KM. Do tego dochodzą awarie wtryskiwaczy oraz wysoka cena zakupu.
Pierwsza generacja "efhacza" pojawiła się na rynku w 1994 roku. Cztery lata później pojawił się następca. Ze zmienionym silnikiem, skrzyniami biegów i wnętrzem. U nas jeździ sporo FH12 z rozstawami osi 3.500 i 3.800 mm oraz szoferką Globetrotter, która ma dwie leżanki. Godna polecenia jest jednak, rzadziej spotykana, najwyższa kabina Globetrotter XL, która również ma dwa miejsca do spania, ale jest jednak wyższa i łatwiej się w niej poruszać. Opisywany ciągnik chwalony jest przez użytkowników za komfortowe pneumatyczne resorowanie kabin. Dobre jest także wyciszenie szoferki i jej wentylacja. Deska rozdzielcza czytelna i ergonomiczna, zaś przydatny komputer pokładowy wyświetla informacje również po polsku. Drobne zastrzeżenia zgłaszane są przez użytkowników jedynie do jakości użytych materiałów.
Stosowany w "efhaczu" 12-litrowy silnik D12C ma cztery warianty mocy: 340, 380, 420 i 460 KM. Na rynku wtórnym ze świeczką trzeba szukać tego najmocniejszego, który godny jest polecenia ze względu na parametry i relatywnie niskie spalanie (16-litrowy motor o podobnej mocy montowany w "efhaczach" nie jest tak ekonomiczny). W 12-litrowym silniku niezależnie od mocy zdarzają się defekty pompowtryskiwaczy Boscha. Wśród awarii wymienić trzeba także dość częste wycieki oleju spod głowicy. Generalnie jednak jednostka napędowa ma dobrą opinię i osiąga do naprawy głównej przebiegi rzędu 1,5-2 mln kilometrów.
Mocne są również skrzynie przekładniowe produkcji Volvo, tylko czasami stawiają one zbyt duże opory przy zmianach przełożeń.
W ciągnikach najczęściej spotkać można kombinację mechanicznego zawieszenia z przodu i miechów pneumatycznych z tyłu. Całość ma dobrą opinię i rzadko wymaga remontów. Za trwałe uchodzą także hamulce. Części do Volvo są łatwo dostępne, choć do tanich nie należą, a opisywany pojazd na rynku wtórnym jest drogi, bo z racji swoich zalet poszukiwany.
Plusy
Niska awaryjność. Wytrzymały silnik i skrzynia biegów. Wygodna kabina. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Łatwa odsprzedaż.
Minusy
Mało pojazdów z silnikiem o mocy 460 KM. Awarie wtryskiwaczy. Wysoka cena zakupu.
Ekspert: Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Dzięki małej ilości elektroniki i dobrej dostępności używanych części zamiennych koszty użytkowania "efhacza" utrzymują się na rozsądnym poziomie. W Polsce i na Wschodzie lepiej sprawdzają się układy paliwowe z pompowtryskami Lucasa. Silniki FH12 po modernizacji z 1998 r. źle znoszą paliwo niskiej jakości, które powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. W Volvo regularnie należy czyścić łatwo zapychającą się chłodnicę i kontrolować mający tendencje do przeciekania zawór pedału hamulca.
DMC zestawu |
techniczna |
44.000 kg |
44.000 kg |
administracyjna |
40.000 kg |
40.000 kg |
Masa własna |
6.495 kg |
6.640 kg |
Rozstaw osi |
3.500 mm |
3.200 mm |
Poj. silnika |
12,1 l |
12,0 l |
Cylindry |
R6 |
R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
410 KM |
przy obr./min |
1.800 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm |
1.850 Nm |
przy obr./min |
1.200 |
1.250 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Chłodnica |
3.780 zł |
3.050 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.890 zł |
3.190 zł |
Klocki hamulcowe |
620 zł / oś |
570 zł / oś |
Reflektor |
590 zł |
650 zł |
Filtr oleju |
145 zł |
139 zł |
Filtr powietrza |
250 zł |
182 zł |
Reflektor |
400 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
800 zł |
Szyba czołowa |
900 zł |
790 zł |
Chłodnica |
1.800 zł |
1.700 zł |
|
przebieg tys. km - cena netto |
przebieg tys. km - cena netto |
1998 |
950 - 78,1 tys. zł |
1.000 - 69,5 tys. zł |
1999 |
1.105 - 96,1 tys. zł |
650 - 86,2 tys. zł |
2000 |
695 - 110,5 tys. zł |
820 - 94,7 tys. zł |
2001 |
880 - 131,0 tys. zł |
- |