Maszyny budowlane i rolnicze. Seria ładowarek kołowych Volvo F
Pięć modeli średniej wielkości ładowarek kołowych Volvo doczekało się modernizacji. Seria F, o której mowa, w porównaniu z poprzednią serią E, ma zmienioną kabinę operatora, nową skrzynię biegów i rozszerzony wachlarz dodatkowego osprzętu. Oznaczenia tych maszyn - L110F-L220F - pochodzą jednak od maksymalnego statycznego obciążenia wywracającego w pełnym skręcie. Bez zmian pozostał wysokoprężny silnik i moce poszczególnych modeli. Nowa jest zaś automatyczna skrzynia biegów, w której zmieniono oprogramowanie.
Masy operacyjne tych ładowarek wynoszą od 18 do 33 ton. Oznaczenia tych maszyn - L110F-L220F - pochodzą jednak od maksymalnego statycznego obciążenia wywracającego w pełnym skręcie. Wynosi ono odpowiednio 11.270, 12.140, 15.280, 18.260 i 20.750 kg. W porównaniu z poprzednią serią E wartości te odrobinę zwiększono. W Volvo 110 o 110 kg, w 120-stce o 120 kg, w modelach 150 i 180 o 130 kg, zaś w topowej w klasie średniej 220-stce o 90 kg.
Bez zmian pozostał wysokoprężny silnik i moce poszczególnych modeli. Nowa jest zaś automatyczna skrzynia biegów, w której zmieniono oprogramowanie. Nowy algorytm sprawia, że przekładnia delikatniej wybiera przełożenia, dostosowując obroty silnika do konkretnego biegu. Przy redukcji nie ma już nieprzyjemnego wycia motoru pracującego na wysokich obrotach. Skrzynia potrafi także redukować o kilka biegów.
Nowe ładowarki Volvo mają wydajniejsze, chłodzone cieczą wielotarczowe hamulce. Volvo wyposażyło je także w system automatycznie zaciągający hamulec roboczy, gdy tylko wyłączony zostanie silnik.
Mocniejsze są mosty napędowe. Mają one pełne blokady mechanizmów różnicowych, które przydają się podczas jazdy terenowej.
Dużo zmian w kabinie. Na zewnątrz zwracają uwagę większe boczne szyby, we wnętrzu znajdziemy więcej przestrzeni i bardziej wygodny fotel operatora. Nowy jest także wyświetlacz ciekłokrystaliczny i tablica wskaźników, która ma nie tylko bardziej kontrastowe i mocniejsze podświetlenie, ale także czytelniejszy układ. Standardowo montowana klimatyzacja wyposażona została w podwójne filtry kabinowe.
Volvo stosuje w nowych ładowarkach zaawansowane systemy diagnostyczne. Jeden z nich w czasie rzeczywistym monitoruje podstawowe funkcje maszyny, inny może przesyłać dane na ten temat do serwera, tak by można je było analizować przez internet z dowolnego komputera.
Do pięciu ładowarek przewidziano aż 768 rodzajów łyżek, wśród których sporo jest nowych.
Masa robocza |
31-33 t |
Moc silnika |
355 KM |
Siła odspajania |
224,5 kN |
Statyczne obciążenie wywracające w pełnym skręcie |
20.750 kg |
Poj. łyżki |
4,5-14 m sześc. |