Sommer kojarzy się przewoźnikom przede wszystkim z naczepami firanowymi, podkontenerowymi i furgonowymi. Od sierpnia produkuje jednak również naczepy wywrotki. To pierwsze pojazdy tego typu w historii firmy. Standardowe naczepy wywrotki serii SKL wyposażane są w trzy osie SAF z bębnowymi hamulcami (pierwsza i trzecia oś z ABS-em). Pierwsza oś jest podnoszona, co umożliwia dociążanie siodła podczas jazdy po nieutwardzonej nawierzchni i zmniejszenie spalania oraz zużycia opon w trakcie jazdy bez ładunku.
Naczepy wywrotki Sommer SKL to pojazdy uniwersalne - służą do transportu materiałów sypkich.
Wywrotki serii SKL powstają w trzech wersjach gabarytowych (patrz tabelka). Z tyłu jest klapa zamykana czterema ryglami. Klapa ma uszczelnienie, co umożliwia transport materiałów o zwiększonej wilgotności (np. pył półpłynny, szlam). Za dopłatą oferowane są również drzwi boczne. Mulda wykonywana jest z aluminium. Grubość przedniej ściany wynosi 5 mm, paneli bocznych 4/2,5 mm (z tyłu, na długości 2,5 m dodatkowa blacha o grubości 3 mm), natomiast podłoga ma grubość 7 mm z przodu i na środku naczepy oraz 10 mm na ostatnich 2,5 m długości zabudowy. Za kiprowanie odpowiada siłownik Hyva. Seryjnie wywrotka lakierowana jest na srebrno i wyposażana w plandekę rolowaną. Naczepa jest przystosowana do współpracy z rozściełaczami asfaltu.
Jak zapowiada Sommer, od stycznia 2008 r. naczepy wywrotki będą dostępne również ze stalowymi muldami.
Standardowe naczepy wywrotki serii SKL wyposażane są w trzy osie SAF z bębnowymi hamulcami (pierwsza i trzecia oś z ABS-em). Pierwsza oś jest podnoszona, co umożliwia dociążanie siodła podczas jazdy po nieutwardzonej nawierzchni i zmniejszenie spalania oraz zużycia opon w trakcie jazdy bez ładunku. Za dopłatą można otrzymać wózek z możliwością podnoszenia również drugiej osi. Opcjonalnie dostępne są hamulce tarczowe oraz osie marki BPW.
Przy masie własnej 5.800-6.300 kg (w zależności od wyposażenia) naczepa SKL 30 ma techniczną ładowność 29.700-30.200 kg, większa SKL 38 waży 6.400-7.000 kg i może przewieźć 29.000-29.600 kg, natomiast największa SKL 46, przy masie własnej 6.800-7.400 kg, dźwiga 28.600-29.200 kg. Naczepy produkowane są w Zapolu k. Sieradza (woj. łódzkie). Ich dystrybutorem jest Sommer Polska.
Objętość |
30 m sześc. |
38 m sześc. |
46 m sześc. |
Długość wewnętrzna |
7.900 mm |
8.700 mm |
9.800 mm |