Samochody ciężarowe. Wzrost cen używanych konstrukcyjnych
Średnio o ok. 15 procent podrożały w kraju w ciągu ubiegłego roku używane pojazdy budowlane - wynika z raportu firmy EurotaxGlass's Polska. Rodzimi klienci najczęściej poszukują konstrukcyjnych MAN-ów i Mercedesów z napędem 6x4. Według Eurotaksu w naszym kraju największym uznaniem cieszą się wywrotki z napędem 6x4, jednak zwiększa się udział w rynku pojazdów z napędami terenowymi (6x6, 8x6 i 8x8). Wśród marek czołowe pozycje w sprzedaży zajmuje MAN i Mercedes.
Według analityków popyt na używane ciężarówki trwa w całej Europie i największy dotyczy pojazdów o DMC od 18 do 26 ton. W tej grupie plasują się także pojazdy konstrukcyjne, przede wszystkim wywrotki, ale również betonomieszarki, itd.
- Powodem rosnącej wartości używanych pojazdów jest bardzo duży wzrost inwestycji w budownictwie, przede wszystkim drogowym - wyjaśnia Marcin Kardas z działu badań rynku EurotaxGlass's Polska.
- Ogromne zainteresowanie nowymi pojazdami budowlanymi wydłużyło okres oczekiwania na nie do około roku. Do tego należy doliczyć czas potrzebny na zamontowanie zabudowy, a tu również popyt przewyższa podaż. W związku z tym perspektywy pozyskania nowych samochodów są bardzo odległe. Nabywcy kierują się więc na rynek wtórny i to winduje ceny.
Ciężko jest już także z dostępnością używanych pojazdów konstrukcyjnych w Europie, gdyż firmy odsprzedają je rzadziej niż np. ciągniki siodłowe.
Na rynku najczęściej spotkać można starsze pojazdy, głównie 10-letnie: - W przypadku wywrotek i betonomieszarek wiek w zasadzie nie ma znaczenia dla kupujących - mówi Marcin Kardas. - Nowsze oferują większy komfort, starsze - bardziej niezawodne rozwiązania techniczne, ważne w trudnych warunkach eksploatacji na budowach.
Według Eurotaksu w naszym kraju największym uznaniem cieszą się wywrotki z napędem 6x4, jednak zwiększa się udział w rynku pojazdów z napędami terenowymi (6x6, 8x6 i 8x8). Wśród marek czołowe pozycje w sprzedaży zajmuje MAN i Mercedes.
U nas wzrost cen używanych pojazdów był większy niż np. w Niemczech, gdzie w ciągu ubiegłego roku takie pojazdy zdrożały o 5-10 procent. W Polsce taki wzrost cen był wśród pięcioletnich pojazdów, zaś 10-letnie ciężarówki konstrukcyjne podrożały u nas średnio o 15-20 procent.