Samochody dostawcze. Renault Mascott skrzynia/wywrotka 2.8 dCi (1999-2004)
W przeciwieństwie do innych aut użytkowych, Renault Mascott jest rzadziej w kraju spotykany jako furgon, a częściej z zabudowami skrzyniową i wywrotki. Na plus dostawczakowi Renault zaliczyliśmy mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych, funkcjonalne wnętrze, ekonomiczne silniki oraz trwałe skrzynie biegów. Minusy to z kolei kiepskie wyciszenie wnętrza i mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
To jedno z najmłodszych użytkowych Renault. Pierwsza generacja pojawiła się w sprzedaży dziewięć lat temu. Większy brat Mastera ma dopuszczalną masę całkowitą od 3,5 do 6,5 t, a ładowność od 0,9 do 4,3 t.
Fabryczne zabudowy skrzyniowe, wykonywane przez producentów współpracujących z Renault Trucks, oferowano tylko w Mascottach o DMC 3,5 t, z silnikami o mocy 106 i 125 KM. W praktyce na krajowych giełdach skrzynie można spotkać także w innych, cięższych odmianach opisywanej Renówki. Bowiem wiele nieautoryzowanych przez Renault firm zabudowywało podwozia Mascotta (DMC 3,5, 5,0, 5,5, 6,0 i 6,5 t, z silnikami o mocy 146 KM). Fabryczne pochodzenie ma wiele spotykanych na placach budów wywrotek na bazie Mascotta. I tu jednak w zabudowach seryjnych były ograniczenia. Wywrotki tylnozsypowe, a także trójstronne montowano jedynie na podwoziach o DMC 3,5 i 5,0 t (silniki o mocy 106 i 125 koni).
Na rynku wtórnym spotykamy skrzyniowe Maskotki zarówno z tradycyjnymi, jak i tzw. podwójnymi kabinami. Typowa kabina ma trzy miejsca, w wariancie maksymalnym siedem (czteromiejscowa ławka w drugim rzędzie). Najkrótszy z samochodów ma skrzynię o długości 2,6 m, a jest to auto z podwójną kabiną. W wariancie największym skrzynia mierzy 6,2 m, co pozwala na przewożenie wyjątkowo długich ładunków.
Wszystkie trzy wersje 2,8-litrowej jednostki napędowej Mascotta (z common rail) zbierają dobre recenzje użytkowników zarówno za kulturę pracy, jak i mały apetyt na paliwo. Pewnym zaskoczeniem są wysokie oceny, jakie od użytkowników dostają skrzynie biegów (w wersji podstawowej pięciostopniowa, w pozostałych sześcio), często krytykowane w innych autach użytkowych tej marki. Mankamentem Mascotta jest spory hałas przenoszony do kabiny z silnika oraz z układu jezdnego. Auto zbiera też cięgi za słabą wytrzymałość tulejek resorów oraz łożysk kół. Walorem kabiny Mascotta jest odpowiednia ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów, wydajny układ wspomagania oraz efektywna wentylacja i ogrzewanie.
Plusy
Mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych. Funkcjonalne wnętrze. Ekonomiczne silniki. Trwałe skrzynie biegów.
Minusy
Kiepskie wyciszenie wnętrza. Mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Radzę dbać o jakość oleju silnikowego, a także o szczelność układu chłodzenia silnika. Bezwzględnie należy stosować się do norm dotyczących ładowności danej wersji. Elementy zawieszenia, głównie resorów, a także amortyzatory nie należą do najmocniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest systematycznie przeładowywane i narażone na kontakt z nawierzchnią naszych dróg.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.800 kg |
1.915 kg |
Długość |
5.560 mm |
5.369 mm |
Szerokość |
2.030 mm |
1.805 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.162 mm |
2.069 mm |
Pojemność silnika |
2.800 ccm |
2.953 ccm |
Moc maksymalna |
106 KM |
110 KM |
przy obr./min |
3.600 |
3.500 |
Maksymalny moment obrotowy |
250 Nm |
256 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
2.100 |
Prędkość maksymalna |
128 km/h |
135 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
|
|
długość |
4.150 mm |
3.990 mm |
szerokość |
2.100 mm |
1.825 mm |
wysokość burt |
400 mm |
400 mm |
Chłodnica |
1.080 zł |
1.200 zł |
Sprzęgło |
1.400 zł |
1.510 zł |
Amortyzator przedni |
380 zł |
520 zł |
Reflektor |
290 zł |
300 zł |
Filtr oleju |
60 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
80 zł |
90 zł |
Reflektor |
140 zł |
200 zł |
Zderzak (przód) |
210 zł |
270 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
150 zł |
Chłodnica |
200 zł |
220 zł |
2000 |
210 - 48,5 tys. zł |
240 - 41,7 tys. zł |
2001 |
167 - 52,0 tys. zł |
228 - 49,5 tys. zł |
2001 |
112 - 53,5 tys. zł |
170 - 54,0 tys. zł |
2002 |
182 - 59,0 tys. zł |
143 - 63,5 tys. zł |
2003 |
169 - 62,9 tys. zł |
258 - 59,0 tys. zł |
2004 |
92 - 67,5 tys. zł |
114 - 66,5 tys. zł |