Samochody dostawcze. Nissan Trade (1990-2001)
Trade jest w Polsce jednym z mniej popularnych dostawczych Nissanów. A to samochód funkcjonalny i ekonomiczny. Dostawczak Nissana ma kilka sporych zalet. Należą do nich: funkcjonalna ładownia, ekonomiczne jednostki napędowe i ergonomiczne wnętrze. Oczywiście Nissan ma też swoje wady. My do tych podstawowych zaliczyliśmy: hałas w kabinie, mało trwałe elementy układu jezdnego i kiepskiej jakości plastiki w szoferce.
Trade powstał jeszcze w latach 80., kiedy to japońscy producenci wprowadzili na rynek szereg podobnych konstrukcyjnie samochodów użytkowych (np. Mazda E2000/2200, Toyota Hiace). Nissan podobny jest do nich zarówno gabarytami, jak i wyglądem zewnętrznym.
Podstawową wersją nadwoziową był furgon. Oferowano go z tzw. niskim lub wysokim dachem. Standardem są skrzydłowe drzwi tylne. Ładownia jest chwalona za funkcjonalność, podłoga znajduje się na wysokości 570 mm. Zastrzeżenia użytkowników starszych egzemplarzy, pochodzących z pierwszych lat produkcji, budzi jakość blachy. Zdarza się, że poszycie ścian w części ładunkowej jest już mocno pokiereszowane. Spotyka się też Trade w wersjach: skrzyniowej (2.800 mm/1.900 mm/350 mm) i z nadwoziem typu wywrotka. Rzadziej trafiają się zabudowy kontenerowe. Najczęściej spotykamy pojazdy o dmc 3.500 kg, dostępne są jednak i lżejsze, o dmc 2.800 kg.
Brzydkie wnętrze - takie opinie wyrażają sami użytkownicy, psiocząc na tandetne tworzywa oraz dwuramienną kierownicę. Nie wygląd jest tu jednak najważniejszy. Wprawdzie kabina Trade pod względem rozmiarów nie należy do liderów, jest jednak funkcjonalnie rozplanowana, a wszystko co trzeba kierowca ma pod ręką. W szoferce jest miejsce dla dwóch osób. W komisach i na giełdach spotyka się też auta z dwumiejscowym siedziskiem pasażerskim.
Mankamentem auta jest marna izolacja akustyczna wnętrza. Do kabiny przenoszą się hałasy z silnika, a także z układu jezdnego. Mało wydajny jest układ grzewczy i wentylacyjny. Bardzo wysokie oceny zbierają natomiast silniki. Zarówno najpopularniejszy z motorów 2.8 84 KM (dane w tabeli), jak i jednostka 3.0 o mocy 96 i 106 KM to mocne punkty. Są wystarczająco dynamiczne i umiarkowanie palą (średnio 8,8-9,7 l/100 km). Bardzo wysoko oceniany jest układ przeniesienia napędu (pięciobiegowa przekładnia manualna). Gorzej z trwałością układu jezdnego.
Plusy
Funkcjonalna ładownia.
Ekonomiczne jednostki napędowe.
Ergonomiczne wnętrze.
Minusy
Hałas w kabinie.
Mało trwałe elementy układu jezdnego.
Kiepskiej jakości plastiki w szoferce.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania
- Radzę przyjrzeć się stanowi blachy, zdarzają się bowiem egzemplarze z nieudolnie usuwanymi śladami korozji. Radziłbym też wypróbować auto załadowane przynamniej w połowie, wówczas można sprawdzić stan elementów zawieszenia i układu jezdnego (sworznie, łożyska). Słabą stroną są awaryjne zamki w drzwiach.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.680 kg |
1.785 kg |
Długość |
5.115 mm |
4.707 mm |
Szerokość |
1.992 mm |
1.840 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.225 mm |
2.230 mm |
Pojemność silnika |
2.820 ccm |
2.370 ccm |
Moc maksymalna |
84 KM |
78 KM |
przy obr./min |
4.000 |
3.700 |
Maksymalny mom. obr. |
167 Nm |
160 Nm |
przy obr./min |
2.200 |
2.250 |
Prędkość maksymalna |
128 km/h |
125 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
3.340 mm |
3.120 mm |
szerokość |
1.768 mm |
1.620 mm |
wysokość |
1.800 mm |
1.810 mm |
Chłodnica |
1.420 zł |
1.150 zł |
Sprzęgło |
1.580 zł |
1.220 zł |
Amortyzator |
390 zł |
360 zł |
Reflektor |
330 zł |
320 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
80 zł |
50 zł |
Reflektor |
120 zł |
110 zł |
Zderzak (przód) |
220 zł |
130 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
90 zł |
Chłodnica |
180 zł |
180 zł |
1993 |
2.8 D / 320 - 8,6 tys. zł |
2.4 D / 372 - 12,9 tys. zł |
1994 |
2.8 D / 249 - 13,0 tys. zł |
2.4 D / 198 - 16,0 tys. zł |
1995 |
3.0 D / 273 - 14,4 tys. zł |
2.4 D / 250 - 17,8 tys. zł |
1996 |
2.8 D / 327 - 17,0 tys. zł |
2.4 D / 310 - 22,0 tys. zł |
1997 |
3.0 TD / 169 - 20,7 tys. zł |
2.5 TD / 136 - 24,5 tys. zł |
1998 |
3.0 TD / 203 - 23,5 tys. zł |
2.5 TD / 179 - 28,5 tys. zł |