Z giełdy. Notowania samochodów użytkowych na giełdach
W pierwszych miesiącach 2008 roku podaż dostawczaków na największych krajowych giełdach samochodowych znacznie przewyższa popyt. To sprawia, że samochody są tańsze. Najbardziej obniżyły się średnie ceny kilkunastoletnich aut. Z przeprowadzonej przez nas analizy na największych w kraju giełdach (Słomczyn, Przeźmierowo, Elizówka, Kraków i Gliwice) wynika, że obecnie najlepiej sprzedają się furgony, zarówno średniej wielkości, jak i maksymalne. Poza nimi kupowane są też dostawczaki z zabudową skrzyniową i kontenerem.
W porównaniu z początkiem 2007 roku najbardziej obniżyły się średnie ceny kilkunastoletnich aut. Natomiast niewiele taniej niż przed rokiem można teraz kupić czteroletniego dostawczaka, zaś w przypadku aut trzy- i dwuletnich, trzeba liczyć się z ceną wyjściową zbliżoną do ubiegłorocznej.
Koniunktura i portfel
Zdaniem Marcina Kardasa z EurotaxGlass's, powodem takiej sytuacji jest utrzymujące się tempo wzrostu gospodarczego, a utrzymujące się ceny dostawczaków z rocznika 2004 i młodszych wynikają z rosnącego na nie zapotrzebowania: - Klienci szukają nowszych pojazdów z niewielkimi przebiegami. Szczególnie cenione są wycofywane z flot samochody dostawcze Volkswagena i Mercedesa.
Natomiast w przypadku starszych dostawczaków o ich zakupie decyduje głównie zawartość portfela. Wśród tych ostatnich preferowane są pojazdy w wieku do 10 lat, głównie Volkswageny i Iveco, w cenie do 30 tys. zł.
Co się sprzedaje?
Z przeprowadzonej przez nas analizy na największych w kraju giełdach (Słomczyn, Przeźmierowo, Elizówka, Kraków i Gliwice) wynika, że obecnie najlepiej sprzedają się furgony, zarówno średniej wielkości, jak i maksymalne. Poza nimi kupowane są też dostawczaki z zabudową skrzyniową i kontenerem. Natomiast mniej niż zimą 2007 roku sprzedaje się podwozi pod zabudowę, głównie ze względu na ich wyraźnie mniejszą podaż.
Większość pojazdów oferowanych na giełdach została sprowadzona z zagranicy, głównie z Niemiec i Francji, mniej zaś niż w analogicznym okresie roku ubiegłego pochodzi od krajowych właścicieli.
Blaszaki średnie i duże
Używane furgony dominują na największej krajowej giełdzie w Słomczynie koło Warszawy. Jak poinformował Włodzimierz Szaniawski z Automobilklubu Rzemieślnik, organizatora tutejszej giełdy, kupowane są głównie pojazdy z roczników 1997-1999 w cenach do 30 tys. zł, m.in. Volkswageny T4, LT35 oraz Mercedesy Sprintery, sprowadzane z Niemiec i Francji.
Starsze furgony przeważają też w Elizówce (woj. lubelskie). Tu wzięciem cieszą się również pojazdy kilkunastoletnie, m.in. Volkswageny T4, Fordy Transity czy Peugeoty Boxery, w cenach do 15 tys. zł.
Z kolei na giełdzie w Gliwicach (woj. śląskie) klienci szukają głównie furgonów w wersjach maksymalnych. - Dużym zainteresowaniem cieszyły się przede wszystkim czteroletnie Volkswageny LT35 i LT46 Maxi oraz Mercedesy Sprintery 313 Max z rocznika 2006 - stwierdził Marian Siwoń, kierownik giełdy samochodowej w Gliwicach.
- Wśród dużych dostawczaków poszukiwane są też Iveco Daily, głównie kilkunastoletnie, w cenie do 25 tys. zł.
Skrzyniowe i kontenery
Poza furgonami spory wybór dostawczaków z zabudowami skrzyniowymi i kontenerowymi mają ostatnio kupujący na giełdzie w Przeźmierowie koło Poznania.
Zdaniem Jarosława Pukańskiego, dyrektora Automobilklubu Wielkopolskiego, właściciela giełdy w Przeźmierowie, w bieżącym roku największym wzięciem cieszą się pojazdy starsze, głównie Volkswageny z roczników 1992-1997 (w cenach 13-17 tys. zł). Klienci interesowali się też nowszymi, m.in. "koreańczykami": Kia K2500 z 2004 roku (kontener) wyceniana była ostatnio na 34,8 tys. zł.
Z kolei na krakowskiej giełdzie wśród dostawczaków skrzyniowych przeważają kilkunastoletnie auta, m.in. Fordy Transity czy VW T4, w cenach 15-18 tys. zł.
VW LT28 |
15-letni, furgon / 2.4 D |
17,5 tys. zł |
15,9 tys. zł |
Peugeot Boxer |
12-letni, furgon / 2.5 D |
18,0 tys. zł |
13,9 tys. zł |
VW LT35 |
10-letni, skrzynia / 2.5 TDI |
27,5 tys. zł |
25,3 tys. zł |
Iveco Daily |
10-letni, furgon / 2.8 D |
27,0 tys. zł |
25,5 tys. zł |
Fiat Ducato |
9-letni, skrzynia / 2.8 JTD |
18,5 tys. zł |
17,0 tys. zł |
VW T4 |
9-letni, furgon / 1.9 TD |
33,5 tys. zł |
28,5 tys. zł |
Ford Transit |
7-letni, furgon / 2.4 TD |
36,5 tys. zł |
33,9 tys. zł |
Renault Kangoo |
4-letni, furgon / 1.5 dCi |
25,5 tys. zł |
23,8 tys. zł |
VW LT35 Maxi |
3-letni, furgon / 2.5 TDI |
52,5 tys. zł |
51,9 tys. zł |
Renault Master |
3-letni, furgon / 2.5 dCI |
53,7 tys. zł |
52,0 tys. zł |
źródło: organizatorzy giełd |