Samochody dostawcze. Hyundai H 100 kontener/skrzynia (1994-2002)
Nie zdobył w Polsce takiej popularności jak europejscy konkurenci. Tymczasem ten dostawczak jest funkcjonalny i dla tych, dla których cena jest głównym kryterium decydującym o wyborze auta używanego, Hyundai H 100 stanowi atrakcyjną propozycję. Zaletą koreańskiego dostawczaka są w naszej ocenie ekonomiczny silnik, funkcjonalne zabudowy i atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. Wady Hyundaia to z kolei: mało miejsca w szoferce, słabo wyciszona kabina oraz fakt, że auto źle zachowuje się podczas szybszej jazdy.
W Niemczech czy Holandii ceny komisowych egzemplarzy pochodzących z roczników 1996-1997 rzadko przekraczają 2,4 tys. euro (ok. ok. 8,5 tys. zł), a z przełomu ubiegłej i obecnej dekady 3,5 tys. euro (ok. 12,5 tys. zł). To znacznie mniej, niż kosztuje większość podobnych gabarytowo i tonażowo rywali.
H 100 jest u nas poszukiwany w wersjach skrzyniowej i kontenerowej. W tej pierwszej dzięki trzem opuszczanym, 40-centymetrowym burtom załadunek i rozładunek samochodu jest łatwy. "Kontenerowce", które powstały w firmach produkujących zabudowy, chwalone są też za funkcjonalność. Całkiem sporą grupę dostępnych w komisach i na giełdach tego typu pojazdów stanowią izotermy lub chłodnie. Są to zazwyczaj klasyczne zabudowy z paneli wypełnionych pianką poliuretanową.
Auta mają tzw. pojedyncze kabiny, z trzema miejscami, sporadycznie trafiają się egzemplarze z kabinami sześciomiejscowymi. Wbrew zapewnieniom producenta, miejsca w kabinie wcale nie jest dużo, szczególnie pasażerowie mogą odczuwać dyskomfort. W zgodnej opinii użytkowników bardzo wygodne są szerokie drzwi do kabiny, chwalona jest także widoczność do przodu i na boki. Gorzej z widokiem do tyłu (szczególnie uciążliwe w autach z zabudowami kontenerowymi), lusterka wsteczne są za małe.
Słabością rynkowej oferty H 100 jest brak możliwości wyboru jednostki napędowej. Inna sprawa, że jedyny 2,5-litrowy, czterocylindrowy turbodiesel w opinii użytkowników jest uznawany za jednostkę trwałą i ekonomiczną. Średnie wskazania użytkowników aut z zabudowami skrzyniowymi i kontenerowymi mieszczą się w przedziale 8,6-9,9 l oleju napędowego spalanego na 100 km.
Auto ma wydajne hamulce, elementy zawieszenia (dwa wahacze poprzeczne z przodu, oś sztywna z tyłu) dzielnie radzą sobie na naszych dziurawych drogach. Razi natomiast hałas wydobywający się z silnika i niemal bez przeszkód przedostający się do kabiny. H 100 nie lubi też szybszej jazdy, nawet mocno załadowane, a zatem dość ciężkie auto jest mało stabilne.
Plusy
Ekonomiczny silnik. Funkcjonalne zabudowy. Atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Mało miejsca w szoferce. Słabo wyciszona kabina. Auto źle zachowuje się podczas szybszej jazdy.
Ekspert - Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Samochód krytykowany jest najbardziej przez tych, którzy nie mieli z nim do czynienia. W sumie bowiem to udany model, z kilkoma ciekawymi, w owych latach nowoczesnymi rozwiązaniami. Ogólnie auto wymaga troski ze strony użytkownika (konserwacja, systematyczne kontrole płynów eksploatacyjnych), a wówczas odwzajemnia się znikomą awaryjnością.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.200 kg |
3.200 kg |
Ładowność |
1.600 kg |
1.660 kg |
Długość |
5.075 mm |
5.220 mm |
Szerokość |
1.840 mm |
2.110 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.900 mm |
3.100 mm |
Pojemność silnika |
2.467 ccm |
2.224 ccm |
Moc maksymalna |
85 KM |
86 KM |
przy obr./min |
4.200 |
4.300 |
Maksymalny mom. obr. |
210 Nm |
155 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
2.200 |
Prędkość maksymalna |
125 km/h |
120 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
2.950 mm |
3.070 mm |
Szerokość |
1.780 mm |
2.000 mm |
Wysokość |
2.160 mm |
2.230 mm |
Chłodnica |
1.640 zł |
1.350 zł |
Sprzęgło |
1.290 zł |
1.260 zł |
Amortyzator |
410 zł |
390 zł |
Reflektor |
380 zł |
310 zł |
Filtr oleju |
40 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
80 zł |
60 zł |
Reflektor |
210 zł |
140 zł |
Zderzak (przód) |
250 zł |
200 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
120 zł |
Chłodnica |
200 zł |
200 zł |
1997 |
skrzynia/ 2.5 TD - 11,5 tys. zł |
kontener/ 2.5 D - 17,6 tys. zł |
1998 |
kontener/ 2.5 TD - 15,2 tys. zł |
skrzynia/ 2.5 D - 18,0 tys. zł |
1999 |
skrzynia/ 2.5 TD - 16,0 tys. zł |
skrzynia/ 2.5 TD - 23,0 tys. zł |
2000 |
skrzynia/ 2.5 TD - 18,9 tys. zł |
kontener/ 2.5 D - 32,0 tys. zł |
2001 |
kontener/ 2.5 TD - 23,0 tys. zł |
skrzynia/ 2.5 TD - 32,5 tys. zł |
2002 |
kontener/ 2.5 TD - 28,0 tys. zł |
kontener/ 2.2 HDI - 44,5 tys. zł |