Pojazdy użytkowe. Druga generacja Hyundaia H-1 w sprzedaży
Na polskim rynku debiutuje właśnie drugie wcielenie H-1 koreańskiego Hyundaia - jako dostawczy Van, czyli furgon w wersjach trzy- i sześcioosobowej, a ponadto ośmioosobowy Wagon. Dostawczak i minibus mają takie same wymiary zewnętrzne i rozstaw osi, występują z jednym silnikiem i jedną skrzynią biegów. Najtańszy Hyundai Classic występuje tylko w wersji trzymiejscowej za 62.322 zł netto (wyposażenie w tabeli). Bogatszy Comfort ma dodatkowo m.in. airbag pasażera, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka i szyby boczne, klimatyzację manualną i komputer pokładowy. Comfort trzymiejscowy kosztuje 70.102 zł netto, a sześciomiejscowy 81.822 zł netto. Z kolei Style, bogatszy od Comfortu m.in. o podgrzewane lusterka i radioodtwarzacz, kosztuje 74.022 zł netto (trzymiejscowy) albo 85.722 zł (sześciomiejscowy).
Nowy H-1 wymiarami zewnętrznymi jest
uśredniony wobec starego
W ofercie poprzednika były wersje krótka i wydłużona oraz podwozie do zabudowy (H-1 Truck). Nowicjusz wpasowuje się pomiędzy gabaryty poprzednika długością 5.125 mm (wobec 5.035-5.415 mm), wysokością 1.935 mm (wobec 1.900-1.970 mm) oraz rozstawem osi 3.200 mm (wobec 3.080-3.280 mm). Co do szerokości, to nowe H-1 "przytyło" o 10 mm. Ładowność w wersji trzymiejscowej - 1.111 kg (u poprzednika 1.303 kg).
W sumie najbardziej widoczne na zewnątrz są zmiany stylizacyjne, dzięki którym H-1 nabrało atrakcyjnego wyglądu. Nowe reflektory i światła przeciwmgłowe, grill oraz efektowne przetłoczenia maski i błotników nadają temu autu europejski wygląd. Z tyłu też istotne zmiany, np. zamiast świateł poziomych są pionowe, wkomponowane w słupki.
W kokpicie także trudno doszukiwać się podobieństw do poprzednika. Zmieniono m.in. stylistykę deski rozdzielczej, zamiast suwakowych przełączników są duże pokrętła. Dźwignia zmiany biegów przeniesiona z podłogi na konsolę przy kierownicy. Wygodniejsza w obsłudze i nieprzeszkadzająca, gdy trzeba zamienić się miejscami z przodu bez wysiadania z kabiny.
Pojemności w zależności
od wersji kabiny. Na polskim rynku dostępne są trzymiejscowa z jednym rzędem siedzeń i sześciomiejscowa z dwoma rzędami (nieoferowane u nas są dostępne na Zachodzie dwu- i pięciomiejscowa). W pierwszej konfiguracji długość ładowni wynosi 2.375 mm, w drugiej 1.585. W trzymiejscowym H-1 pojemność przedziału ładunkowego wynosi ok. 5,2 m sześc., a w sześciomiejscowym ok. 3,5 m sześc. Wersję sześciomiejscową można przekształcić w trzymiejscową, składając lub demontując całkowicie siedzenia drugiego rzędu.
Do standardowego wyposażenia koreańskiego dostawczka należą rozsuwane drzwi boczne po obu stronach, a z tyłu dwudzielne, otwierane symetrycznie na bok.
Burty ładowni są wymoszczone materiałem ochronnym, a podłoga pokryta jest wykładziną, ponadto zamontowano zaczepy do mocowania przewożonego ładunku.
Nie ma wyboru
silników - dostępny jest tylko jeden turbodiesel 2.5 CRDi 168 KM, ale za to sporo mocniejszy od 100-konnego poprzednika. Na naszym rynku oferowany jest tylko z pięciostopniową skrzynią manualną.
Co do innych podzespołów, to Hyundai zapewnia, że dopracował układ hamowania, m.in. poprzez zwiększenie średnicy tarcz przednich. Zmodyfikowano zawieszenie, by poprawić komfort jazdy.
Nabywy mają wybór wersji wyposażeniowych, których brakowało pierwszej generacji tego dostawczaka.
Trzy poziomy wyposażenia
nowego H-1 to, począwszy od najskromniejszego, Classic poprzez bogatszy Comfort, a skończywszy na najbogatszym Style.
Najtańszy Classic występuje tylko w wersji trzymiejscowej za 62.322 zł netto (wyposażenie w tabeli). Bogatszy Comfort ma dodatkowo m.in. airbag pasażera, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka i szyby boczne, klimatyzację manualną i komputer pokładowy. Comfort trzymiejscowy kosztuje 70.102 zł netto, a sześciomiejscowy 81.822 zł netto. Z kolei Style, bogatszy od Comfortu m.in. o podgrzewane lusterka i radioodtwarzacz, kosztuje 74.022 zł netto (trzymiejscowy) albo 85.722 zł (sześciomiejscowy).
Bywalec niezbyt znany
Hyundai H-1pierwszej generacji, znany także pod nazwą Starex, zadebiutował na rynku europejskim w 1997 roku, a na polskim - dwa lata później. Niewielki lifting przeszedł w 2004 r. To koreańskie auto występowało także w wersji H-1 Truck (w Polsce od połowy 2005 r.) - z podwoziami do zabudowy w postaci skrzyni, kontenera, chłodni itp. Na tylnej osi montowano bliźniacze koła. H-1 w różnych wersjach, pochodzący z tureckiej fabryki Hyundaia, zdobył niemałą popularność na europejskim rynku, ale w Polsce pozostawał dotąd niezbyt znany. Producent ma nadzieję, że druga generacja H-1 zyska na naszym rynku większe uznanie niż poprzednia.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.160 kg |
Ładowność |
1.111 kg |
Objętość ładowni |
5,2 m sześc. |
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
2.375 / 1.620 / 1.350 mm |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
5.125 / 1.920 / 1.935 mm |
Rozstaw osi |
3.200 mm |
Silnik |
R4, 16V, common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.497 ccm |
Moc maksymalna |
168 KM przy 3.800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
392 Nm przy 2.000-2.500 obr./min |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
8,8 l /100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 5-stopniowa |
Napęd |
4x2, na tylne koła |
Układ hamulcowy: hydrauliczny ze wspomaganiem i korektorem siły hamowania oraz system ostrzegania o zużyciu klocków; przód - tarcze wentylowane, zaciski 2-tłoczkowe, tył - tarcze wentylowane, zaciski 1-tłoczkowe, bębnowy hamulec postojowy |
Wyposażenie standardowe: airbag kierowcy, ABS, wspomaganie i pionowa regulacja kierownicy, immobilizer, przesuwane drzwi boczne lewe i prawe, wykładzina podłogowa ładowni, ogrzewana tylna szyba, instalacja radiowa z głośnikami |
Cena netto |
62.322 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna |
3 lata lub 100 tys. km / 10 lat |
Przeglądy techniczne |
co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok |