Samochody dostawcze. Iveco Daily kontener (1990-1999)
Amatorów dostawczych Iveco Daily u nas przybywa, więc do kraju sprowadzanych jest coraz więcej egzemplarzy, szczególnie z zabudowami kontenerowymi. Sprawdziliśmy możliwości Iveco. W naszej ocenie do atutów tego dostawczaka należą: możliwość wykorzystania zarówno w transporcie długodystansowym, jak i dystrybucyjnym, obszerne wnętrze oraz trwałe i ekonomiczne silniki. Minusy to z kolei niska trwałość elementów zawieszenia i kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie.
To wyjątkowa sytuacja na rynku, zazwyczaj zdecydowanie prym wiodą furgony.
Kontenerowe Daily w najpopularniejszej wersji 35 budowane są na podwoziach o czterech różnych rozstawach osi: 2.800 mm, 3.300 mm, 3.600 mm, 3.950 mm (wersja prezentowana w tabeli). Największy jest wybór wariantów podwozia z kabiną typu 2+1, nieco mniejszy 6+1 (tzw. kabina podwójna).
Większość oferowanych na rynku wtórnym kontenerowców ma w ładowni tylko dwuskrzydłowe, symetryczne drzwi tylne, w autach dłuższych (powyżej 6 m) spotykamy też często jednoskrzydłowe drzwi boczne umieszczone w przedniej części, z prawej strony kontenera.
W kabinie Daily miejsca jest dużo, a widoczność tak do przodu, jak i na boki dobra. W stosunku do wcześniejszej generacji (z lat 1978--1989) przednie koła przesunięto nieco i dostęp do kabiny jest łatwiejszy. W transporcie dystrybucyjnym (częste wsiadanie i wysiadanie) ma to duże znaczenie. Auto zbiera też pochwały za komfort jazdy. Szkoda, że materiały w kabinie nie są wysokiej jakości, stuki i trzaski, szczególnie w okresie dużych zmian temperatur, użytkownicy traktują jako coś normalnego. Dość powszechne są kłopoty z wentylowaniem wnętrza, najczęściej powodem są niedrożne instalacje.
Konstrukcję podwozi Iveco zaczerpnięto z aut ciężarowych. To rama nośna ze stalowymi podłużnicami. Stanowi niewątpliwy walor auta, podwozie jest wytrzymałe. Niestety w parze z nim nie idzie trwałość pozostałych elementów, głównie układu jezdnego. Wyrabiają się np. poduszki pod ramą, stabilizatory, łożyska kół. Inna rzecz, że wiele egzemplarzy obciążanych jest ponad miarę. Wprawdzie użytkownicy określają często Daily mianem woła roboczego, ale i tu są granice.
W kontenerowych Daily z pierwszej połowy ubiegłej dekady spotykamy głównie diesle o poj. 2,5 l. Wariant wolnossący (83 KM) stosowano w mniejszych wersjach, w większych wykorzystywany jest motor z turbosprężarką (116 KM). W autach z drugiej połowy lat 90. spotykamy też motory 2,8-litrowe (103, 122 KM). Wszystkie silniki zbierają pochwały za umiarkowany apetyt na paliwo, kulturę pracy. Jednostka napędowa to najmocniejszy punkt programu tego dostawczaka.
Plusy
Możliwość wykorzystania zarówno w transporcie długodystansowym, jak i dystrybucyjnym. Obszerne wnętrze. Trwałe i ekonomiczne silniki.
Minusy
Niska trwałość elementów zawieszenia. Kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Daily z lat 90. to auto o raczej mało skomplikowanej konstrukcji, co jest jego walorem. Niestety nie udało się uniknąć problemów, np. związanych z zawieszeniem. Trafia się również sporo usterek układu elektrycznego, wynikających np. z korozji przewodów. Warto szybko reagować na pojawiające się ślady rdzy. Można dzięki temu uniknąć późniejszych problemów.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.700 kg |
1.715 kg |
Długość |
5.980 mm |
6.075 mm |
Szerokość |
2.100 mm |
2.198 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
3.100 mm |
3.080 mm |
Pojemność silnika |
2.499 ccm |
2.496 ccm |
Moc maksymalna |
82 KM |
85 KM |
przy obr./min |
4.200 |
4.000 |
Maksymalny mom. obr. |
155 Nm |
190 Nm |
przy obr./min |
2.400 |
2.200 |
Prędkość maksymalna |
130 km/h |
132 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
3.500 mm |
3.520 mm |
Szerokość |
2.040 mm |
2.120 mm |
Wysokość |
2.180 mm |
2.200 mm |
Chłodnica |
1.220 zł |
1.150 zł |
Sprzęgło |
1.520 zł |
1.400 zł |
Amortyzator |
340 zł |
290 zł |
Reflektor |
390 zł |
330 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
70 zł |
Reflektor |
120 zł |
120 zł |
Zderzak (przód) |
180 zł |
140 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
100 zł |
Chłodnica |
170 zł |
180 zł |
|
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
1993 |
2.5 D / 285 - 17,0 tys. zł |
2.5 D / 410 - 16,5 tys. zł |
1995 |
2.5 D / 370 - 22,0 tys. zł |
2.5 D / 275 - 23,0 tys. zł |
1996 |
2.8 TD / 290 - 30,0 tys. zł |
2.5 TD / 310 - 30,0 tys. zł |
1997 |
2.8 TD / 247 - 39,0 tys. zł |
2.5 D / 160 - 33,0 tys. zł |
1998 |
2.8 TD / 186 - 41,0 tys. zł |
2.5 TD / 252 - 40,0 tys. zł |
1999 |
2.8 TD / 224 - 44,5 tys. zł |
2.5 TD / 190 - 41,8 tys. zł |