Samochody dostawcze. Mercedes Vario 4.2 TD (1995-2005)
Niektórzy plasują Mercedesa Vario w grupie niewielkich ciężarówek, inni mówią o nim jak o typowym dostawczaku. Jak zwał tak zwał, to jedno z najbardziej funkcjonalnych aut użytkowych na rynku. Mercedes Vario ma kilka zalet, ale i sporo wad. Na plus tego dostawczaka przemawiają solidna konstrukcja podwozia, trwały silnik i małe spalanie. Minusy to z kolei łamliwe resory, kłopoty z rdzą oraz problemy z hamulcem ręcznym.
W zgodnej opinii obserwatorów rynku wtórnego podaż Vario na polskich giełdach i w komisach w najbliższych latach będzie się zwiększać. To rezultat rosnącego importu prywatnego.
Walorem auta jest mocna konstrukcja, choć niektórzy użytkownicy przeładowujący Vario skarżą się, że resory pękają (ładowność w maksymalnej wersji wynosi 4,7 t).
Oprócz niedużego pięciocylindrowego motoru 2,9-litrowego do napędu służy czterocylindrowa, 4,2-litrowa jednostka z turbosprężarką, oznaczona OM 904 LA. U nas zdecydowanie popularniejsza. Samochody z tym silnikiem oznaczono w zależności od tonażu: 614 lub 814. Ten silnik zbiera pozytywne opinie użytkowników. Jest trwały, cichy, a emitowane przez niego drgania są niewielkie. Średnie zużycie na poziomie ok. 11 l/100 km, tyle deklarują użytkownicy, należy uznać za niewielkie. Zdaniem mechaników, a także samych użytkowników samochodu korzystne parametry eksploatacyjne to rezultat zastosowania efektywnego, elektronicznego modułu sterującego dawkami wtryskiwanego paliwa. Napęd przenoszony jest przez wysoko ocenianą, pięciobiegową przekładnię ręczną, wyjątkowo rzadko w giełdowych czy komisowych egzemplarzach trafia się przekładnia automatyczna (oferowano ją za dopłatą). Chwalone jest hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (neutralne niezależnie od obciążenia samochodu).
Wersja 614 występuje z napędem na jedną oś, w wariancie 814 jest wybór: jedna lub dwie osie napędzane. Plusem jest wydajny układ hamulcowy, w autach z pierwszych lat produkcji pojawiały się problemy z hamulcem ręcznym.
Użytkownicy nie potwierdzają natomiast zapewnień producenta o wyjątkowo solidnym zabezpieczeniu antykorozyjnym nadwozia. W jego blaszanych częściach zdarzają się spore ogniska rdzy.
W ogłoszeniach o sprzedaży Vario, a zamieszczanych ostatnio w naszym tygodniku dominują egzemplarze z roczników 2001-2003. Ceny wywoławcze siedmio-, ośmiolatków (z przebiegami 150-350 tys. km) oscylują pomiędzy 67 tys. zł a 86 tys. zł.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania
- Mankamentem Vario bywają mocno wysłużone elementy zawieszenia (resory, amortyzatory), zdarzają się kłopoty z układem elektrycznym. Radzę też sprawdzić, czy ogumienie stosowane w danym egzemplarzu jest takie, jakie zaleca producent, w 614 D 215/75 R16, a w 814 D 205/75 R 17,5. To ważne nie tylko dla zachowania odpowiednich właściwości jezdnych, ale także dla spalania.
Plusy
Solidna konstrukcja podwozia.
Trwały silnik.
Małe spalanie.
Minusy
Łamliwe resory.
Kłopoty z rdzą.
Problemy z hamulcem ręcznym.
Dopuszczalna masa całkowita |
5.990 kg |
5.500 kg |
Ładowność |
2.820 kg |
2.700 kg |
Długość |
6.330 mm |
6.150 mm |
Szerokość |
2.200 mm |
2.030 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.370 mm |
2.265 mm |
Pojemność silnika |
4.250 ccm |
2.800 ccm |
Moc maksymalna |
136 KM |
146 KM |
przy obr./min |
2.200 |
3.600 |
Maksymalny mom. obr. |
520 Nm |
320 Nm |
przy obr./min |
1.200-1.600 |
1.500 |
Prędkość maksymalna |
120 km/h |
125 km/h |
Rozmiary kontenera |
długość |
4.100 mm |
4.060 mm |
szerokość |
2.080 mm |
1.980 mm |
wysokość |
1.930 mm |
1.850 mm |
Chłodnica |
1.050 zł |
950 zł |
Sprzęgło |
1.140 zł |
1.220 zł |
Amortyzator |
460 zł |
520 zł |
Reflektor |
620 zł |
590 zł |
Filtr oleju |
55 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
80 zł |
Reflektor |
240 zł |
280 zł |
Zderzak (przód) |
180 zł |
170 zł |
Lampa tylna |
130 zł |
200 zł |
Chłodnica |
250 zł |
210 zł |
1998 |
furgon / 226 - 52,0 tys. zł |
- |
1999 |
skrzynia / 246 - 57,0 tys. zł |
furgon / 240 - 52,0 tys. zł |
2000 |
furgon / 310 - 66,0 tys. zł |
skrzynia / 175 - 56,0 tys. zł |
2001 |
furgon / 275 - 69,0 tys. zł |
skrzynia / 200 - 62,5 tys. zł |
2002 |
kontener / 149 - 83,5 tys. zł |
kontener / 164 - 72,0 tys. zł |
2003 |
furgon / 160 - 82 tys. zł |
kontener / 220 - 77,0 tys. zł |