Maszyny budowlane. Czteroosiowa wersja Renault Premium Landera
Renault Trucks wprowadziło do sprzedaży w kwietniu tego roku czteroosiową wersję budowlanego Premium Landera. Podczas jazd testowych w kopalni odkrywkowej w Krzeszowicach w województwie małopolskim mieliśmy okazję przekonać się o możliwościach nowego pojazdu. Do tej pory Renault oferowało Landera w wersjach 4x2, 6x2 i 6x4 jako ciągniki siodłowe i podwozia. Od kwietnia tego roku ten pojazd można zamawiać także jako podwozie w wersji 8x4. Ponieważ terenowe napędy w tej ciężarówce nie są dostępne, wersja czteroosiowa jest przewidziana raczej pod zabudowy betonomieszarek niż pod wywrotki. Podstawową zaletą Premium Landera 8x4 w porównaniu do Keraksa 8x4 jest niższa o około 1,2 tony masa własna, która przekłada się na większą ładowność, można więc montować na nim największe z dostępnych betonomieszarek.
Okazał się komfortowy, natomiast jego automatyczna skrzynia mogłaby szybciej reagować na wciskanie pedału przyśpieszenia.
Premium Lander pomyślany został jako ciężarówka mniej terenowa niż bratni Kerax. Do tej pory Renault oferowało Landera w wersjach 4x2, 6x2 i 6x4 jako ciągniki siodłowe i podwozia. Od kwietnia tego roku ten pojazd można zamawiać także jako podwozie w wersji 8x4. Ponieważ terenowe napędy w tej ciężarówce nie są dostępne, wersja czteroosiowa jest przewidziana raczej pod zabudowy betonomieszarek niż pod wywrotki.
- Podstawową zaletą Premium Landera 8x4 w porównaniu do Keraksa 8x4 jest niższa o około 1,2 tony masa własna, która przekłada się na większą ładowność, można więc montować na nim największe z dostępnych betonomieszarek - wyjaśnia Andrzej Czajkowski z Renault Trucks.
Premium Lander 8x4 jest niżej zawieszony od typowo budowlanego Keraksa, ma również odrobinę zmienione zawieszenie przednie. Mocna rama jest identyczna w obu pojazdach, co gwarantuje długie użytkowanie bez obawy o jej uszkodzenie.
Właśnie takie pojazdy pokazano podczas prezentacji w kopalni. Jeździliśmy 370-konnym Premium Landerem 8x4 z zabudową betonomieszarki włoskiej firmy Cifa.
Bardzo wygodny
Kabina Landera umieszczona jest trochę niżej niż w Keraksie, łatwiej więc się do niego wsiada. Oczywiście rozbudowany zderzak pojazdu, który ładnie się prezentuje można łatwiej uszkodzić niż w bratnim modelu. Dzienna szoferka wewnątrz oferuje dużo miejsca, za fotelami można położyć np. gumiaki. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, zastrzeżeń nie mamy do czytelności zegarów (dobrze, że centralnym wskaźnikiem jest bardzo istoty z punktu widzenia ekonomiki jazdy obrotomierz) oraz do pozycji za kierownicą. We wnętrzu znaleźć można także sporo przydatnych schowków. Na dachu znalazło się miejsce dla uchylanego lufciku. Pojazd miał wydajnie działającą klimatyzację, jednak nie jest ona oferowana w standardzie, co w tego typu aucie uznać należy za spory minus.
Leniwa przekładnia
Testowy pojazd wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów ZF o 12 przełożeniach, którą steruje się gałką umieszczoną pod kierownicą z prawej strony. Obsługa przekładni jest prosta. Aby ją włączyć wystarczy przekręcić przełącznik z pozycji N na D, lub jeśli chcemy jechać w tył na R, można także manualnie wybierać przełożenia poruszając dźwignią w przód i tył.
Wrażenia z jazd testowych mamy mieszane, co prawda automatyczna skrzynia jest wygodna w obsłudze i nadaje się lepiej od manualnej dla mniej doświadczonego kierowcy, generalnie jednak nie zawsze wybiera taki bieg, jaki w danym momencie włączyłby traker, trzeba więc pomagać jej manualnie. O ile podczas jazdy po płaskim można przyjąć, że skrzynia działa bardziej ekonomicznie, o tyle przy podjazdach, gdy auto wyraźnie zwalnia, a automat waha się, czy zredukować bieg na niższy, już niekoniecznie.
Wysoko oceniamy jednak komfort jazdy - w kabinie jest cicho, zaś jej pneumatyczne zawieszenie spisuje się nienagannie nawet na dość dziurawych technologicznych drogach kopalnianych. Pozytywnie odebraliśmy także niewielki promień skrętu czteroosiowej wersji Landera, co jest zasługą dwóch przednich osi skrętnych.
Na pusto daje radę
Testowy Lander pod względem mocy nie rozczarował. Najsłabsza z dostępnych w czteroosiowych podwoziach jednostka, 370 KM w zupełności wystarczy do poruszania się. pustym pojazdem. Niestety na terenie kopalni nie sposób było załadować tego pojazdu betonem i sprawdzić, jak sprawuje się pod obciążeniem. Na pewno w załadowanym Landerze odczulibyśmy niedogodności związane z wolnym działaniem przekładni. Na szczęście pojazd ten występuje także w mocniejszych odmianach: 410- i 450-konnej.
Testowana przez nas odmiana miała największy z dostępnych rozstawów osi, który wynosi 5.045 mm. Pozwoliło to na zabudowanie najdłuższej z gruszek włoskiej firmy Cifa o objętości 12 metrów sześciennych. Renault ma jednak w ofercie również krótsze podwozia pod betonomieszarki, których rozstawy osi wynoszą odpowiednio 4.355 i 4.445 mm.
Po próbie nowego czteroosiowego Landera mamy dużo pozytywnych odczuć związanych z komfortem pracy tego pojazdu i nieco mniej negatywnych dotyczących przede wszystkim pracy automatu. Lander to udana ciężarówka, jednak z uwagi na swoją budowę (mniejszy niż w Keraksie prześwit, pneumatyczne zawieszenie kabiny, hamulce tarczowe itp.) w ciężkim terenie nie ma czego szukać. Pojazd ten powinien większość życia spędzać na zwykłych drogach i tylko czasami zapuszczać się w rejony bardziej terenowe.
Plusy
Większa niż w przypadku Keraksa ładowność i niższa masa własna.
Wygodna kabina.
Spora długość możliwej zabudowy.
Minusy
Wolno reagujący automat.
Niewielkie zdolności terenowe.
Brak klimatyzacji w standardzie.
DMC |
32.000 kg |
Ładowność pojazdu |
18.246 kg |
Objętość gruszki |
12 m sześc. |
Wymiary pojazdu |
Długość |
9.010 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
Wysokość |
3.950 mm |
Rozstaw osi |
5.045 mm |
Wymiary zabudowy Cifa SLA12 |
Długość |
7.560 mm |
Szerokość |
brak danych |
Wysokość |
2.830 mm |
Pojemność skokowa silnika |
10,8 l |
Moc maksymalna |
370 KM przy 1.400-1.900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.735 Nm przy 1.100-1.400 obr./min |
Zużycie paliwa |
brak danych |
Napęd |
8x4 |
Zawieszenie przednie |
zależne, resory, amortyzatory, stabilizator |
Zawieszenie tylne |
zależne, resory, stabilizator |
Układ hamulcowy |
tarczowy, elektro-pneumatyczny, dwuobwodowy |
Wyposażenie pojazdu testowego |
m.in. ABS, ASR, hamulec silnikowy, podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie regulowane szyby, centralny zamek z pilotem, wywietrznik dachowy, osłona przeciwsłoneczna, pneumatyczny fotel kierowcy, licznik motogodzin, radio CD z czterema głośnikami, tempomat, pionowy układ wydechowy, koło zapasowe, zestaw narzędzi |
Cena netto |
importer nie podaje |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
1 rok na całość, 2 lata na układ napędowy |
Przeglądy techniczne |
w zależności od wskazań komputera |