Trendy rynkowe. Podatki i moda zwiększają sprzedaż
W kraju rośnie sprzedaż pikapów zarówno nowych, jak i używanych. Sprawdziliśmy, co nakręca u nas rynek tych dawniej bardzo rzadko spotykanych aut. Pikapy stały się modne. Świadczą bowiem o aktywnym trybie życia właściciela. Ponadto spełniać mogą funkcje auta osobowego, terenowego, kombi (z nakładką na pakę) i małej ciężarówki.
Dobrze sprzedają się zarówno pikapy nowe, jak i używane. Tych ostatnich coraz więcej sprowadza się z USA. Ich import jest opłacalny za sprawą niskiego kursu dolara. Natomiast na pierwotnym rynku, w ostatnich kilkunastu miesiącach, powodzeniem cieszą się: Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200 (liczby prezentujemy w tabeli). Mniejsze zainteresowanie wzbudzają: SsangYong Actyon Sports, Ford Ranger i Fiat Strada.
Sprzedaż ruszyła z kopyta w sierpniu 2005 r., kiedy pikapy stały się atrakcyjne podatkowo. Sprzedawcy są zgodni: podstawowym czynnikiem, który wpływa u nas na liczbę kupowanych pikapów, jest możliwość odliczania całego podatku VAT od ceny auta i ceny tankowanego do niego paliwa. Poza tym od 1 stycznia ub. r. możliwa jest jednorazowa amortyzacja środków trwałych (w tym niektórych aut klasyfikowanych jako ciężarowe, także pikapów) do łącznej równowartości 50 tys. euro przez tzw. małych podatników. Dotyczy to firm, których roczne przychody nie przekraczają 800 tys. euro.
Poza tym pikapy stały się modne. Świadczą bowiem o aktywnym trybie życia właściciela. Ponadto spełniać mogą funkcje auta osobowego, terenowego, kombi (z nakładką na pakę) i małej ciężarówki.
Dobrze sprzedają się zarówno pikapy nowe, jak i używane. Tych ostatnich coraz więcej sprowadza się z USA. Ich import jest opłacalny za sprawą niskiego kursu dolara. Natomiast na pierwotnym rynku, w ostatnich kilkunastu miesiącach, powodzeniem cieszą się: Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200 (liczby prezentujemy w tabeli). Mniejsze zainteresowanie wzbudzają: SsangYong Actyon Sports, Ford Ranger i Fiat Strada.
Ściśle związane z prawem
Popularność pikapów jest jednak zagrożona. Na początku czerwca Komisja Europejska wezwała Polskę do zmian przepisów w podatku VAT w takim kierunku, by więcej aut było objętych możliwością odliczania całego tego podatku od zakupu pojazdu i paliwa. Pikapy straciłyby wtedy swoją uprzywilejowaną na polskim rynku pozycję.
- Trudno ocenić perspektywy segmentu pikapów na przyszłość ze względu na ogromny wpływ przepisów podatkowych - podkreśla Piotr Konieczny, kierownik sprzedaży samochodów dostawczych w Ford Polska. - W przypadku zmian w podatku VAT segment ten ulegnie prawdopodobnie zasadniczemu zmniejszeniu. Ale w długofalowej perspektywie do klientów zainteresowanych pikapami mogą dołączyć indywidualni rolnicy w miarę rozwoju obszarów wiejskich i bogacenia się tej grupy.
Podobnie uważa Aleksandra Granat przedstawiciel importera koreańskich SsangYongów. Jej zdaniem wszystko u nas zależy od zmian w prawie, z powodu których polski rynek pikapów jest wyjątkowo nieprzewidywalny.
Samochody do wielu zastosowań
Nabywców pikapów przedstawiciele importerów dzielą na dwie grupy. Większe przedsiębiorstwa związane z energetyką, budownictwem drogowym, telekomunikacją, kolejnictwem, leśnictwem częściej wybierają słabiej wyposażone wersje z krótszymi kabinami. Mniejsze firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą decydują się na bogatsze odmiany, które w ogóle cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Często wykorzystywane są do celów rekreacyjnych, np. ciągną przyczepy z jachtami czy końmi.
Konkurencja z Ameryki
Jacek Gnoiński, kierownik działu analiz rynku Info-Eksperta
- Największym rynkiem pikapów są Stany Zjednoczone. Przy niskim kursie dolara trwa zwiększony import samochodów z USA i nie tylko używanych, coraz częściej nowych. Chodzi głównie o segment aut terenowych, pikapów i luksusowych. Zbyt duże marże nakładane u nas przez oficjalnych importerów i dilerów powodują wzrost zakupu nowych pojazdów za oceanem.
Cały segment |
2.280 |
5.941 |
1.458 |
1. miejsce |
Nissan Navara1.060 |
Nissan Navara2.578 |
Nissan Navara530 |
2. miejsce |
Mitsubishi L200442 |
Toyota Hilux1.576 |
Toyota Hilux341 |
3. miejsce |
Nissan Pickup404 |
Mitsubishi L2001.040 |
Mitsubishi L200249 |
* Dane wg Samaru, ze względu na decyzję Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Samar nie może podać nowszych danych o sprzedaży. Marzec był ostatnim miesiącem, dla którego nie obowiązywało embargo na informacje. |