Samochody dostawcze. Opel Vivaro furgon 1.9 (2001-2005)
Dostawczy Opel, który na rynek trafił w 2001 r., jest blisko spokrewniony z Renault Trafikiem. Ma takie same jak "francuz" zalety i mankamenty. Na plus dostawczakom Opla trzeba zapisać mało zawodne silniki oraz komfortowy układ jezdny (sprawdza się w aucie bez ładunku, jak i załadowanym). Minusy to z kolei
hałasujące i podatne na porysowanie tworzywa w kabinie, mało wytrzymałe zawieszenie oraz problemy z wentylacją kabiny.
To auto uchodzi za jeden z ładniejszych dostawczaków. Najczęściej u nas spotykane jest w wersji dłuższej, L2H1, o DMC 2.900 kg, zbudowanej na podwoziu o rozstawie osi 3.498 mm (podstawowe dane w tabeli). Wiele z oferowanych Vivaro ma podwójną kabinę (6 miejsc). Ładownia jest duża, a wysokość otworu załadunkowego wynosi 1.335 mm. Pochwały u użytkowników zbiera m.in. nisko umieszczona krawędź podłogi (535 mm), co ułatwia za- i rozładunek. Nadkola tylne tylko nieznacznie zabierają powierzchnię ładowni (szerokość w tym miejscu wynosi 1.256 mm). Dostęp do niej umożliwiają skrzydłowe drzwi z dużym kątem otwierania (270 st.). Niektóre oferowane na rynku wtórnym furgony mają też suwane drzwi boczne o sporej, metrowej szerokości.
Najczęściej spotykany w Vivaro napęd to motor 1,9-litrowy, w dwóch wariantach mocy. Dane popularniejszego z nich, 100-konnego DTI, zamieszczamy w tabeli, słabsza wersja oznaczona DI dysponuje mocą 80 KM, trochę zbyt małą w stosunku do potrzeb tego niemałego samochodu. Oba silniki uchodzą za trwałe i odporne na kiepskiej jakości olej napędowy.
Przez użytkowników krytykowana jest pięciobiegowa przekładnia (mało precyzyjna w działaniu), choć nadmiernej usterkowości nie wykazuje. Marnie oceniany jest też układ wentylacyjno-grzewczy kabiny, niespełniający należycie swej roli ani latem, ani zimą. Przy minusowej temperaturze przednia szyba potrafi zamarznąć przy włączonym ogrzewaniu w kabinie.
Wysokie oceny komfortowego, jak na dostawczaki tego segmentu, układu jezdnego (sprawdza się w aucie bez i z ładunkiem) obniżają niskie noty wytrzymałości jego poszczególnych detali.
Wizualnie ładne wnętrze psują tandetne materiały wykończeniowe, nie dość, że kiepsko reagujące na duże różnice temperatur (hałas), to podatne na uszkodzenia (np. zarysowanie).
Plusy
Mało zawodne silniki. Komfortowy układ jezdny (sprawdza się w aucie bez ładunku, jak i załadowanym).
Minusy
Hałasujące i podatne na porysowanie tworzywa w kabinie. Mało wytrzymałe zawieszenie. Problemy z wentylacją kabiny.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Zawód potrafi sprawić układ elektryczny, w tym np. centralny zamek. Zdarza się, że zadziała w najmniej oczekiwanym momencie, zatem nie radzę zostawiać kluczyków w stacyjce. Mankamentem jest kiepska jakość elementów drzwi, zamków itp. Wiele aut oferowanych na rynku wtórnym ma mocno wyrobione części zawieszenia, przeguby, amortyzatory. Zdarza się, że szybkiej wymiany wymagają końcówki drążków, a także stabilizatorów. Nie ma natomiast większych zastrzeżeń do jednostek napędowych, choć zdaniem posiadaczy tych aut nie należą one do najbardziej ekonomicznych.
|
Pojazd prezentowany |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
2.900 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.215 kg |
1.125 kg |
Długość |
5.182 mm |
5.055 mm |
Szerokość |
1.904 mm |
1998 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.959 mm |
2.145 mm |
Pojemność silnika |
1.870 ccm |
2.198 ccm |
Moc maks. przy obr./min |
100 KM / 3.500 |
100 KM / 2.900 |
Maks. mom. obr. przy obr./min |
240 Nm / 1.800 |
250 Nm / 1.900 |
Prędkość maksymalna |
140 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
2.815 mm |
2.800 mm |
szerokość |
1.650 mm |
1.808 mm |
wysokość (z plandeką) |
1.520 mm |
1.681 mm |
Chłodnica |
1.290 zł |
1.350 zł |
Sprzęgło |
1.450 zł |
1.200 zł |
Amortyzator |
390 zł |
480 zł |
Reflektor |
410 zł |
450 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
50 zł |
Reflektor |
170 zł |
145 zł |
Zderzak (przód) |
170 zł |
160 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
90 zł |
Chłodnica |
200 zł |
200 zł |
|
silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto |
silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto |
2001 |
1.9 DI / 187 - 28,9 tys. zł |
2.5 TD / 200 - 27,5 tys. zł |
2002 |
1.9 DTI / 132 - 35 tys. zł |
2.2 HDI / 116 - 36,5 tys. zł |
2003 |
1.9 DI / 200 - 39,5 tys. zł |
2.2 HDI / 167 - 40,0 tys. zł |
2004 |
1.9 DI / 117 - 42,9 tys. zł |
2.2 HDI / 119 - 47,5 tys. zł |
2004 |
1.9 DTI / 86 - 47,5 tys. zł |
2.8 HDI / 115 - 49,0 tys. zł |
2005 |
1.9 DTI / 72 - 54,8 tys. zł |
2.2 HDI / 63 - 55,0 tys. zł |