Scanii "Czwórek" z ośmiocylindrową "fałką" jest u nas mniej niż egzemplarzy z rzędowymi szóstkami. 14,2-litrowy motor jest bardziej łapczywy na paliwo niż popularniejsze 10,6- i 11,7-litrówki. Wytrzymuje jednak większe obciążenia. Ciągniki siosłowe marki Scania mają więcej zalet. W naszej ocenie na plus Scanii trzeba zaliczyć trwałe i mocne silniki, skuteczne hamulce, bezawaryjne tylne mosty, trwałe zawieszenie oraz duży wybór konfiguracji napędu. Minusy ciągników siodłowych rodem ze Szwecji to natomiast: wysokie spalanie, niska tolerancja na kiepski ON, korozja ramy i defekty zawieszenia kabiny.
Scanie oznaczone symbolem 144 (silnik V8 o poj. 14,2 l i mocy 460 lub 530 KM) to jedne z najmocniejszych - są też wersje 164, V8, 15,6 l o mocy 480 lub 580 KM - pojazdów serii 4. "Czwórki" dostępne są w trzech konfiguracjach napędowych: 4x2, 6x2, 6x4, z rozstawem osi od 3.700 do 5.000 mm. Najczęściej w nich spotykane są dwa typy kabin: podwyższona sypialna (Highline) i maksymalnie podwyższona (Topline).
Kabiny są przeciętnie komfortowe. Poruszanie się po wnętrzu utrudnia zbyt wysoki tunel silnika, rozłożenie dolnej leżanki wymaga przesunięcia foteli do przodu. Zastrzeżeń nie budzi spasowanie i jakość materiałów wykończeniowych.
Spore jest spalanie "144-ki". Obciążony zestaw z 460-konnym motorem zużywa nawet 38-39 l ON na setkę. Słabsze egzemplarze z rzędowymi szóstkami (114 i 124) palą średnio 2 l mniej.
W "144-kach" mocniejsze są wałki rozrządu (często pękają w silnikach o poj. 11,7 l i mocy 400 KM), rzadko defektom ulegają zawory ssące. Widlaste ósemki są wrażliwe na kiepskiej jakości paliwo.
Dwunastostopniowe skrzynie biegów (Scania GRS890 i GRS900) są przeciętnie awaryjne. Najczęściej padają łożyska i synchronizatory, zdarzają się problemy z przełączaniem pomiędzy dolnym i górnym zakresem przełożeń.
Pneumatyczne zawieszenie pojazdu nie sprawia wielu kłopotów. Psują się zaś elektroniczne czujniki regulujące ciśnienie i elektryczne wiązki sterowania zawieszeniem kabiny.
Awariom ulegają zawory poziomujące, pęka stabilizator. Problemy stwarzają tuleje wywrotu kabiny, które wymagają wymiany co kilkadziesiąt tysięcy km. Zastrzeżeń nie ma do tylnych mostów, praktycznie żadnych problemów nie sprawia skuteczny układ hamulcowy. Gorzej z ramą. Jest słabo zabezpieczona przed korozją.
Dobrze utrzymane egzemplarze z początku produkcji w części ogłoszeniowej naszego tygodnika oferowane są za 70-75 tys. zł netto. Za najmłodsze sprzedający żądają zaś 120-130 tys. zł netto.
Plusy
Trwałe i mocne silniki. Skuteczne hamulce. Bezawaryjne tylne mosty. Trwałe zawieszenie. Duży wybór konfiguracji napędu.
Minusy
Wysokie spalanie. Niska tolerancja na kiepski ON. Korozja ramy. Defekty zawieszenia kabiny.
Ekspert - Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Obsługa eksploatacyjna nie odbiega od tej w modelach z rzędowymi szóstkami. Przy przestrzeganiu rygorów serwisowych motor pokona 1,5-2,5 mln km do naprawy głównej. Słabym punktem są siłowniki sprzęgła. Czasami padają już po 100-200 tys. km. Naprawa jest czasochłonna, bo wymaga wyjęcia skrzyni.
DMC zestawu tech./administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.450 kg |
7.200 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
3.700 mm |
Pojemność silnika/cylindry |
14,2 l / V8 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
460 KM |
460 KM |
przy obr./min |
1.900 |
1.700-1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.200 Nm |
2.200 Nm |
przy obr./min |
1.050-1.350 |
1.100-1.300 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12+1 |
ręczna 12+1 |
Chłodnica |
3.931 zł |
4.051 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.815 zł |
4.340 zł |
Reflektor |
747 zł |
469 zł |
Klocki hamulcowe |
610 zł / oś |
647 zł / oś |
Filtr oleju |
99 zł |
72 zł |
Filtr powietrza |
257 zł |
262 zł |
Reflektor |
350 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
800 zł |
Chłodnica |
1.600 zł |
1.500 zł |
1997 |
1.300 - 73,0 tys. zł |
1.050 - 64,0 tys. zł |
1998 |
1.100 - 85,0 tys. zł |
1.000 - 67,0 tys. zł |
1998 |
960 - 88,0 tys. zł |
950 - 70,0 tys. zł |
1999 |
920 - 92,0 tys. zł |
880 - 75,0 tys. zł |
1999 |
850 - 100,0 tys. zł |
800 - 88,0 tys. zł |
2000 |
760 - 116,0 tys. zł |
750 - 89,0 tys. zł |
2000 |
740 - 122,0 tys. zł |
650 - 95,0 tys. zł |