Samochody dostawcze. Ford Courier 1.8D (1996-2002)
Ford Courier od pewnego czasu jest odkrywany na nowo. Egzemplarzy na giełdach i w komisach jest sporo, a ceny niezbyt wygórowane. Nie oznacza to, że każde oferowane auto można brać w ciemno. Forda sprawdziliśmy podczas naszego testu. W naszej ocenie do zalet tego dostawczaka należą: ekonomiczny silnik, zwrotność i funkcjonalność oraz spora dostępność tanich części zamiennych. Minusy testowanego Forda to z kolei: wycieki oleju ze skrzyni biegów, bogie wyposażenie pojazdów na rynku wtórnym i hałas w kabinie.
W komisach na zachodzie Europy większość Courierów z roczników 1996-1997 kosztuje nieco poniżej 1.000 euro. W jednym z takich punktów po krótkich negocjacjach sprzedawca był gotów zejść z ceny jeszcze nawet o jedną piątą. W rezultacie przyzwoicie utrzymane auto z przebiegiem nieco ponad 200 tys. km proponowano za 750-800 euro.
Niskie ceny sprawiły, że w minionych dwóch latach dotarło do Polski mnóstwo Courierów, szczególnie pochodzących z drugiej połowy ubiegłej dekady. Są to niemal wyłącznie samochody z 1,8-litrowym, wolnossącym dieslem (oferowano też jednostkę benzynową o poj. 1,3 l). Ten nieskomplikowany, czterocylindrowy motor z dwoma zaworami na cylinder zbiera pochwały za kulturę pracy i niewielką awaryjność. Średnie spalanie, zdaniem użytkowników, mieści się w przedziale 7,5-8,4 l/100 km. Nie skarżono się na szczelność jednostki, w silnikach niemal wszystkich oglądanych egzemplarzy nie było śladów wycieków oleju. Jeden z mechaników, zapytany o opinię o tym pojeździe, wspomniał o przypadku zerwania paska klinowego. Ale winny był użytkownik, bo zbyt długo czekał z wymianą. Rozrząd (pasek i napinacze) należy wymienić maksymalnie po 60-70 tys. km. Przed zakupem auta warto sprawdzić stan skrzyni biegów, bo zdarzają się wycieki oleju.
Mankamentem jest niski komfort jazdy. Już w Fieście z tego okresu (Couriera zbudowano na jej bazie) nie jest on wysoki, a w wypadku auta dostawczego blaszana ściana części towarowej nie ma izolacji akustycznej. Przy słabym wyciszeniu komory silnika hałas klekoczącego diesla przedostający się do kabiny jest uciążliwy. Niedostateczna jest też widoczność z kabiny do tyłu i marny system wentylacji. Chwalona jest natomiast funkcjonalność wnętrza (np. schowek pod fotelem pasażera, praktyczne zaczepy do montowania ładunku umieszczone w ładowni). Szkoda tylko, że lewe skrzydło tylnych drzwi otwiera się pod kątem 90 st. (w prawym kąt wynosi 165 st.). Jako "standard" traktowane są ślady rdzy na karoserii, spotykane głównie w autach z drugiej połowy ubiegłej dekady.
Ekspert
Józef Tworzydło - mechanik z Poznania
- Walorem silnika jest duża odporność na marnej jakości paliwa. Jednak mogą być problemy zimą. Nie należy "żyłować" zimnego silnika, ale poczekać, aż sam osiągnie odpowiednią temperaturę. Radzę nie lekceważyć nawet drobnych śladów korozji, bo szybko mogą zrobić się duże dziury. Plus dla zawieszenia. Stan łączników, a także łożysk kół krytykują tylko ci, którzy zapominają o ich kontroli.
Plusy
Ekonomiczny silnik.
Zwrotność i funkcjonalność.
Spora dostępność tanich części zamiennych.
Minusy
Wycieki oleju ze skrzyni biegów.
Ubogie wyposażenie pojazdów na rynku wtórnym.
Hałas w kabinie.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.700 kg |
1.755 kg |
Ładowność |
590 kg |
600 kg |
Długość |
4.115 mm |
4.108 mm |
Szerokość |
1.650 mm |
1.719 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.835 mm |
1.902 mm |
Pojemność silnika |
1.753 ccm |
1.905 ccm |
Moc maksymalna |
60 KM |
71 KM |
przy obr./min |
4.800 |
4.600 |
Maksymalny moment obr. |
110 Nm |
120 Nm |
przy obr./min |
2.500 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
1.700 mm |
1.700 mm |
Szerokość |
1.480 mm |
1.600 mm |
Wysokość |
1.263 mm |
1.240 mm |
Chłodnica |
720 zł |
765 zł |
Sprzęgło |
690 zł |
820 zł |
Amortyzator przedni |
300 zł |
290 zł |
Reflektor |
260 zł |
280 zł |
Filtr oleju |
20 zł |
25 zł |
Filtr powietrza |
40 zł |
50 zł |
Reflektor |
60 zł |
80 zł |
Zderzak (przód) |
120 zł |
130 zł |
Lampa tylna |
50 zł |
50 zł |
Chłodnica |
150 zł |
150 zł |
1996 |
165 - 4,9 tys. zł |
229 - 6,9 tys. zł |
1997 |
218 - 6,3 tys. zł |
186 - 8,0 tys. zł |
1998 |
226 - 7,2 tys. zł |
210 - 9,2 tys. zł |
1999 |
150 - 8,5 tys. zł |
118 - 10,9 tys. zł |
2000 |
162 - 9,5 tys. zł |
157 - 12,0 tys. zł |
2001 |
105 - 11,0 tys. zł |
122 - 12,8 tys. zł |