Naczepy są coraz częściej wyposażane w wymyślne systemy logistyczne, a w ich konstrukcji wykorzystuje się nowoczesne materiały, jak np. włókno węglowe. Kilka interesujących nowości zaprezentowano podczas niedawnych targów IAA w Hanowerze. Wśród nich warto zwrócić uwagę na naczepy kurtynowe Kögel Phoe-nixx M49, w której część przedniej ściany oraz ramy wykonano z włókna węglowego. W naczepie - chłodni firma Krone Cool Liner Duoplex GFK EcoFridge zamiast agregatu zastosowała chłodzenie ładowni azotem. Dzięki temu przewoźnik oszczędza paliwo konieczne do pracy agregatu chłodniczego. Pod kątem oszczędzania paliwa Krone opracowało również naczepę Eco Liner, której podwozie ma aerodynamiczny pakiet. Zestaw wykonano z tworzywa sztucznego, waży ok. 220 kg. Trzecią innowacją Krone zaprezentowaną na targach IAA była naczepa Mega Liner z podnoszonym dachem Rooflift. Schmitz Cargobull zmodernizowała serię naczep kurtynowych S.CS. Pojazdy do przewozu papieru w rolach oraz do przewozu blach w kręgach wyposażono w system regulowanej zabudowy Varios. Nowością firmy Fliegl była z kolei trzyosiowa naczepa podkontenerowa z hydraulicznym podnośnikiem ułatwiającym wyładunek zamontowanego kontenera typu 1x30" lub 1x40".
Hitem wystawy była naczepa kurtynowa Kögel Phoe-nixx M49, w której część przedniej ściany oraz ramy wykonano z włókna węglowego. W ten sposób masa własna spadła do 5 ton, co daje jej miano najlżejszej tego typu konstrukcji na rynku. Mimo takiej masy naczepa ma klasyczne wymiary kurtynowego pojazdu ciągnionego, czyli wysokość ładowni sięga 3 metrów, zaś wysokość całkowita naczepy wynosi 4 metry. Jak twierdzi producent, ładowność nowej naczepy jest o ok. 2 tony większa niż naczep budowanych na klasycznych, stalowych ramach.
Nowa technologia pojawiła się także w naczepach chłodniczych. Firma Krone w naczepie Cool Liner Duoplex GFK EcoFridge zamiast agregatu zastosowała chłodzenie ładowni azotem. Producent wyjaśnia, że dzięki temu przewoźnik oszczędza paliwo konieczne do pracy agregatu chłodniczego. Ponadto chłodzenie jest bardziej intensywne i nie ma emisji spalin, zaś w razie wycieku azotu do atmosfery nie ma zagrożenia ekologicznego. Zbiornik na gaz zamontowano pod podłogą pojazdu, skąd jest on tłoczony do ładowni.
Pod kątem oszczędzania paliwa Krone opracowało również naczepę Eco Liner, której podwozie ma aerodynamiczny pakiet. Zestaw wykonano z tworzywa sztucznego, waży ok. 220 kg. Choć zwiększa on masę własną naczepy, to według producenta ma ona lepsze właściwości aerodynamiczne i dzięki temu można zaoszczędzić do 5 proc. paliwa. W naczepie Eco Liner zastosowano również nowy typ plandeki z pneumatycznym centralnym zam-knięciem skracającym czas przygotowania pojazdu do drogi. Kierowca zamiast 25 punktów kotwiczenia plandeki musi "obsłużyć" tylko cztery.
Trzecią innowacją Krone zaprezentowaną na targach IAA była naczepa Mega Liner z podnoszonym dachem Rooflift. Takie rozwiązanie umożliwia nie tylko powiększenie przestrzeni ładunkowej, ale również przydaje się np. podczas załadunku naczepy przy pomocy wózka widłowego (operator może swobodnie podnosić windę wózka). W naczepie gotowej do jazdy dach jest regulowany w zakresie od 3.000 do 3.455 mm wewnętrznej wysokości ładowni.
Firma Schmitz Cargobull zmodernizowała serię naczep kurtynowych S.CS. Pojazdy do przewozu papieru w rolach oraz do przewozu blach w kręgach wyposażono w system regulowanej zabudowy Varios. Dzięki temu naczepy tego typu mogą być łączone z ciągnikami o wysokości siodła w zakresie od 950 do 1.150 mm (zwykle zakres wysokości sprzęgu naczepy wynosi od 950 mm do 1.050 mm). Tym samym uzyskuje się różne wysokości wewnętrzne przestrzeni ładunkowej: przód od 2.750 mm do 3.050 mm, tył - 2.950 mm do 3.050 mm. Ponadto konstrukcja zawieszenia typu MRH umożliwia jazdę z ładunkiem również w stanie, gdy pojazd nie jest wypoziomowany, podczas gdy większość typów zawieszeń nie jest do tego przygotowana, jeśli występuje różnica w wysokości zawieszenia pomiędzy kolejnymi osiami.
Nowością firmy Fliegl była trzyosiowa naczepa podkontenerowa z hydraulicznym podnośnikiem ułatwiającym wyładunek zamontowanego kontenera typu 1x30" lub 1x40". System nadaje się np. do transportu płodów rolnych luzem lub lekkich ładunków o dużych wymiarach, jak np. styropian czy wata mineralna w belach.