Samochody dostawcze. Toyota Hiace 4x4 długi Van
Toyota Hiace występuje na naszym rynku jako furgon z trzyosobową kabiną i jako ośmiomiejscowy mikrobus. Spośród furgonów wyróżniają się wersje 4x4. Odsuwane drzwi z lewej i prawej strony ładowni. Zalety, którymi charakteryzują się te samochody dostawcze to: odsuwane drzwi z lewej i prawej strony ładowni, przeszklone tylne drzwi i sprawny napęd na obie osie. Wady w naszej ocenie to z kolei: tylko jedna dostępna wysokość ładowni, mała ładowność i drogi pakiet Comfort.
Do testu otrzymaliśmy takiego "czterołapa" z długim rozstawem osi 3.430 mm (krótki 2.985 mm). Stały napęd 4x4 występuje z mocniejszym wariantem turbodiesla common rail 2.5 D-4D o mocy 117 koni (słabszy 95 KM) oraz bogatszym wyposażeniem Terra.
Główna zaleta nadwozia Hiace 4x4 Terra to seryjne odsuwane drzwi z obu stron. Auto przeszło sprawdzian podczas kilkudniowej, męczącej przeprowadzki. Takie drzwi bardzo ułatwiały układanie sterty pakunków i ich sprawny wyładunek. Odmiany Base oraz Terra 4x2 nie mają drzwi po lewej, nie można też ich dokupić. Tak jak można w konkurencyjnym Oplu Vivaro za 1.000 zł.
Tylne drzwi Hiace uchylają się maksymalnie pod kątem 180 stopni, są one przeszklone, co bardzo pomaga podczas manewrowania na parkingu. Tym bardziej, że czujnik cofania (za dopłatą) jest nadwrażliwy i pika, kiedy do przeszkody jest jeszcze daleko. Cofając, nasz kierowca wolał spoglądać przez dwie tylne szyby niż polegać na zbyt czułym czujniku. Kupuje się go w tzw. pakiecie Comfort, złożonym jeszcze z manualnej klimatyzacji - wydajnej - oraz radia CD MP 3. Pakiet kosztuje 6.400 zł netto, więc dużo.
Nisko i mało
Podczas przeprowadzki kilka razy zawadziliśmy plecami o zamek tylnych drzwi wystający z góry ładowni. Wysokość przestrzeni ładunkowej wynosi 1.420 mm i nie można zamówić żadnej wersji Hiace z podwyższonym dachem. W Vivaro wysokość równa się 1.387 mm albo 1.913 mm. Fiat Ducato: 1.662 mm i 2.172 mm.
Ładowność testowanej wersji, 955 kg, w zupełności wystarczyła do moich przenosin, ale może okazać się zbyt mała w przypadku transportu płytek ceramicznych czy innych tego typu rzeczy. Podobny rozmiarami Fiat Ducato (furgon niski i krótki) może udźwignąć 1.155 kg, ale Opel Vivaro - 960 kg.
Na każdą drogę
Pod względem układu napędowego Hiace ma kilku konkurentów 4x4 podobnej wielkości. Czteronapędowe mogą być Gazele, Iveco Daily, Mercedesy Vito, Mercedesy Sprintery, Volkswageny T5. W Hiace 4x4 napęd jest stały z wykorzystaniem centralnego mechanizmu różnicowego. Wyjściowa proporcja między osiami to 50/50. Jest jeszcze tylny dyferencjał o ograniczonym, wewnętrznym poślizgu. W praktyce układ 4x4 działa w sposób budzący pełne zaufanie. Na mokrym, zapiaszczonym asfalcie ruszaliśmy ostro bez poślizgu.
Hiace jest leciwą konstrukcją, to generacja z 2004 r. po modernizacji w 2006 r. Jednak z napędem 4x4 jest dostawczakiem godnym uwagi.
Plusy
Odsuwane drzwi z lewej i prawej strony ładowni. Przeszklone tylne drzwi. Sprawny napęd na obie osie.
Minusy
Tylko jedna dostępna wysokość ładowni. Mała ładowność. Drogi pakiet Comfort.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.000 kg |
Ładowność |
955 kg |
Objętość ładowni |
6,5 m sześc. |
Wymiary ładowni - dł./szer./wys. |
2.780 / 1.650 / 1.420 mm |
Wymiary pojazdu - dł./szer./wys. |
5.240 / 1.800 / 1.990 mm |
Rozstaw osi |
3.430 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.494 ccm |
Moc maksymalna |
117 KM przy 3.600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
294 Nm przy 1.600-2.400 obr./min |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
9,3 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, pięciostopniowa |
Napęd |
stały 4x4, z centralnym dyfrem |
Układ hamulcowy |
ABS, przód tarczowe, tył bębnowe |
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego: poduszka powietrzna kierowcy i pasażera (z prawej strony), wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektr. regulacja szyb i lusterek (podgrzewanych), obrotomierz, odsuwane drzwi z lewej i prawej strony |
Cena netto |
74.500 zł |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
3 lata lub 100.000 km / 6 lat (skrzynia ładunkowa 3 lata) |
Przeglądy techniczne |
co 15.000 km, nie rzadziej niż co rok |