Tegoroczna, druga edycja wystawy Big 5 PMV, która odbędzie się od 23 do 27 listopada w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie), ma być rekordowa. Oprócz większej liczby wystawców powinno się także pojawić na niej więcej zwiedzających. Podczas targów będzie można zobaczyć setki maszyn budowlanych i innego sprzętu niezbędnego na budowie. Pojawią się m.in. importerzy ciężarówek, sprzedawcy maszyn budowlanych i firmy oferujące najnowsze technologie z zakresu budownictwa. Według czasopisma Construction World rynek ciężkich maszyn budowlanych ZEA jest wart 190 milionów dolarów, maszyn do budowy dróg 176 mln, zaś samych koparek i koparko-ładowarek aż 150 mln. Wielkie inwestycje budowlane w dalszym ciągu napędzać będą także sprzedaż ciężarówek, które wykorzystywane są głównie jako pojazdy budowlane. W krajach Bliskiego i Środkowego Wschodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy rynek pojazdów ciężarowych osiągnie wartość 2,7 biliona dolarów.
W tym roku w Dubaju pojawi się 342 wystawców reprezentujących 380 firm z branży budowlanej. Podczas pierwszej, ubiegłorocznej edycji targów Big 5 PMV było 195 wystawców, którzy reprezentowali 243 producentów maszyn i technologii budowlanych. Podobnie jak w zeszłym roku, również i w tym na targach nie zabraknie przedstawicieli różnych gałęzi branży budowlanej. Od importerów ciężarówek, przez sprzedawców maszyn budowlanych aż do firm oferujących najnowsze technologie z zakresu budownictwa. W Dubaju w tym roku pojawi się 296 wystawców z zagranicy, reprezentujących aż 22 kraje. Dla krajów, z których rekrutuje się najwięcej firm, przewidziano nawet osobne narodowe pawilony. Będzie je miała Austria, Chiny, Finlandia, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Tajwan i USA. Na targach nie będzie polskich wystawców, od kilku rodzimych importerów maszyn słyszeliśmy jednak, że wybierają się na targi na rekonesans i kto wie, może w przyszłym roku wśród wystawców zobaczymy firmy z naszego kraju.
Gigantyczny rynek
Dlaczego tak wiele firm ze świata decyduje się na dość drogą podróż do Dubaju wraz z oferowanymi przez siebie produktami i maszynami? Odpowiedź jest prosta – ponieważ w Zjednoczonych Emiratach Arabskich realizuje się gigantyczne przedsięwzięcia budowlane na skalę, której próżno by szukać w Europie czy nawet w USA. Chyba tylko Chiny mogą równać się z ZEA pod względem wydawanych rocznie środków na wielkie budowy. Te ostatnie jednak w znakomitej większości same produkują wykorzystywane u siebie maszyny budowlane, w ZEA zaś próżno szukać jakiejkolwiek fabryki maszyn. Gros z wielkich budów w ZEA powstaje właśnie w Dubaju, tak jak na przykład Dubailand. Gigantyczne miasto w mieście posiadające sztucznie stworzone przez człowieka wyspy i na nich budynki, stadiony i centra rozrywki.
W Dubaju powstaje także najwyższy budynek świata – Burj Dubai, który po ukończeniu ma mieć wysokość ponad 800 metrów. To podczas jego budowy niemiecka doskonale znana firma Putz-meister GmbH pobiła rekord w dostarczaniu betonu na wysokość. Ich pompa stacjonarna dała radę wysłać beton na 606. metr tego drapacza chmur. To jednak tylko jeden z wielu niezwykłych elementów tego miejsca. Ta budowa ma kosztować 182.353 biliony dolarów.
Miliony maszyn
Cóż jeszcze czyni z ZEA miejsce niezwykłe dla branży budowlanej? Już w tej chwili kraj ten przoduje pod względem wydatków budowlanych w przeliczeniu na mieszkańca na całym świecie. W ZEA pracuje w tej chwili około 35 procent światowego ciężkiego sprzętu budowlanego i 25 procent wszystkich światowych żurawi. A powinno być jeszcze lepiej. Według czasopisma Construction World rynek ciężkich maszyn budowlanych ZEA jest wart 190 milionów dolarów, maszyn do budowy dróg 176 mln, zaś samych koparek i koparko-ładowarek aż 150 mln. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat wzrost przychodów z tytułu sprzedaży i wynajmu maszyn budowlanych wszystkich typów będzie wynosił około 15-20 procent rocznie. Jeszcze lepsze wyniki prognozowane są w przypadku narzędzi zmechanizowanych. Ich rynek ma wzrosnąć aż o 39 procent z 3,1 biliona dolarów w 2008 roku do 4,3 bln w 2012 r. Wielkie inwestycje budowlane w dalszym ciągu napędzać będą także sprzedaż ciężarówek, które wykorzystywane są głównie jako pojazdy budowlane. W krajach Bliskiego i Środkowego Wschodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy rynek pojazdów ciężarowych osiągnie wartość 2,7 biliona dolarów.
Będziemy tam z Truck-Expo
Jak pojawić się z ofertą na targach bez kosztownej wyprawy do Dubaju? My znaleźliśmy sposób – nasze targowe wydawnictwo Truck-Expo, które rozdawane będzie osobom przybyłym na targi. Wystarczy się w nim pojawić, aby przekaz trafił do osób decydujących o tym, jak wydać niewyobrażalne sumy petrodolarów na maszyny.