Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Seat Inca - pracuś z Hiszpanii

Samochody dostawcze. Seat Inca 1.9 SDI furgon (1996-2003)
31.10.2008 00:00:00
Seat Inca, następca modelu Terra jest jak dotąd najpopularniejszym z dostawczych Seatów. Jego zalety to przede wszystkim oszczędna jednostka napędowa, spora ładownia i mała awaryjność. Jest też nieco minusów. Należą do nich: marne wyciszenie wnętrza, mało dynamiczny silnik i twarde zawieszenie. Mimo tego warto zastanowić się nad kupnem dostawczego Seata, tym bardziej, że posiada on ładowność większą niż podobne samochody tego typu wyprodukowane przez konkurencję.
Zdaniem importerów przywóz Inki byłby jeszcze większy, gdyby wzrosła liczba egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym na Zachodzie.
– Samochodów jest teraz tam jak na lekarstwo, zwłaszcza tych z lat 1996-1998, a zatem relatywnie tanich, a tym samym interesujących polskich klientów – mówi Andrzej Gacek z Poznania, importer aut z krajów Europy Zachodniej. Atrakcyjny egzemplarz z tego okresu wyceniany jest zazwyczaj na 1-1,3 tys. euro (ok. 3,4-4,5 tys. zł), a zatem ceny nie są wygórowane. Tymczasem za Incę z końcowego okresu produkcji sprzedający żądają nawet ponad 6 tys. euro (ok. 20 tys. zł).
Inca furgon należała w latach swej szczytowej popularności do największych dostawczaków zbudowanych na bazie samochodów segmentu B. Jest np. o kilkanaście cm dłuższa od Forda Couriera czy Peugeota Partnera, a o ponad 20 cm od Renault Kangoo oraz Citroena C 15. Ładownia jest duża jak na tę klasę furgonetek, ma kubaturę 2,9 m sześc., przy czym minimalna szerokość przekracza 1.100 mm, a zatem w luku towarowym bez problemu można zmieścić europaletę. Praktycznym rozwiązaniem jest sześć uchwytów zamontowanych w podłodze, a ułatwiających przymocowanie przewożonego towaru. Dostęp do ładowni umożliwiają dwuskrzydłowe drzwi tylne podzielone w proporcji 40/60.
Silnik dieslowski to znana w latach 90. jednostka napędowa Volkswagena, stosowana też m.in. w osobowych Seatach, Volkswagenach i Škodach. Czterocylindrowy, wolnossący motor ma opinię mało dynamicznego, ale też mało awaryjnego i bardzo oszczędnego. Średnie spalanie przy obciążeniu samochodu, wynoszące nieco ponad 7 l oleju napędowego na 100 km, to wynik budzący uznanie. Co podkreślają użytkownicy, motor jest odporny na gorszej jakości paliwo.
Niektórzy użytkownicy skarżą się na komfort podróżowania. To rezultat m.in. mniejszego niż u konkurentów rozstawu osi. Diesel mocno hałasuje, a z izolacją akustyczną kabiny nie jest najlepiej. Inca nie jest autem słynącym ze zbyt dużej ilości miejsca dla kierowcy i pasażera, a wręcz przeciwnie. Chwalone są natomiast układ wentylacji kabiny oraz duża zwrotność samochodu.
Józef Tworzydło – mechanik z Poznania:
– Mała awaryjność to zaleta tego samochodu. Generalnie dotyczy to aut bezwypadkowych, serwisowanych, w których obsługa ogranicza się do wymiany elementów eksploatacyjnych. Tymczasem na rynek trafia całkiem sporo egzemplarzy mocno pokiereszowanych i niestarannie naprawionych. Zwracam uwagę na dość twarde zawieszenie auta.
Plusy
Oszczędna jednostka napędowa. Spora ładownia. Mała awaryjność.
Minusy
Marne wyciszenie wnętrza. Mało dynamiczny silnik. Twarde zawieszenie.
Fabryczne dane techniczne
Seat Inca 1.9 SDI   Ford Courier 1.8 D
Dopuszczalna masa całkowita 1.650 kg 1.700 kg
Ładowność  625 kg 590 kg
Długość 4.207 mm 4.115 mm
Szerokość 1.696 mm 1.650 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.836 mm  1.835 mm
Pojemność silnika 1.896 ccm 1.753 ccm
Moc maks. przy obr./min 64 KM / 4.600 60 KM / 4.800   
Maksymalny mom. obr.przy obr./min 124 Nm / 2.000    110 Nm / 2.500    
Prędkość maksymalna 140 km/h 135 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość 1.728 mm 1.700 mm
Szerokość 1.530 mm 1.480 mm
Wysokość 1.279 mm 1.263 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
  Seat Inca Ford Courier
Chłodnica 820 zł 720 zł
Sprzęgło  650 zł 690 zł
Amortyzator 320 zł 300 zł
Reflektor 310 zł 260 zł
Filtr oleju 20 zł 20 zł
Filtr powietrza 50 zł 40 zł
Ceny części używanych 
  Seat Inca Ford Courier
Reflektor   80 zł 60 zł
Zderzak (przód) 100 zł 120 zł
Lampa tylna 50 zł 50 zł
Chłodnica  150 zł 150 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (październik 2008)
Rocznik Seat Inca 1.9 SDI Ford Courier 1.8 D
przebieg (tys. km) – cena brutto przebieg (tys. km) – cena brutto
1996 210 – 6,6 tys. zł 265 – 4,9 tys. zł
1997 160 – 8,0 tys. zł 218 – 6,3 tys. zł
1998 119 – 8,3 tys. zł 226 – 7,2 tys. zł
1999 162 – 9,2 tys. zł  150 – 8,5 tys. zł
2000 143 – 10,6 tys. zł 162 – 9,3 tys. zł
2001 112 – 11,7 tys. zł 105 – 10,8  tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.