Ciągniki siodłowe. DAF CF 85 (2000-2005)
Na rynku wtórnym holenderskie średniaki należą do droższych wozów w swojej klasie, w serwisach brakuje do nich zamienników części, a oryginalne podzespoły do CF-a są drogie. Na szczęście wóz rzadko ulega poważnym awariom, a jest ekonomiczny. Średniociężkie ciągniki siodłowe DAF serii CF 85 dostępne są w konfiguracjach 4x2 i 6x2/4 z rozstawami osi 3.300, 3.500 i 3.800 mm oraz wysokościami siodła 1.150 i 1.230 mm. Szoferki chwalone są za solidne wykończenie i prostą w obsłudze deskę rozdzielczą. Pneumatyczne zawieszenie kabin jest trwałe. Usterki zaworów poziomujących kabinę oraz drążka reakcyjnego kabiny zdarzają się rzadko.
Na rynku wtórnym holenderskie średniaki należą do droższych wozów w swojej klasie, w serwisach brakuje do nich zamienników części, a oryginalne podzespoły do CF-a są drogie. Na szczęście wóz rzadko ulega poważnym awariom, a jest ekonomiczny.
Opisywane DAF-y napędzane są turbodieslami z intercoolerem XE 315 C1 o poj. 12,6 l i mocy: 340, 381 lub 428 KM. Silniki są trwałe, choć w niektórych pojazdach zdarzają się problemy z elektroniką sterującą wtryskiem paliwa. Układ paliwowy jest niewrażliwy na kiepski ON. Średni przebieg motoru do naprawy głównej to ok. 1,5 mln km. Plusem jest niskie spalanie. Jak twierdzą użytkownicy, obciążone zestawy z jednostkami w topowej wersji mocy mieszczą się średnio w 31-33 l ON na 100 km.
Motory współpracują z ośmio-, dziewięcio- i szesnastostopniowymi mechanicznymi skrzyniami biegów ZF. Przekładnie są dość trwałe. Sporadycznie uszkodzeniom ulegają w nich synchronizatory, łożyska i cięgła drążka zmiany biegów.
Średniociężkie ciągniki serii CF 85 dostępne są w konfiguracjach 4x2 i 6x2/4 z rozstawami osi 3.300, 3.500 i 3.800 mm oraz wysokościami siodła 1.150 i 1.230 mm. Szoferki chwalone są za solidne wykończenie i prostą w obsłudze deskę rozdzielczą. Pneumatyczne zawieszenie kabin jest trwałe. Usterki zaworów poziomujących kabinę oraz drążka reakcyjnego kabiny zdarzają się rzadko.
CF najczęściej ma podwozie mechaniczno-pneumatyczne z resorami parabolicznymi i stabilizatorem z przodu oraz poduszkami powietrznymi (najczęściej dwiema, rzadziej czterema) z tyłu. Sporadycznie trafiają się wersje z pełnym powietrznym zawieszeniem osi. W podwoziu mieszanym najczęściej zawodzą sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Zdarzają się defekty sterowników tylnej pneumatyki. Trwałe są hamulce. Solidnie przed korozją zabezpieczona jest rama. Problemów nie sprawiają mosty. Części zamienne do DAF-a są drogie. Na rynku wtórnym brakuje zamienników i podzespołów używanych.
CF to rzadko oferowany, jeden z wyżej cenionych ciągników w klasie. Za egzemplarz z początku produkcji sprzedający żądają średnio ok. 85-90 tys. zł. netto.
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
– Okresowe wymiany i przeglądy przewidziane w harmonogramie serwisowym winny być wykonywane co 75 tys. km. Jeśli ciągnik używany jest w budowlance warto wymieniać dwa razy częściej, co 30-35 tys. km. W autach bez systemu centralnego smarowania warto co kilka tys. km przesmarować zawieszenie kabiny. Generalnie to rzadko psujący się pojazd.
DMC zestawu tech./adm. |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.135 kg |
6.560 kg |
Rozstaw osi |
3.800 mm |
3.815 mm |
Pojemność silnika/cylindry |
12,6 l / R6 |
11,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
428 KM |
412 KM |
przy obr./min |
1.900 |
1.900 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.950 Nm |
1.870 Nm |
przy obr./min |
1.000-1.500 |
1.050-1.350 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 16+1 |
Chłodnica |
2.981 zł |
2.876 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.890 zł |
2.731 zł |
Reflektor |
677 zł |
583 zł |
Klocki hamulcowe |
614 zł / oś |
588 zł / oś |
Filtr oleju |
134 zł |
170 zł |
Filtr powietrza |
250 zł |
199 zł |
Reflektor |
500 zł |
400 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
600 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
1.000 zł |
Chłodnica |
1.200 zł |
1.000 zł |
2000 |
700 – 87 tys. zł |
750 – 61 tys. zł |
2001 |
690 – 92 tys. zł |
720 – 66 tys. zł |
2001 |
600 – 94 tys. zł |
680 – 73 tys. zł |
2002 |
550 – 97 tys. zł |
600 – 80 tys. zł |
2003 |
490 – 115 tys. zł |
520 – 84 tys. zł |
2004 |
400 – 123 tys. zł |
450 – 93 tys. zł |
2005 |
320 – 140 tys. zł |
360 – 109 tys. zł |