Samochody dostawcze. Volkswagen Caddy furgon (od 2004 r.)
Samochody dostawcze marki Volkswagen Caddy, trzeciej generacji startowały z wysokiego pułapu. Poprzednicy, a zwłaszcza auta z lat 1995-2003, nadal cieszą się sporym powodzeniem, zbierając pozytywne opinie użytkowników. Najnowszy Volkswagen ma jednak nieco mankamentów. Należą do nich: kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie, mała trwałość amortyzatorów oraz dokuczliwy hałas podczas jazdy. Do zalet dostawczaka rodem z VW należą: ekonomiczny silnik, funkcjonalne wnętrze części osobowej i ładunkowej i efektywna skrzynia biegów o znikomej awaryjności.
W przeciwieństwie do rynkowych rywali Caddy jest wytwarzane w Polsce, w podpoznańskiej fabryce VW.
W stosunku do poprzednika urosło o prawie 20 cm. Osoby, które posiadały auto poprzedniej generacji, od razu dostrzegają, że miejsca wewnątrz jest znacznie więcej. Chwalona jest też świetna widoczność w każdym kierunku, to zasługa wąskich słupków, a także dużych lusterek. Plusy zbiera rozplanowanie wnętrza i ergonomia, szkoda tylko, co podkreślają potencjalni nabywcy, że na giełdach większość aut to przysłowiowe golasy. Przy bliższym poznaniu auto trochę traci. Materiały, z których wykonano elementy wnętrza, są zdaniem użytkowników kiepskiej jakości. - Jeśli po czterech latach z uchwytów na drzwiach schodzi farba, to coś chyba nie tak? - usłyszeliśmy na giełdzie w Przeźmierowie od p. Damiana Szelesta z Konina. Dość typowe są mocno hałasujące przy zamykaniu drzwi. - Do tej pory to było specjalnością Skody Pickup - żartował użytkownik, który przesiadł się do VW właśnie z poczciwej "skodowki". W niektórych egzemplarzach lustrowanych na podpoznańskiej giełdzie (zapewniano, że są bezwypadkowe) widoczne były ślady rdzy, np. na progach, kilku użytkowników utyskiwało na szybkie zużycie fabrycznej uszczelki pod głowicą, a także elementów zawieszenia. Spotkaliśmy kierowców, którzy wspominali, że np. amortyzatory wymagały wymiany już po przejechaniu dwudziestu kilku tys. km.
Plusy zbiera Caddy za funkcjonalność przestrzeni ładunkowej, sporą odległość pomiędzy nadkolami (1.170 mm) oraz wysokość otworu załadunkowego (1.116 mm). Caddy jest wystarczająco zwrotne, na wykonanie koła potrzebuje nieco ponad 11 m.
Chwalone są silniki, a także pięciobiegowa przekładnia ręczna. W większości aut oferowanych na giełdach i w komisach są to 1,9-litrowe, turbodoładowane diesle. Palą mało (średnie wskazania to 7 l/100 km), co sprawia, że 60-litrowy bak pozwala na przejechanie ponad 800 km. Komfort podróżowania psuje tylko hałas, wynikający z marnego wyciszenia kabiny.
Plusy
Ekonomiczny silnik. Funkcjonalne wnętrze części osobowej i ładunkowej. Efektywna skrzynia biegów o znikomej awaryjności.
Minusy
Kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie. Mała trwałość amortyzatorów. Dokuczliwy hałas podczas jazdy.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- To praktycznie nowa konstrukcja, poza nazwą nie ma wiele wspólnego z poprzednikiem. Trudno na razie wskazać typowe usterki. Najczęściej szwankuje zawieszenie, układ elektryczny oraz elektronika. Bywa, że są kłopoty z zamykaniem drzwi, zarówno tylnych, jak i bocznych. Nie spotkałem się jedynie z uwagami dotyczącymi silników, skrzyni biegów, a także układu wspomagania kierownicy.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.210 kg |
2.010 kg |
Ładowność |
805 kg |
730 kg |
Długość |
4.405 mm |
4.253 mm |
Szerokość |
1.794 mm |
1.722 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.833 mm |
1.831 mm |
Pojemność silnika |
1.896 ccm |
1.910 ccm |
Moc maksymalna |
104 KM |
105 KM |
przy obr./min |
4.000 |
4000 |
Maksymalny mom. obr. |
250 Nm |
200 Nm |
przy obr./min |
1.900 |
1.750 |
Prędkość maksymalna |
166 km/h |
168 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
1.781 mm |
1.680 mm |
szerokość |
1.558 mm |
1.470 mm |
wysokość |
1.257 mm |
1.305 mm |
Chłodnica |
760 zł |
690 zł |
Sprzęgło |
790 zł |
720 zł |
Amortyzator |
325 zł |
290 zł |
Reflektor |
320 zł |
365 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
60 zł |
Reflektor |
200 zł |
180 zł |
Zderzak (przód) |
190 zł |
150 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
90 zł |
Chłodnica |
180 zł |
200 zł |
|
Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
2004 |
1.9 TDI / 114 - 29,4 tys. zł |
1.2 / 139 - 20,5 tys. zł |
2005 |
2.0 SDI / 146 - 30,0 tys. zł |
1.2 / 117 - 27,9 tys. zł |
2005 |
1.9 TDI / 73 - 36,0 tys. zł |
1.9 JTD / 81 - 32 tys. zł |
2006 |
1.9 TDI / 59 - 41,5 tys. zł |
1.9 JTD / 67 - 35,0 tys. zł |
2007 |
1.9 TDI / 42 - 45,8 tys. zł |
1.9 JTD / 46 - 39,9 tys. zł |