Samochody ciężarowe. Mercedes Benz Actros II w wersji pod zabudowę (2003-2007)
Trzyosiowy, konstrukcyjny Actros drugiej generacji sprawdza się jako baza pod ciężkie, budowlane zabudowy. Użytkownicy chwalą go za mocne ramy i wytrzymałe mosty. Minusem jest wrażliwy na kiepską ropę układ paliwowy. Poza tym drogie, oryginalne części zamienne i częste defekty elektryki. Podczas naszego testu znaleźliśmy jednak jeszcze kilka zalet Actrosa. Należą do nich: solidne zawieszenie, niezawodne skrzynie biegów i trwałe hamulce.
Trzyosiowy, konstrukcyjny Actros drugiej generacji sprawdza się jako baza pod ciężkie, budowlane zabudowy. Użytkownicy chwalą go za mocne ramy i wytrzymałe mosty. Minusem jest wrażliwy na kiepską ropę układ paliwowy.
Opisywane trzyosiowe podwozie pod zabudowę dostępne jest w wariantach 6x2, 6x2/4, 6x4 i 6x6, z rozstawami osi 3.300, 3.900, 4.200, 4.500, 4.800 i 5.100 mm, o DMC od 18 do 41 t. Oferowane są trzy rodzaje kabin: krótkie S (długość 1.700 mm), średnie M (1.950 mm) i długie L (2.277 mm) z podwyższonym dachem. U nas najwięcej jest aut ze średnią, niską szoferką. Do napędu stosowane są turbodiesle OM 501 LA V6 o poj. 11,9 l i mocy 320 KM, 360 KM, 408 KM, 435 KM i 456 KM. Z silnikami nie ma problemów, jednak układ paliwowy z wysokociśnieniową pompą wtryskową wykazuje niską tolerancję na zanieczyszczoną ropę.
Bardziej niezawodne niż w „jedynkach” są skrzynie. W manualnych łatwiej włączać poszczególne przełożenia (sporadycznie padają cewki synchronizatorów), praktycznie żadnych problemów nie sprawiają automaty (w starszych błędnie wybierały biegi, rozłączały napęd, pojawiały się w nich nieszczelności). Bezawaryjne są sprzęgła.
Chwalone są wytrzymałe mechanicznie, odporne na korozję ramy z nitowanych podłużnic. Plus: sieć otworów w odstępach co 50 mm ułatwia montaż specjalistycznych nadwozi. Wytrzymałe są mosty i wały napędowe (w wozach pierwszej serii zdarzały się przypadki zerwania wałów). Minus: przy przebiegach około 500-700 tys. km pojawiają się z nich wycieki oleju.
Actros posiada mechaniczne, mechaniczno-pneumatyczne lub w pełni pneumatyczne zawieszenie osi. Podwozie jest trwałe. W mechanicznym sporadycznie siadają stabilizatory, w powietrznym padają czujniki regulatorów ciśnienia. Nie ma problemów z miechami, bezobsługowe są łożyska, rzadko pękają pióra. Praktycznie żadnych kłopotów nie sprawia układ kierowniczy oraz hamulce. Zdarzają się problemy z tylnym oświetleniem. Powód: kostki elektryczne lamp są nieszczelne.
Oryginalne części zamienne do Actrosa są drogie, na rynku dostępna jest jednak większość zamienników.
Plusy
Solidne zawieszenie. Mocne ramy. Niezawodne skrzynie biegów. Trwałe hamulce.
Minusy
Wrażliwy układ paliwowy. Drogie oryginalne części zamienne. Defekty elektryki.
Zbigniew Sumiński z GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
– Actros II jest bardziej niezawodny od poprzednika. Nieźle sprawdza się z zabudowami budowlanymi. Ma trwalsze zawieszenie, w silnikach przekonstruowano głowice cylindrów, zmieniono wtryskiwacze, zastosowano tłoki o lepszym chłodzeniu, nowe pierścienie tłokowe i turbosprężarki o większej wydajności. Uwaga na jakość tankowanej ropy. Układ paliwowy jest bardziej wrażliwy niż w wozach pierwszej serii. Mniej awaryjna niż w egzemplarzach starszej generacji jest elektronika Telligent.
Dopuszczalna masa całkowita |
25.000 kg |
26.000 kg |
Ładowność |
15.790 kg |
16.130 kg |
Rozstaw osi |
4.500 mm |
4.900 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,9 l / V6 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
408 KM |
420 KM |
przy obr/min |
1.800 |
1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm |
2.000 Nm |
przy obr/min |
1.080 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
automatyczna 12+1 |
automatyczna 12+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia) |
|
|
długość |
6.200 mm |
6.600 mm |
szerokość |
2.490 mm |
2.450 mm |
wysokość |
1.130 mm |
1.000 mm |
Chłodnica |
3.597 zł |
3.080 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
3.902 zł |
3.630 zł |
Reflektor |
1.233 zł |
1.040 zł |
Klocki hamulcowe |
699 zł / oś |
680 zł / oś |
Filtr oleju |
179 zł |
173 zł |
Filtr powietrza |
216 zł |
202 zł |
Reflektor |
450 zł |
500 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
800 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
850 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
1.200 zł |
2003 |
475 – 189,5 tys. zł |
490 – 177,0 tys. zł |
2004 |
390 – 200,0 tys. zł |
410 – 195,0 tys. zł |
2005 |
300 – 225,0 tys. zł |
350 – 210,0 tys. zł |
2006 |
230 – 250,0 tys. zł |
220 – 240,5 tys. zł |
2007 |
160 – 289,0 tys. zł |
179 – 276,0 tys. zł |