Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Renault Premium Route - dojrzałość w cenie

Ciągniki siodłowe. Renault Premium Route 4 x2 (1995-2000)
06.02.2009 00:00:00
Premium Route ze starszego typu układem paliwowym z tradycyjną, rzędową pompą są bardziej cenione przez użytkowników niż nowsze dCi. Silniki nie sprawiają problemów, są niewrażliwe na niskiej jakości ON. Nieźle sprawują się mechaniczne skrzynie biegów B18. Podczas naszego testu doceniliśmy ciągniki siodłowe Renault również za: bezawaryjne sprzęgła i skuteczne hamulce. Minusami Renault Premium Route są natomiast wysokie spalanie, awaryjne zawieszenie szoferki, defekty pneumatyki tylnej osi, usterki drążków kierowniczych i korozja ramy.
Zasilany rzędową pompą wtryskową 381-konny (jest też wersja 392 KM) turbodiesel 11,1 l z intercoolerem jest niezawodny. Średni przebieg do naprawy głównej to 1,5 mln km. W zestawie z obciążoną naczepą Premium spala ok. 30-32 l ropy na setkę. To sporo jak na nieduży, średniodystansowy ciągnik. Manualne skrzynie ZF mają przeciętną trwałość. Natomiast przekładnie B18 są ponadstandardowo trwałe. Bezawaryjne są sprzęgła.
Opisywane ciągniki 4x2 (rozstaw osi 3.815) mogą mieć zawieszenie mechaniczne (z resorami parabolicznymi z przodu i z tyłu), mechaniczno-pneumatyczne z dwiema poduszkami z tyłu lub pełne pneumatyczne. W podwoziu mechanicznym bolączką są wyrabiające się tuleje resorów. Minus: dostęp do elementów podwozia jest utrudniony, co wydłuża czas usuwania awarii.
W zawieszeniu pneumatycznym psują się elektroniczne czujniki regulujące ciśnienie i elektryczne wiązki sterowania zawieszeniem z kabiny. Przy około 700-800 tys. km zdarzają się defekty drążków kierowniczych, co około 800 tys. km wykonuje się łożyskowanie przednich resorów, przy ok. 1 mln km przebiegu pojawiają się nadmierne luzy na łożysku przy moście.
Niezłe opinie zbiera układ hamulcowy z ABS. Kierowcy chwalą jego skuteczność, narzekają zaś na szybkie zużycie tarcz hamulcowych. Słabe jest zabezpieczenie przed korozją, która najszybciej pojawia się na ramie Premium.
Pojazdy wyposażano w dwa typy szoferek: krótką dzienną lub wydłużoną sypialną. Kabiny obu typów są ciasne i mało komfortowe. Słabe jest ich wyciszenie, zastrzeżenia budzi niezbyt szczęśliwe rozmieszczenie niektórych przełączników na desce rozdzielczej - trzeba daleko sięgać. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest przeciętnie trwałe. Najszybciej zużywają się łożyska i drążki reakcyjne.
Premium jest cenione na rynku wtórnym. Opisywany model trzyma ceny porównywalne do konkurencyjnych ciągników DAF-a czy Scanii.
Plusy
Wysoka tolerancja na kiepski ON. Trwałe skrzynie biegów B18. Bezawaryjne sprzęgła. Skuteczne hamulce.
Minusy
Wysokie spalanie. Awaryjne zawieszenie szoferki. Defekty pneumatyki tylnej osi. Usterki drążków kierowniczych. Korozja ramy.
ekspert: Zbigniew Sumiński z GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Pod względem awaryjności Premium nie odbiega od konkurentów. Ceny oryginalnych części i materiałów eksploatacyjnych są rozsądne. Na rynku dostępnych jest też wiele zamienników. Na większe wydatki w razie awarii narażeni są jedynie właściciele egzemplarzy wyposażonych w skrzynie biegów B18. Dostęp do silników jest łatwy. Oleje i filtry warto wymieniać co ok. 30 tys. km.
Fabryczne dane techniczne
Renault Premium Route 385, ciągnik siodłowy 4x2 DAF CF 85.380 ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu tech. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.645 kg 6.135 kg
Rozstaw osi 3.815 mm 3.800 mm
Pojemność silnika / cylindry 11,1 l / R6 12,6 l / R6
Moc maksymalna 381 KM 380 KM
przy obr/min 2.000 2.000
Maksymalny moment obrotowy 1.750 Nm 1.750 Nm
przy obr/min 1.200 1.110-1.500
Skrzynia biegów ręczna 18+1 ręczna 16+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Renault Premium DAF CF
Chłodnica 2.972 zł 3.640 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.241 zł 3.450 zł
Reflektor 639 zł 499 zł
Klocki hamulcowe 520 zł / oś 506 zł / oś
Filtr oleju 169 zł 158 zł
Filtr powietrza 187 zł 204 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Renault Premium DAF CF
Reflektor 300 zł 150 zł
Zderzak przedni 500 zł 500 zł
Szyba czołowa 800 zł 600 zł
Chłodnica 800 zł 900 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (styczeń 2009 r.)
Rocznik Renault Premium ciągnik siodłowy 4x2 DAF 85 ATI / CF * ciągnik siodłowy 4x2
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
1995 1.200 - 25,0 tys. zł 1.350 - 29,0 tys. zł
1996 1.000 - 29,9 tys. zł 1.100 - 31,0 tys. zł
1997 960 - 32,0 tys. zł 950 - 35,0 tys. zł
1998 850 - 38,5 tys. zł 870 - 38,0 tys. zł
1999 790 - 40,0 tys. zł 800 - 42,0 tys. zł
1999 730 - 41,0 tys. zł 760 - 45,0 tys. zł
2000 680 - 45,0 tys. zł 650 - 47,0 tys. zł
* DAF-y do roku 1997 oznaczane były jako 85 ATI, od roku 1998 jako 85 CF
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.