Ciągniki siodłowe. Renault Premium Route 4 x2 (1995-2000)
Premium Route ze starszego typu układem paliwowym z tradycyjną, rzędową pompą są bardziej cenione przez użytkowników niż nowsze dCi. Silniki nie sprawiają problemów, są niewrażliwe na niskiej jakości ON. Nieźle sprawują się mechaniczne skrzynie biegów B18. Podczas naszego testu doceniliśmy ciągniki siodłowe Renault również za: bezawaryjne sprzęgła i skuteczne hamulce. Minusami Renault Premium Route są natomiast wysokie spalanie, awaryjne zawieszenie szoferki, defekty pneumatyki tylnej osi, usterki drążków kierowniczych i korozja ramy.
Zasilany rzędową pompą wtryskową 381-konny (jest też wersja 392 KM) turbodiesel 11,1 l z intercoolerem jest niezawodny. Średni przebieg do naprawy głównej to 1,5 mln km. W zestawie z obciążoną naczepą Premium spala ok. 30-32 l ropy na setkę. To sporo jak na nieduży, średniodystansowy ciągnik. Manualne skrzynie ZF mają przeciętną trwałość. Natomiast przekładnie B18 są ponadstandardowo trwałe. Bezawaryjne są sprzęgła.
Opisywane ciągniki 4x2 (rozstaw osi 3.815) mogą mieć zawieszenie mechaniczne (z resorami parabolicznymi z przodu i z tyłu), mechaniczno-pneumatyczne z dwiema poduszkami z tyłu lub pełne pneumatyczne. W podwoziu mechanicznym bolączką są wyrabiające się tuleje resorów. Minus: dostęp do elementów podwozia jest utrudniony, co wydłuża czas usuwania awarii.
W zawieszeniu pneumatycznym psują się elektroniczne czujniki regulujące ciśnienie i elektryczne wiązki sterowania zawieszeniem z kabiny. Przy około 700-800 tys. km zdarzają się defekty drążków kierowniczych, co około 800 tys. km wykonuje się łożyskowanie przednich resorów, przy ok. 1 mln km przebiegu pojawiają się nadmierne luzy na łożysku przy moście.
Niezłe opinie zbiera układ hamulcowy z ABS. Kierowcy chwalą jego skuteczność, narzekają zaś na szybkie zużycie tarcz hamulcowych. Słabe jest zabezpieczenie przed korozją, która najszybciej pojawia się na ramie Premium.
Pojazdy wyposażano w dwa typy szoferek: krótką dzienną lub wydłużoną sypialną. Kabiny obu typów są ciasne i mało komfortowe. Słabe jest ich wyciszenie, zastrzeżenia budzi niezbyt szczęśliwe rozmieszczenie niektórych przełączników na desce rozdzielczej - trzeba daleko sięgać. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest przeciętnie trwałe. Najszybciej zużywają się łożyska i drążki reakcyjne.
Premium jest cenione na rynku wtórnym. Opisywany model trzyma ceny porównywalne do konkurencyjnych ciągników DAF-a czy Scanii.
Plusy
Wysoka tolerancja na kiepski ON. Trwałe skrzynie biegów B18. Bezawaryjne sprzęgła. Skuteczne hamulce.
Minusy
Wysokie spalanie. Awaryjne zawieszenie szoferki. Defekty pneumatyki tylnej osi. Usterki drążków kierowniczych. Korozja ramy.
ekspert: Zbigniew Sumiński z GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Pod względem awaryjności Premium nie odbiega od konkurentów. Ceny oryginalnych części i materiałów eksploatacyjnych są rozsądne. Na rynku dostępnych jest też wiele zamienników. Na większe wydatki w razie awarii narażeni są jedynie właściciele egzemplarzy wyposażonych w skrzynie biegów B18. Dostęp do silników jest łatwy. Oleje i filtry warto wymieniać co ok. 30 tys. km.
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.645 kg |
6.135 kg |
Rozstaw osi |
3.815 mm |
3.800 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
11,1 l / R6 |
12,6 l / R6 |
Moc maksymalna |
381 KM |
380 KM |
przy obr/min |
2.000 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.750 Nm |
1.750 Nm |
przy obr/min |
1.200 |
1.110-1.500 |
Skrzynia biegów |
ręczna 18+1 |
ręczna 16+1 |
Chłodnica |
2.972 zł |
3.640 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.241 zł |
3.450 zł |
Reflektor |
639 zł |
499 zł |
Klocki hamulcowe |
520 zł / oś |
506 zł / oś |
Filtr oleju |
169 zł |
158 zł |
Filtr powietrza |
187 zł |
204 zł |
Reflektor |
300 zł |
150 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
600 zł |
Chłodnica |
800 zł |
900 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
1995 |
1.200 - 25,0 tys. zł |
1.350 - 29,0 tys. zł |
1996 |
1.000 - 29,9 tys. zł |
1.100 - 31,0 tys. zł |
1997 |
960 - 32,0 tys. zł |
950 - 35,0 tys. zł |
1998 |
850 - 38,5 tys. zł |
870 - 38,0 tys. zł |
1999 |
790 - 40,0 tys. zł |
800 - 42,0 tys. zł |
1999 |
730 - 41,0 tys. zł |
760 - 45,0 tys. zł |
2000 |
680 - 45,0 tys. zł |
650 - 47,0 tys. zł |
* DAF-y do roku 1997 oznaczane były jako 85 ATI, od roku 1998 jako 85 CF |