Ciągnik siodłowy Scania 124 L to najpopularniejszy przedstawiciel czwartej generacji ciężkich pojazdów szwedzkiego producenta. Niewiele pali i relatywnie rzadko się psuje, coraz więcej egzemplarzy najlepsze lata ma już jednak za sobą. Wśród mankamentów trapiących 124 wymienia się dość szybko zużywające się łożyska piast i urwane zęby tylnego dyferencjału (tylko wersje z retarderem). Części są łatwo dostępne, jednak pojazdów w dobrym stanie jest coraz mniej, przed zakupem wymagane są więc dokładne oględziny pojazdu, w tym ramy, której zdarzało się mocno korodować.
W Scanii czwartej serii najczęściej montowano silnik R6 o pojemności 11,7 litra i miała wtedy właśnie oznaczenie 124. Jednostka ta wyposażona jest w pompowtryskiwacze Boscha, które czasem odmawiają posłuszeństwa na skutek jeżdżenia na kiepskim oleju napędowym, ich ceny nie są już jednak tak zaporowe, jak kiedyś (od 1,7 tys. zł przy zdaniu zużytego, poza ASO). Silnik w zależności od roku produkcji spełnia normy Euro 1, 2 lub 3. Od tego roku powoduje to zwiększenie myta za przejazd niemieckimi autostradami i co za tym idzie - popularna "skakanka" częściej trafiać będzie na krajowe trasy.
Silnik w podstawowej wersji o mocy 360 KM ma mechaniczny wtrysk i jest trochę za słaby do dalekobieżnego transportu. Pozostałe odmiany mają wtryski sterowane elektronicznie i moc 400, 420, 440, 470 KM. Polecić można wersję 420-konną, która wciąż relatywnie mało pali (o około 1-2 l mniej niż podobne Volvo FH12), zapewniając przy tym dobre osiągi. Gdy należycie obchodzimy się z silnikiem, powinien on wytrzymać do naprawy głównej od 1,5 do 2 mln km. Niestety często zanim to nastąpi, zdarzają się urwane wałki rozrządu. Skrzynie biegów produkcji Scanii po dużych przebiegach miewają problemy z synchronizatorami.
Scania do transportu dalekobieżnego (oznaczenie L) ma zazwyczaj największe kabiny R (CR19 i CR19 Topline). Godna polecenia jest szoferka Top-line, której wewnętrzna wysokość wynosi aż 228 cm. Pneumatyczne zawieszenie kabiny na polskich drogach miewa różnorakie problemy: raz zawiedzie zawór poziomujący, innym razem stabilizator.
Wśród pozostałych mankamentów trapiących 124 wymienia się dość szybko zużywające się łożyska piast i urwane zęby tylnego dyferencjału (tylko wersje z retarderem). Części są łatwo dostępne, jednak pojazdów w dobrym stanie jest coraz mniej, przed zakupem wymagane są więc dokładne oględziny pojazdu, w tym ramy, której zdarzało się mocno korodować.
Niski apetyt na paliwo przy wystarczającej mocy 420-konnego silnika. Duży wybór tanich części zamiennych. Duża topowa kabina. Wystarczająca moc popularnej 420-konnej odmiany silnika.
Minusy
Coraz dłuższa lista defektów. Coraz mniej aut w dobrym stanie. Maksymalnie tylko norma Euro 3. Korozja ramy.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Radzę skrócić interwały między wymianami oleju silnikowego, najlepiej do około 30 tys. km. Olej w skrzyni biegów i w tylnym moście powinno się wymieniać co 100 tys. km. Koniecznie omijać trzeba także podejrzane stacje paliw. Generalnie Scania ma dość prostą budowę i z jej naprawą może poradzić sobie niemal każdy mechanik, co w połączeniu z niskimi cenami części czyni z niej pojazd tani w utrzymaniu, tym bardziej że w wersji 124 zużywa niewiele paliwa.
DMC zestawu techn. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.100 kg |
7.400 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
3.700 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
420 KM |
przy obr/min |
1.700-1.800 |
1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.950 Nm |
2.000 Nm |
przy obr/min |
1.050-1450 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12 + 1 |
ręczna 12 + 1 |
|
|
|
Chłodnica |
2.800 zł |
3.500 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.100 zł |
4.800 zł |
Klocki hamulcowe |
980 zł / oś |
900 zł / oś |
Reflektor przedni (normalny) |
800 zł |
2.000 zł |
Filtr oleju |
90 zł |
368 zł |
Filtr powietrza |
60 zł |
360 zł |
Reflektor |
200 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
600 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
700 zł |
Chłodnica |
750 zł |
900 zł |
2002 |
800 - 105 tys. zł |
800 - 100 tys. zł |
2002 |
740 - 108 tys. zł |
900 - 110 tys. zł |
2003 |
600 - 116 tys. zł |
750 - 112 tys. zł |
2003 |
640 - 112 tys. zł |
690 - 115 tys. zł |
2004 |
350 - 125 tys. zł |
600 - 120 tys. zł |
2004 |
377 - 119 tys. zł |
350 - 125 tys. zł |