Mitsubishi Fuso Canter 3C13D przypomina olbrzymiego pikapa. Wywrotka zbudowana jest na bazie samochodu ciężarowego, a z brygadową kabiną ma charakter auta dostawczego. Taki mix. Do niewątpliwych zalet tego samochodu należą: silnik o wysokiej kulturze pracy, małe spalanie, mały hałas we wnętrzu, zwrotność, dobre wspomaganie kierownicy oraz bogate wyposażenie. Mniej przyjemne dla użytkowników są:
ciężko wchodzące biegi, niewygodny wlew płynu do spryskiwacza, fakt, że mitsubishi skacze na poprzecznych nierównościach i dość twarde zagłówki.
Wsiadanie ułatwiają antypoślizgowe stopnie. Drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym.
Klimatyzowana brygada
W podwójnej kabinie w wersji Komfort nie ma centralnego tunelu. W testowanym wariancie mieści ona sześć osób. Wygodnie jednak jest tylko na dwóch siedzeniach z przodu - oparcie tylnej ławki jest ustawione niemal pod kątem prostym do siedziska. Na plus odnotujmy, że pasażerowie z tyłu mogą sami regulować ogrzewanie tej części kabiny. Pod ławką są dwa duże schowki.
Miejsce pracy kierowcy jest urządzone dość komfortowo. Kierownicę można ustawiać w dwóch płaszczyznach. Fotel ma regulowaną amortyzację. Można regulować pochylenie oparcia w dużym zakresie. Między siedzeniami zamontowano konsolę ze schowkiem na dokumenty i uchwytami na kubki. Pasażer z przodu ma fotel bez regulacji, można tylko złożyć oparcie, w efekcie czego powstaje stolik. W kabinie jest sporo schowków, m.in. zamykane w desce rozdzielczej, są też półki nad szybą czołową, uchwyty na kubki; tylko kieszenie w przednich drzwiach są za wąskie.
Testowane auto było bogato wyposażone, m.in. w klimatyzację. Zadbano o szczegóły, jak choćby włącznik zamkniętego obiegu powietrza czy regulacja podświetlenia tablicy wskaźników.
Krótka dźwignia 5-biegowej skrzyni przekładniowej jest umieszczona na desce rozdzielczej, dzięki czemu jest tuż pod ręką, ale "na zimno" trudno wybiera się biegi. Za to wspomaganie kierownicy jest bardzo skuteczne.
Widoczność jest dobra. Przednia szyba jest duża i ma nisko dolną krawędź, duże lusterka boczne w znacznym stopniu eliminują tzw. martwe pole. W nocy docenimy dobre światła główne i przeciwmgłowe.
Silnik to jego atut
Łatwo poruszać się taką ciężarówką w mieście, bo zapewnia odpowiedni poziom mocy bez konieczności częstej zmiany biegów. Można jeździć na najwyższym, piątym biegu, począwszy od ok. 50 km/h. Silnik po rozgrzaniu pracuje miękko, wykazuje sporą elastyczność. Natężenie dźwięku w kabinie można porównywać do aut osobowych. Np. przy 90 km/h na V biegu - 68 dB-A (w Toyocie Land Cruiser 3.0 D-4D 67 dB-A). Spalanie małe. Jeździliśmy sporo poza miastem, niemniej 10,8 na 100 km bez obciążenia i 12,5 l z toną ładunku na pace to niewiele.
Nie wszystko jednak udało się projektantom, np. wlew płynu do spryskiwacza umieszczony jest tak, że bez lejka na pewno pochlapiemy sobie buty.
Sprawne manewry i podskoki
W mieście doceniamy zwrotność tego auta. Zawdzięcza ją m.in. swojej zwartej budowie. Podczas manewrów przydaje się sygnał włączonego biegu wstecznego.
Nasz bohater nawet nieźle znosi koleiny, ale na poprzecznych nierównościach trochę skacze, a wówczas dodatkową nieprzyjemnością są twardawe zagłówki.
Taki Canter na pewno dobrze może służyć brygadom remontowo-budowlanym. Zbudowany jest na mocnej ramie i aż dziwne, że producent ograniczył jego ładowność do 1.220 kg. Technicznie na pewno jest wyższa.
Plusy
Silnik o wysokiej kulturze pracy.
Małe spalanie.
Mały hałas we wnętrzu.
Zwrotność.
Dobre wspomaganie kierownicy.
Bogate wyposażenie.
Minusy
Ciężko wchodzą biegi.
Niewygodny wlew płynu do spryskiwacza.
Skacze na poprzecznych nierównościach.
Dość twarde zagłówki.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
Ładowność |
1.220 kg |
Rozkład DMC na osie |
1.950 kg przód / 2.700 kg tył |
Rozstaw osi |
3.350 mm |
Długość / szerokość / wysokość |
5.970 / 1.995 / 2.175 mm |
Wymiary skrzyni ładunkowejdł. / szer. / wys. burty |
3.250 / 2.250 / 400 mm |
Kabina |
brygadowa, 6-osobowa |
Silnik |
turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem common rail i chłodnicą powietrza doładowanego, 2.977 ccm, Euro 4 |
Moc maksymalna |
125 KM przy 3.200 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
294 Nm przy 1.700 obr/min |
Prędkość maksymalna |
130 km/h |
Minimalny promień skrętu |
między krawężnikami 12,2 m |
Pojemność zbiornika paliwa |
80 l |
Napęd |
4x2 na tylne koła |
Zawieszenie |
półeliptyczne, laminowane resory piórowe ze stabilizatorem na osi przedniej i tylnej, amortyzatory teleskopowe hydrauliczne z przodu i z tyłu |
Układ hamulcowy |
dwuobwodowy, hydrauliczny, tarcze na osi przedniej i tylnej, ABS |
Wyposażenie pojazdu testowego (m.in.) |
5-biegowa manualna skrzynia, hamulec silnikowy, przystawka odbioru mocy 150-210 Nm, wzmocnio-ny akumulator, układ ciśnieniowego zmywania reflektorów, halogenyprzeciwmgłowe, podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek z pilotem, komfortowy fotel kierowcy, składane siedze-nie pasażera, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach,klimatyzacja, radioodtwarzacz CD, dodatkowa nagrzewnica powietrza, sygnał ostrzegawczy biegu wstecznego, automatyczny włącznik świateł mijania, regulator położenia świateł. |
Zabudowaq |
wywrotka trójstronna, burty z aluminium anodowanego. |
Cena testowanego podwozia |
105.588 zł, zabudowa 25.000 zł (netto) |
Gwarancja mechaniczna |
3 lata lub 150 tys. km na zabudowę 1 rok |
Przeglądy techniczne |
co 30 tys. km |