Używane. DAF XF95 480 ciągnik siodłowy 4x2 (2002-2007)
DAF XF95 to jeden z najpopularniejszych ciągników siodłowych 4x2 na naszym rynku. Holenderski koń nie ma wielu typowych przypadłości, z 12,6-litrowym, 483-konnym turbodieslem z rzędową pompą wtryskową dobrze sprawdza się zwłaszcza na długich trasach i stromych podjazdach. Nasz test wykazał, że DAF XF95 posiada trwałe, niewrażliwe na kiepski ON silniki. Jego atutami są również: solidnie wykończone kabiny, niskie spalanie, skuteczne hamulce i bezawaryjne sprzęgła.
Minusy ciągników siodłowych marki DAF to z kolei: defekty zawieszenia kabiny oraz delikatny układ elektryczny silnika.
DAF XF95 to jeden z najpopularniejszych ciągników 4x2 na naszym rynku. Holenderski koń nie ma wielu typowych przypadłości, z 12,6-litrowym, 483-konnym turbodieslem z rzędową pompą wtryskową dobrze sprawdza się zwłaszcza na długich trasach i stromych podjazdach.
Opisywane ciągniki w konfiguracjach 4x2 dostępne są z rozstawem osi 3.800 mm, ze standardowymi wysokościami siodła 1.170 mm i 1.190 mm (są też niższe: 1.130 i wyższe 1.240 mm). Do wyboru znajdują się dwie szoferki: standardowa Space Cab i wysoka Super Space Cab. Kabiny chwalone są przez użytkowników za ergonomiczną deskę rozdzielczą i świetną widoczność, natomiast często krytykowane za trudną do utrzymania w czystości welurową tapicerkę siedzeń. Przeciętnie trwałe jest ich zawieszenie; po ok. 300-400 tys. km zużywają się zawory poziomujące.
Z turbodieslem 12,6 l 483 KM (są też mocniejsze wersje, 530 KM) z rzędową pompą wtryskową XF95 cieszy się popularnością, zwłaszcza wśród przewoźników pokonujących wschodnie trasy. Powód? W przeciwieństwie do układów common rail motor "holendra" przyzwoicie znosi eksploatację na gorszym ON. Mechanicy w takich przypadkach zalecają jednak częstą (co 35-45 tys. km) wymianę filtra paliwa (wg producenta 75 tys. km). Wrażliwa jest elektryka, uruchamianie z zewnętrznego urządzenia rozruchowego napięciem powyżej 30V może skończyć się uszkodzeniem kaset CTU, ECAZ i sterowników silnika EBS. Rzadko szwankuje układ chłodzenia i turbosprężarka.
Motor jest ekonomiczny; z obciążoną, standardową naczepą kurtynową zestaw bierze ok. 30 l ropy na setkę. DAF nieźle radzi sobie na górzystych podjazdach.
Jako niezniszczalne użytkownicy i mechanicy określają mosty. Dobrze sprawują się ręczne i automatyczne skrzynie biegów. Sporadycznie siada w nich czujnik ciśnienia powietrza, w słabszych XF-ach z manualami często padały cewki synchronizatorów. Bezawaryjne są sprzęgła, tylko w starszych egzemplarzach ze względu na słabe zabezpieczenie zdarzało się wyrywanie łożysk wyciskowych. Praktycznie żadnych problemów nie sprawiają układ kierowniczy oraz hamulce.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Holenderski ciągnik nie sprawia większych problemów. Nie znaczy to, że nie wymaga w ogóle uwagi ze strony użytkowników. Np. brak centralnego smarowania wymusza smarowanie zawieszenia kabiny co kilka tys. km. Olej silnikowy zalecam wymieniać zgodnie z sugestiami producenta, czyli co 75 tys. km lub co pół roku, filtr powietrza co 90 tys. km. Dzięki temu dłużej wytrzyma turbina. Z dostępem do części zamiennych nie ma problemów. Plusem są ich przystępne ceny.
Plusy:
Trwałe, niewrażliwe na kiepski ON silniki. Solidnie wykończone kabiny. Niskie spalanie. Skuteczne hamulce. Bezawaryjne sprzęgła.
Minusy:
Defekty zawieszenia kabiny. Delikatny układ elektryczny silnika.
|
|
|
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.140 kg |
7.150 kg |
Rozstaw osi |
3.800 mm |
3.700 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
12,6 l / R6 |
11,7 l / R6 |
Moc maksymalna |
483 KM |
470 KM |
przy obr/min |
2.100 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm |
2.100 Nm |
przy obr/min |
1.100-1.450 |
1.050-1.300 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 12+1 |
Chłodnica |
2.900 zł |
3.630 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.891 zł |
4.200 zł |
Reflektor |
630 zł |
699 zł |
Klocki hamulcowe |
647 zł / oś |
685 zł / oś |
Filtr oleju |
142 zł |
112 zł |
Filtr powietrza |
216 zł |
252 zł |
Reflektor |
400 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
850 zł |
800 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
1.000 zł |
Chłodnica |
1.100 zł |
1.300 zł |
2002 |
1.000 - 119,0 tys. zł |
950 - 115,0 tys. zł |
2003 |
900 - 129,0 tys. zł |
860 - 127,0 tys. zł |
2004 |
670 - 141,0 tys. zł |
700 - 140,0 tys. zł |
2005 |
550 - 155,0 tys. zł |
580 - 158,0 tys. zł |
2005 |
450 - 161,0 tys. zł |
530 - 162,0 tys. zł |
2006 |
420 - 169,0 tys. zł |
- |
2007 |
320 - 176,0 tys. zł |
- |