Mercedes-Benz wprowadza na polski rynek nowego Actrosa do transportu budowlanego, czyli pojazd bazujący na Actrosie III generacji. Pojazd ten dzięki nowym elementom i ulepszeniom ma być jeszcze bardziej wytrzymały, ekonomiczny, komfortowy i przyjazny w zabudowie. Fabrycznie oferowane są zabudowy i wyposażenie wykorzystywane w najważniejszych segmentach branży budowlanej - czyli to taki specjalista z jednej ręki. Tak jak w pojazdach drogowych, w nowym Actrosie budowlanym zastosowano jednostki napędowe BlueTec OM 501 LA oraz OM 502 LA. Oferta obejmuje sześć 11,9-litrowych silników V6 o mocy od 320 KM do 476 KM oraz trzy 15,9-litrowe silniki V8 o mocy od 510 KM do 598 KM.
Więcej osłon
Nowy Actros budowlany jest lepiej przystosowany do trudnych zadań na placu budowy. Zastosowano m.in. osłonę chłodnicy i silnika, o grubości 4 mm, wykonaną ze stali szlachetnej. Udoskonalono stopień wahadłowy. Ma być odporny na obciążenia poprzeczne oraz korozję i może być także zamontowany we wcześniejszych modelach Actrosa. Stopień dostępny jest w dwóch wersjach: dla ciężarówek z napędem na wszystkie koła i dla aut z napędem konwencjonalnym. Zabezpieczono lepiej lusterka zewnętrzne. Ich obudowa wykonana jest z tworzywa sztucznego odpornego na uderzenia i zarysowania. Nowością są również kratki ochronne reflektorów, wykonane ze stali szlachetnej, chroniące szyby rozpraszające i żarówki przed uszkodzeniami w wyniku uderzeń kamieni lub gałęzi. Szybki zamek umożliwia otwarcie kratki w celu umycia reflektora bez użycia narzędzi. Zabezpieczone są też światła tylne. Blaszane osłony i kratki zapobiegają uszkodzeniom tych wrażliwych miejsc przez kamienie lub materiały sypkie. Dodatkowo kierowca może zawiesić tutaj fartuchy przeciwbłotne. Również te kratki można łatwo otworzyć w celu umycia świateł. Także zbiornik paliwa można wyposażyć w chroniącą go od spodu osłonę.
PowerShift Offroad
Actros może być teraz wyposażony w nową, 12-stopniową automatyczną skrzynię biegów Mercedes-Benz PowerShift Offroad. Podczas pracy na budowie szczególne znaczenie ma szybka i precyzyjna zmiana biegów i odpowiednio krótkie przerwy w przeniesieniu siły napędowej. Szczególnie przydatne są sprawdzone funkcje systemu, jak tryb manewrowy, tryb wybujania oraz cztery biegi wsteczne. Dotyczy to również sterowania skrzynią biegów za pomocą zintegrowanego systemu czujników nachylenia czy ponownie ulepszonego systemu zapobiegającego szarpaniu. Z myślą o trudnej eksploatacji na budowie skrzynia biegów otrzymała specjalnie skonstruowane, wykute ze stali, trwałe ramiona przekładni.
Regulowana rura
Łatwość montażu zabudowy to istotne kryterium przy wyborze pojazdu. Właśnie na budowie stosowane są bowiem często zabudowy specjalistyczne. Nowy Actros budowlany jest do tego przygotowany, m.in. dzięki regulowanej rurze wydechowej umieszczonej za kabiną kierowcy. Wysokość tej rury można kilkoma ruchami dopasować do różnych zabudów. Składa się ona z rury końcowej z łącznikiem i dwóch zacisków ze stali szlachetnej oraz może być wysuwana na wysokość nawet 4 metrów. Indywidualnie regulowany jest również kierunek wydmuchu.
Z fabryki, na zamówienie
Nabywcy mają możliwość zamówienia swojego pojazdu z fabrycznym wyposażeniem do budowy dróg. Pakiet ten obejmuje umieszczony wysoko reflektor tylny, boczne światła odblaskowe, skrócone błotniki ze składanymi fartuchami przeciwbłotnymi, kratki na światłach tylnych z uchwytami oraz składaną osłonę przeciwwjazdową z tyłu. Jest ona również dostępna jako oddzielne wyposażenie dodatkowe wywrotek z zawieszeniem pneumatycznym i osłania miechy pneumatyczne podczas eksploatacji samochodu jako pojazdu do budowy dróg.
Nowością jest także fabryczna zabudowa typu wywrotka firmy Meiller. Ma ona m.in. bardziej odporne na zużycie i szczelniejsze burty, większy kąt przechylania, wysokość pojazdu mniejszą o 40 mm, szersze boczne krawędzie obrysowe do transportu materiałów sypkich, okucia i zamknięcia tłumiące dźwięki, większy komfort obsługi przy składaniu burty, Bordmatik z podwójną siłą zamykania, zakończenie ściany czołowej umożliwiające montaż plandeki oraz zoptymalizowane wymiary zewnętrzne.
Actros budowlany jest standardowo wyposażany we wskaźnik stanu akumulatora oraz przyłącze sprężonego powietrza z pistoletem pneumatycznym do czyszczenia kabiny. Widoczność na placu budowy ma poprawić reflektor roboczy montowany na tylnej ścianie kabiny. Nad bocznym stopniem znajduje się poręcz, która jako reling przechodzi teraz od ściany tylnej w górę i do przodu nad dachem kabiny kierowcy. Takie rozwiązanie podwyższa bezpieczeństwo i komfort.
Nowy Actros dostępny jest w konfiguracjach napędu: 4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6 i 8x8. Do wyboru są trzy rodzaje kabin w rozmiarach S, M oraz L.
Sześć silników
Tak jak w pojazdach drogowych, w nowym Actrosie budowlanym zastosowano jednostki napędowe BlueTec OM 501 LA oraz OM 502 LA. Oferta obejmuje sześć 11,9-litrowych silników V6 o mocy od 320 KM do 476 KM oraz trzy 15,9-litrowe silniki V8 o mocy od 510 KM do 598 KM.
Nowe, długie przełożenie osi tylnej przyda się podczas jazd z większą prędkością poza miastem, a niekiedy i na autostradzie. Dłuższe przełożenie oznacza mniejsze zużycie paliwa oraz oszczędne traktowanie podzespołów.