Cęści. Nowa gama silników i skrzyń biegów Volvo Trucks
Volvo Trucks wprowadza na rynek nową gamę silników i skrzyń biegów, umożliwiających zredukowanie zużycia paliwa o 3 procent oraz emisji tlenku azotu o 40 proc. A wszystko przy większej mocy maksymalnej. Ponadto nowe silniki 11- i 13-litrowe są aż o 2dB cichsze na biegu jałowym. Zmodernizowane silniki są również bardziej przyjazne dla środowiska. Spełniają normę emisji spalin Euro 5, wchodzącą w życie 1 października 2009 r. W porównaniu do poprzedniej normy (Euro 4) oznacza to zmniejszenie emisji tlenków azotu o 40%. Obydwa silniki: Volvo D13 i Volvo D11 są dostępne również w wersjach spełniających normę emisji spalin EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle).
Skoncentrowano się na modelach FH i FM z silnikami 13- i 11-litrowymi, mających największy udział w sprzedaży Volvo Trucks. Równocześnie na rynek wprowadzana jest nowa wersja motoru 7-litrowego, stosowanego w pojazdach FE i FL.
Spalanie niższe o 3%
Ograniczenie zużycia paliwa osiągnięto dzięki zmianom optymalizującym proces spalania oraz udoskonaleniu zautomatyzowanej skrzyni biegów I-Shift. W ciężarówkach z 13-litrowym silnikiem i skrzynią biegów I-Shift zużycie paliwa jest mniejsze nawet o 3% w porównaniu do pojazdów z silnikami Euro 5 poprzedniej generacji (w przypadku silników 11-litrowych o 1-2%).
Więcej mocy
Maksymalna moc silnika 13-litrowego, stosowanego w modelach FH i FM, wzrosła z 520 do 540 KM. Maksymalny moment obrotowy zwiększył się o 100 Nm, do 2.600 Nm i jest osiągany przy zaledwie 1.000 obr/min, co zapewnia szerszy zakres użytecznych prędkości obrotowych, szybsze i bardziej płynne reakcje silnika na zmiany obciążenia oraz lepsze właściwości jezdne przy mniejszej liczbie koniecznych zmian biegów i niższe zużycie ON.
W lecie ubiegłego roku szwedzka firma wprowadziła do oferty silnik 11-litrowy, przeznaczony do modelu FM. Silnik ten był adresowany przede wszystkim dla segmentu pojazdów o dużej ładowności i małej masie własnej, przeznaczonych m.in. do transportu materiałów ciekłych i sypkich luzem. Obecnie, dzięki poszerzeniu zakresu dostępnych poziomów mocy, jednostka D11 ma być jeszcze korzystniejszą alternatywą w segmentach takich, jak transport regionalny, budowlany czy też wywóz odpadów. Zmodernizowane D11 oferuje moc od 330 do 450 KM (wcześniej w najmocniejszej wersji było to 430 KM). Maksymalny moment w najmocniejszej odmianie wzrósł do 2.150 Nm (było 2.100 Nm).
Zwiększono liczbę wariantów silnika D7, napędzającego samochody Volvo FL i FE. W najmocniejszej odmianie motor ten osiąga 340 KM (poprzednio 320 KM) i 1.300 Nm (1.200 Nm).
I-Shift też oszczędza
Udoskonalono również układ zmiany biegów Volvo I-Shift, wprowadzając nowe funkcje, przyczyniające się do poprawy ekonomiki paliwowej i komfortu prowadzenia pojazdu.
Ponad połowa wszystkich sprzedawanych Volvo FH i FM jest wyposażana w tę skrzynię i odsetek ten ciągle rośnie. W nowej wersji I-Shift kierowca ma do dyspozycji bardziej zaawansowane funkcje. Należą do nich m.in. udoskonalona funkcja wolnego koła (I-Roll). Jest ona uruchamiana automatycznie wtedy, gdy nie ma potrzeby zwiększania mocy silnika ani hamowania silnikiem. Ponadto bardziej ekonomiczny program zmiany biegów podczas jazdy bez ładunku i możliwość jazdy przy użyciu ręcznego regulatora prędkości biegu jałowego silnika w celu uniknięcia niepotrzebnych zmian biegów i łatwiejszego dostosowania prędkości np. w korku drogowym. Z myślą o transporcie dłużycy drzewnej i transporcie budowlanym zastosowano nowe funkcje zwiększające przyczepność kół na śliskich lub złej jakości nawierzchniach. Wprowadzono też możliwość wskazania przez kierowcę, czy samochód ma ciężki ładunek, czy też nie. Dzięki temu program zmiany biegów adaptuje się do bieżącej sytuacji.
I-Shift ma 12 biegów do jazdy w przód i 4 wsteczne. Do wyboru są różne pakiety oprogramowania, w zależności od zastosowania pojazdu.
Bardziej ekologiczne
Wskutek wprowadzenia licznych innowacji, dotyczących przede wszystkim optymalizacji procesu spalania oraz zastosowania nowego katalizatora SCR, zmodernizowane silniki są również bardziej przyjazne dla środowiska. Spełniają normę emisji spalin Euro 5, wchodzącą w życie 1 października 2009 r. W porównaniu do poprzedniej normy (Euro 4) oznacza to zmniejszenie emisji tlenków azotu o 40%. Obydwa silniki: Volvo D13 i Volvo D11 są dostępne również w wersjach spełniających normę emisji spalin EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Ta dobrowolnie akceptowana norma jest jeszcze bardziej rygorystyczna pod względem emisji cząstek stałych i zadymienia spalin.
D13C - Euro 5
380, 420, 460, 500 KM dla Volvo FM. 420, 460, 500, 540 KM dla Volvo FH. Układ oczyszczania spalin SCR. Maks. mom. obrotowy 1.900-2.600 Nm. Maksymalna moc hamulca silnikowego VEB 300 kW przy 2.300 obr/min (dotyczy silników o mocy maks. 380 i 420 KM). Maksymalna moc hamulca silnikowego VEB+ 375 kW przy 2.300 obr/min (dotyczy wszystkich wariantów). Maksymalny moment obrotowy przystawki odbioru mocy 1.000 Nm podczas postoju pojazdu oraz 650 Nm podczas jazdy. Okres między wymianami oleju do 100.000 km - olej silnikowy VDS4.
D13C - EEV
420, 460, 500 KM dla Volvo FM i Volvo FH. Układ oczyszczania spalin SCR. Maks. mom. obrotowy 2.100-2.500 Nm. Maksymalna moc hamulca silnikowego VEB 300 kW przy 2.300 obr/min (dotyczy silnika o mocy maks. 420 KM). Maksymalna moc hamulca silnikowego VEB+ 375 kW przy 2.300 obr/min (dotyczy wszystkich wariantów). Maksymalny moment obrotowy przystawki odbioru mocy 1.000 Nm podczas postoju pojazdu oraz 650 Nm podczas jazdy. Okres między wymianami oleju do 100.000 km - olej silnikowy VDS4.
D11C - Euro 5
330, 370, 410, 450 KM dla Volvo FM. Układ oczyszczania spalin SCR. Maks. mom. obrotowy 1.600-2.150 Nm. Maksymalna moc hamulca silnikowego VEB 290 kW przy 2.400 obr/min (dotyczy wszystkich wariantów). Maksymalny moment obrotowy przystawki odbioru mocy 1.000 Nm podczas postoju pojazdu oraz 650 Nm podczas jazdy. Okres między wymianami oleju do 100.000 km - olej silnikowy VDS4.
D11C - EEV
330, 370, 410 KM dla Volvo FM. Układ oczyszczania spalin SCR. Maks. mom. obrotowy 1600-1950 Nm. Maksymalna moc hamulca silnikowego VEB 290 kW przy 2.400 obr/min (dotyczy wszystkich wariantów). Maksymalny moment obrotowy przystawki odbioru mocy 1.000 Nm podczas postoju pojazdu oraz 650 Nm podczas jazdy. Okres między wymianami oleju do 100.000 km - olej silnikowy VDS4.
D7F - Euro 5
240, 260, 290 KM dla Volvo FL. 240, 260, 300, 340 KM dla Volvo FE. Układ oczyszczania spalin SCR. Maksymalny moment obrotowy 940-1.300 Nm. Maksymalna moc hamulca silnikowego 188 kW przy 2.800 obr/min (dotyczy wszystkich wariantów). Maksymalny moment obrotowy przystawki odbioru mocy 600 Nm. Okres między wymianami oleju do 100.000 km - olej silnikowy VDS3 lub VDS4.