Firma DAF szczyci się, że kierowca jest dla niej najważniejszy. Czołowy model XF105 ma jedną z najobszerniejszych kabin na rynku. Czy w mniejszym CF kierowca może czuć się równie swobodnie? Atutem DAF-a FT CF 85.410 jest na pewno nisko położona kabina. Trzeba również zwrócić na komfortowe, dobrze wykończone wnętrze ciągnika siodłowego, duży zakres regulacji fotela i kierownicy oraz niski poziom hałasu.
Minusy ciężarówki to skrzynia biegów wymagająca przyzwyczajenia, wysoki tunel silnika oraz ograniczona liczba i wielkość schowków.
DAF CF jest owocem kompromisu. Podobnie jak Mercedes Axor czy Renault Premium musi sprostać zróżnicowanym wymaganiom. Nie tylko jako podwozie pod wywrotkę, betoniarkę, chłodnię, ale także w roli ciągnika siodłowego. Może jeździć na krótszych trasach z typowymi naczepami plandekowymi, np. w ruchu krajowym, ale można go zaprząc także do cysterny albo naczepy samowyładowczej.
Nisko i przytulnie
My wybraliśmy tę ostatnią możliwość. Skłaniała do tego dość wysoka moc silnika: 410 KM, użyteczna na nieutwardzonych drogach oraz wydłużona, ale niska kabina z jedną leżanką. Z naszym wyobrażeniem o zastosowaniu DAF-a do regularnych kursów między żwirownią a autostradą w budowie kłócił się silnik spełniający normę Euro 5. Kupno takiej jednostki opłaca się w ruchu międzynarodowym, gdzie dzięki niej można liczyć na niższe myto w Niemczech za bardziej ekologiczną ciężarówkę. Nabywcy jeżdżący po kraju wybierają tańsze silniki Euro 4.
Z DAF-em szybko można się zaprzyjaźnić. Szybciej niż z Axorem, którym także mieliśmy okazję jeździć. To zasługa pozornych drobiazgów, które składają się na całość. Do CF-a wskakuje się po trzech stopniach, do Axora po czterech. Uchwyty z obu stron ułatwiają wsiadanie. Niestety, niżej położona kabina skutkuje nieco wyższym tunelem silnika. Różnica 4 cm więcej na niekorzyść DAF-a jest widoczna. Przez to kabina wydaje się też ciaśniejsza, choć wysokość od podłogi do sufitu wynosi w DAF-ie 160 cm, a w Mercedesie z analogiczną kabiną 151 cm. Wykończenie wnętrza DAF-a sprawia dobre wrażenie. Tworzywa sztuczne są miłe w dotyku i mają ciepłą kolorystykę. Tablica rozdzielcza ma kształt i wielkość niemalże jak w samochodzie osobowym. Fotel kierowcy z regulacją wysokości, pochylenia oparcia i siedziska oraz twardości tłumienia jest bez zarzutu. Dzięki wysuwanej poduszce siedziska nawet wysocy kierowcy mogą liczyć na dobre podparcie ud. Szkoda, że podłokietniki ma tylko pasażer. Obszyta skórą kierownica dobrze leży w dłoniach, ma szeroki zakres regulacji w dwu płaszczyznach i pozwala przyjąć pozycję zbliżoną do tej, jaką zajmuje jadący samochodem osobowym.
Wypoczynek zapewnia leżanka z grubym materacem. Wcięcia na końcach sprawiają, że nie ogranicza możliwości regulacji foteli. Pod leżanką jest dostępna w opcji chłodziarka.
Skrzynka niespodzianek
Dobre pierwsze wrażenie psuje manualna skrzynia biegów. Przełożenia nie zawsze łatwo wchodzą, trzeba długo trenować. Za to skrzynka dobrze współpracuje z silnikiem. Na najwyższym biegu, przy prędkości zbliżonej do 90 km/h, diesel pracuje z szybkością 1.350 obr/min. W Axorze wyposażonym w zautomatyzowaną skrzynkę PowerShift liczba obrotów na minutę przy tej prędkości wynosi 1.450. Skutek? W DAF-ie jest ciszej. Podczas jazdy osiemdziesiątką słychać w zasadzie wyłącznie szum powietrza opływającego pojazd. Ponadto można się spodziewać, że niższa prędkość obrotowa będzie skutkować niskim zużyciem paliwa.
Hamulce pomocnicze: silnikowy i wydechowy wydajne, zasadniczy też skuteczny, a pedał czuły na dotyk. W Mercedesie trzeba go mocno wdepnąć, by zwolnić.
DAF od lat jest liderem w sprzedaży ciągników siodłowych w naszym kraju. Duża w tym zasługa XF-a. Mniejszy CF pozostaje w jego cieniu i chyba niesłusznie.
Plusy
Nisko położona kabina. Komfortowe, dobrze wykończone wnętrze. Duży zakres regulacji fotela i kierownicy. Niski poziom hałasu.
Minusy
Skrzynia biegów wymagająca przyzwyczajenia. Wysoki tunel silnika. Ograniczona liczba i wielkość schowków, zwłaszcza po zamontowaniu pod leżanką chłodziarki.
Masa własna |
6.607 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw) |
18.000 / 44.000 kg |
Rozstaw osi |
3.600 mm |
Typ kabiny |
sypialna, niska |
Pojemność skokowa silnika |
12,9 l |
Moc maksymalna |
408 KM przy 1.500-1.900 obr/min |
Maksymalny moment obr. |
2.000 Nm przy 1.000-1.410 obr/min |
Zbiornik paliwa |
410 l |
Zużycie paliwa |
b.d. |
Skrzynia biegów |
manualna, 16-przełożeniowa |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
mechaniczne, na resorach parabolicznych |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Układ hamulcowy: hamulce tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu, hamulec silnikowy, hamulec wydechowy |
Wyposażenie pojazdu testowego: elektrycznie ustawiane lusterka, tempomat, klimatyzacja, radio z odtwarzaczem CD, chłodziarka, blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu |
Cena |
b.d. |
Gwarancja |
1 rok, 2 lata układ napędowy, 2 lata lakier kabiny |
Przeglądy |
wg wskazań komputera pokładowego |
Typ |
samowyładowcza stalowa |
Liczba, typ i marka osi |
3, pierwsza unoszona, Mercedes |
Dług./szer./wys./poj. muldy |
7.350 / 2.330 / 1.470 mm / 26,5 m3 |
Ładowność administracyjna/techniczna |
28.500 / 28.500 kg |
Masa wł./DMC zestawu |
6,8/44 t (tech. masa całk. 39 t, dla siodła 12 t) |
Zawieszenie |
pneumatyczne |
Hamulce |
tarczowe |