Samochody ciężarowe. Mercedes Actros 4144 8x8 z zabudową KH-Kipper
Nowy budowlany Actros to pojazd przyjazny użytkownikowi. Testowana przez nas czteroosiowa wywrotka ma co prawda nieco przyciasną, ale poza tym wygodną kabinę, wystarczającą moc silnika i całkiem sprawną zautomatyzowaną skrzynię biegów. Inne zalety ciężarówki Mercedesa to dobre zabezpieczenie elementów kabiny przed uszkodzeniami i przydatne rozwiązania w szoferce. Podstawowe minusy Actrosa to dużo elektroniki jak na pojazd budowlany i mało schowków.
Actros trzeciej generacji w wersji budowlanej miał swoją polską premierę w marcu tego roku. My otrzymaliśmy do testu pojazd o największej z możliwych technicznych DMC 41 t, z napędem 8x8, silnikiem o średniej mocy i polską zabudową tylnozsypową KH-Kipper. Testówka miała także nową zautomatyzowaną przekładnię PowerShift Offroad. Test przeprowadzaliśmy w kopalni piasku, z 12-tonowym ładunkiem na pace.
Jak do off-roadu
Kabina Actrosa przeszła niewielkie zmiany, większość z nich miała na celu polepszenie ochrony istotnych elementów pojazdu podczas terenowej jazdy. Pierwszą rzucającą się w oczy zmianą jest nowa maska kabiny, w której na zamówienie zamontować można podświetloną gwiazdę Mercedesa. To gadżet, o którego przydatności trudno dyskutować. Pozostałe modernizacje zewnętrzne są jednak dość istotne. W porównaniu z poprzednikiem poprawiono wadliwość dolnego stopnia wejściowego - teraz porusza się nie tylko wzdłużnie, ale także poprzecznie. Boczne lusterka otrzymały ryflowane osłony, łatwą do otwarcia siatką zabezpieczono przednie lampy. Przydatnym elementem jest także stopień umieszczony z tyłu kabiny, z którego można zaglądać do zabudowy. To wszystko w połączeniu z górnym wydechem pozwoliło nam na iście off-roadowe testowanie pojazdu.
Nadal dość ciasno
Testowa wywrotka wyposażona była w najmniejszą szoferkę o oznaczeniu S, która ma niewiele miejsca. Więcej przestrzeni znaleźć można chociażby w podstawowej kabinie Renault Keraksa. Wnętrze MB nie rozpieszcza także wielkością schowków, chociaż przyznać trzeba, że w porównaniu z poprzednikiem trochę je powiększono. Na pochwałę zasługuje za to przejrzystość wskaźników (zmieniono ich czcionki) oraz łatwa obsługa kokpitu. Problemów nie stwarza także bezstopniowa regulacja fotela kierowcy. Nowością montowaną seryjnie jest przyłącze sprężonego powietrza. Dzięki niemu łatwo można utrzymać porządek w kabinie. Rozwiązaniem, którego wcześniej brakowało, jest roleta w bocznym oknie.
Szybsza skrzynia
Actros z nową skrzynią PowerShift Offroad świetnie sprawdził się podczas jazd w kopalni. Automatyczne zmiany biegów odbywają się szybciej niż w starszych wersjach tej skrzyni. Przekładnia montowana w Mercedesie jest także dużo szybsza od tej, którą znajdziemy we wspomnianym już Keraksie. Dobrym rozwiązaniem są aż cztery biegi wsteczne, z których dwa mają wysokie przełożenia. Przydaje się to zwłaszcza wtedy, gdy pracujemy w miejscach, gdzie nie można zawrócić. Bez zmian pozostały duże zdolności terenowe pojazdu. System załączania blokad jest prosty, służy do tego jedno pokrętło w kabinie. W wersji 8x8 ma ono trzy położenia uruchamiające kolejno: blokadę wzdłużną, tylnego wózka i przednich osi. Pojazd miał także system ułatwiający ruszanie pod górę, ułatwiający pracę w terenach górzystych. Pozytywnie oceniamy polską zabudowę, której obsługa jest prosta, zaś wykonanie skrzyni robi dobre wrażenie.
Mercedes wyposażony jest w dużą liczbę elektronicznych sterowników, które nie są najlepszym rozwiązaniem w pojeździe budowlanym (zwykle nie są odporne na kurz, a koszt ich wymiany jest spory). O tym, czy producent zastosował wytrzymałą elektronikę i czy należycie ją zabezpieczył, będzie można dowiedzieć się po kilku latach użytkowania nowego Actrosa.
Plusy
Dobre zabezpieczenie elementów kabiny przed uszkodzeniami. Przydatne rozwiązania w szoferce. Szybsze działanie automatycznej skrzyni.
Minusy
Dość ciasna szoferka. Dużo elektroniki jak na pojazd budowlany. Wciąż mało schowków.
Dopuszczalna masa całkowita (tech. / adm.) |
41.000 / 33.000 kg |
Rozkład DMC (tech.) na osie |
brak danych |
Ładowność (tech. / adm.) |
29.220 / 15.500 kg |
Objętość skrzyni ładunkowej |
17 m sześc. |
Wymiary skrzyni ładunkowej |
długość |
5.900 mm |
szerokość |
2.320 mm |
wysokość burty |
1.300 mm |
Kąt wychylenia skrzyni |
53 stopnie |
Pojemność skokowa silnika |
11,95 l |
Moc maksymalna |
435 KM przy 2.100 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm przy 1.080 obr/min |
Pojemność zbiornika paliwa |
300 l |
Napęd |
8x8 |
Zawieszenie przednie |
resory paraboliczne, amortyzatory, stabilizator |
Zawieszenie tylne |
resory paraboliczne, amortyzatory, stabilizator |
Układ hamulcowy |
bębny na wszystkich kołach, elektroniczny system Telligent |
Wyposażenie pojazdu testowego m.in.: ABS, ASR, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, fotel kierowcy na zawieszeniu pneumatycznym, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD, skrzynia PowerShift Offroad |
Cena |
brak danych |
Gwarancja |
1 rok na cały pojazd, 2 lata na układ napędowy, 2 lata na lakier kabiny |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera |