Samochody dostawcze. Mercedes Sprinter 208 skrzynia (z lat 2000-2005)
Marka zobowiązuje, choć w przypadku skrzyniowego Mercedesa 208 to powiedzenie nie w pełni się potwierdza. Samochód zbiera u użytkowników nieco gorsze opinie, niż można się było spodziewać. W naszej ocenie największe minusy skrzyniowego Mercedesa to: słabe wyciszenie wnętrza, marne osiągi silnika, mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia. Po stronie zalet trzeba natomiast wpisać ekonomiczny silnik, solidne wykonanie wnętrza, wysoka jakość materiałów i ergonomę stanowiska kierowcy.
Oferta "dwieścieósemek" jako podwozi była całkiem spora, choć samochodów na nich zbudowanych jest na rynku wtórnym znacznie mniej niż furgonów. Gamę aut skrzyniowych otwiera samochód o rozstawie osi 3.000 mm. Długość ładowni osiąga 2.705 mm. Taki samochód oferowano w wariancie 2,5 t oraz 2,8 t. Ładowność w pierwszym wypadku wynosi 965 kg, w drugim jest o 295 kg większa. Interesującą propozycję stanowi skrzyniowiec z dłuższym (3.550 mm) rozstawem osi. Takim autem można przewozić ładunki o długości 3.270 mm. Jego ładowność jest jednak nieco niższa: w wariancie o dmc 2,5 t wynosi 950 kg, a w wariancie 2,8 t sięga 1.245 kg. Właśnie pojazdy w wersji dłuższej spotykamy czasami z podwójną kabiną.
Stan zabudów większości egzemplarzy jest dobry, a nawet bardzo dobry. Zwraca uwagę solidność montażu, a także zazwyczaj wysoka jakość materiałów, z których wykonano burty, zawiasy, zamki... Niemal trzy czwarte samochodów oferowanych w ostatnim czasie na giełdach i w komisach zaopatrzono w plandeki.
MB 208 napędzane są dieslem 2.2. To jednostka o znikomej awaryjności i niskim zużyciu paliwa. - Gdyby jeszcze nie była tak głośna... - usłyszeliśmy od użytkowników, choć spory hałas w kabinie wynika raczej z jej niedostatecznej izolacji akustycznej niż z wyjątkowej hałaśliwości samego motoru. Poza tym, że w kabinie jest głośno, to jeszcze jest dosyć ciasno - żalą się niektórzy użytkownicy. Nie ma natomiast zastrzeżeń do rozplanowania wnętrza, rozmieszczenia poszczególnych wskaźników itp. Motor jest niestety też dość mułowaty, co szczególnie daje się odczuć w załadowanym maksymalnie skrzyniowcu 2,8-tonowym. Słabym punktem są stabilizatory, jak również amortyzatory. Nie wytrzymują trudów poruszania się po polskich drogach. Sam układ jezdny (stabilność auta podczas jazdy na łukach, a także po nierównościach) oceniany jest jednak wysoko. Fabryczne i zalecane ogumienie skrzyniowej "dwieścieósemki" to 195/70/R15.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - Ten silnik nie lubi jeździć na byle czym - mogłoby to doprowadzić do usterki. Warto też dbać o układ chłodzenia, po kilku latach eksploatacji jego wydajność może znacznie spaść. Nie ma rady na szybko zużywające się elementy zawieszenia, a mimo że jakościowe części są dość drogie, radzę stosować właśnie takie. W innym wypadku skazujemy się na częste wizyty w warsztacie..
Plusy
Ekonomiczny silnik. Solidne wykonanie wnętrza, wysoka jakość materiałów. Ergonomia stanowiska kierowcy.
Minusy
Słabe wyciszenie wnętrza. Marne osiągi silnika. Mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.800 kg |
2.880 kg |
Ładowność |
1.245 kg |
1.312 kg |
Długość |
5.585 mm |
5.510 mm |
Szerokość |
1.940 mm |
1.930 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.335 mm |
2.300 mm |
Silnik, pojemność skokowa |
wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, 2.151 ccm |
wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, 2.402 ccm |
Moc maksymalna |
82 KM |
90 KM |
przy obr/min |
3.800 |
3.500 |
Maksymalny mom. obr. |
200 Nm |
200 Nm |
przy obr/min |
1.400-2.600 |
1.800 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
135 km/h |
Rozmiary skrzyni ład. z plandeką |
|
|
długość |
3.270 mm |
3.200 mm |
szerokość |
1.900 mm |
1.900 mm |
wysokość |
1.825 mm |
1.800 mm |
Chłodnica |
1.600 zł |
1.490 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.300 zł |
1.250 zł |
Reflektor |
450 zł |
390 zł |
Tarcza hamulcowa |
390 zł |
350 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
50 zł |
Reflektor |
220 zł |
180 zł |
Zderzak przedni |
240 zł |
200 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
90 zł |
Chłodnica |
250 zł |
250 zł |
2000 |
180 - 22,4 tys. zł |
225 - 20,0 tys. zł |
2001 |
212 - 27,0 tys. zł |
232 - 26,5 tys. zł |
2002 |
237 - 31,0 tys. zł |
139 - 31,0 tys. zł |
2003 |
129 - 34,0 tys. zł |
152 - 33,5 tys. zł |
2004 |
136 - 42,5 tys. zł |
125 - 39,5 tys. zł |
2005 |
105 - 45,0 tys. zł |
140 - 43,0 tys. zł |